• Bonanza

Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?

Här är det hockey. No chans in häll att någon av mina ungar får spela hockey.

Hockeykillar är fula.
    Det är en svinig miljö med massa machoskit.
    Det är dyrt.
    Det är kallt.
    Det är tråkigt.

Jag kan sträcka mig till att godkänna innebandy. Det är så nära hockey de kommer.

Vad har ni för hatsporter?

(Och eftersom det är FL: ta det kanske inte så jäkla seriöst, ok?)

• Svar på tråden Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?
  • Phlippan87
    Phlippan87 skrev 2009-07-10 11:10:39 följande:
    men har man talang för det är det lättare iaf... hård träning gäller oavsett idrott... tror inte klüft varit där hon är (bortsett från skadan nu då) utan hård träning och stöttning, inte heller mats sundin, zlatan, anders södergren, tiger woods osv.
    man kommer för övrigt inte långt inom yrkeslivet heller om man inte satsar lite...
  • lokisse

självklar men ni fick det att lata som om har man bara talang sa är det en kicks

snorkrakornas barn heter snorungar
  • Eleonoratösen

Vi bor i ett litet samhälle och på gångavstånd eller cykelavstånd finns ridskola och fotboll. Så av praktiska skäl vore ju något av ovanstående sporter lämpligt.

Sedan är jag inget fan av fotboll och gillar inte tanken att sitta och glo på det varje gång det är match.

Men till frågan vad är big no no?! Hockey, boxning, kampsporter och sådant vill jag inte att mina barn ska syssla med.

Men jag hoppas ändå att det är som när jag var liten att alla barnen fick prova på de sporter som kommunen hade att tillhandahålla. Jag upptäckte vad jag tyckte var roligt och det som inte var roligt. Sedan påverkar jag som förälder säkert lite om vad som är roligt. Det viktigaste är ju att det är roligt för barnet inte att vinna. Men är de duktiga så är inte vi dem att hålla dem tillbaka, men det handlar inte främst om att vinna... tycker jag då...

• Phlippan87
    lokisse skrev 2009-07-10 11:15:31 följande:
    självklar men ni fick det att lata som om har man bara talang sa är det en kicks
    då tolkade du det nog.. för det sa jag aldrig, men talang gör det lättare och roligare att lägga ner tid på träning.. och nog fasen tycker jag att ungarna ska få göra något de tycker är roligt...
  • Phlippan87
    lokisse skrev 2009-07-10 11:15:31 följande:
    då tolkade du det nog.. för det sa jag aldrig, men talang gör det lättare och roligare att lägga ner tid på träning.. och nog fasen tycker jag att ungarna ska få göra något de tycker är roligt...
  • Phlippan87
    Eleonoratösen skrev 2009-07-10 11:16:36 följande:
    Vi bor i ett litet samhälle och på gångavstånd eller cykelavstånd finns ridskola och fotboll. Så av praktiska skäl vore ju något av ovanstående sporter lämpligt. Sedan är jag inget fan av fotboll och gillar inte tanken att sitta och glo på det varje gång det är match. Men till frågan vad är big no no?! Hockey, boxning, kampsporter och sådant vill jag inte att mina barn ska syssla med. Men jag hoppas ändå att det är som när jag var liten att alla barnen fick prova på de sporter som kommunen hade att tillhandahålla. Jag upptäckte vad jag tyckte var roligt och det som inte var roligt. Sedan påverkar jag som förälder säkert lite om vad som är roligt. Det viktigaste är ju att det är roligt för barnet inte att vinna. Men är de duktiga så är inte vi dem att hålla dem tillbaka, men det handlar inte främst om att vinna... tycker jag då...
    men det är en adrenalinkick när man vinner
  • lokisse
    Phlippan87 skrev 2009-07-10 11:06:26 följande:
    talang finns det något som kallas... om man inte får testa kan man inte lyckas
    Phlippan87 skrev 2009-07-10 11:16:40 följande:
    nja det är kolart jag tolkade det men när du svarade lät det lite som att har man bara talang sa blir man värdsberömd maradona inom ett halvar
    snorkrakornas barn heter snorungar
  • Eleonoratösen

Philippan: Ja, klart det är! Men det är bra att förlora ibland också, att veta hur det känns och att veta att man var duktig ändå. (Även om det var några som råkade vara duktigare än en själv just den gången)
    Jag har aldrig varit så där att jag måste vinna. Gäller sport och spel och sådant. Jag vill ha roligt, men det är inte alltid synonymt med att vinna!

Nåväl, vi får väl se om sportintresset blir så stort här hemma. Vi föräldrar är inga sportfånar och här är det bara dykning och träningspass som fysisk aktivitet. Nu är väl dykning en sport kanske, men den är väl inte riskfri den heller. Och makens intresse för MC är väl inte heller riskfri! Och jag drömmer mest om fallskärmshoppning (där kan man inte vinna eller? Det kan ju gå käpp rätt åt skogen men det är väl inte riktigt samma sak? )

• Phlippan87
    lokisse skrev 2009-07-10 11:20:01 följande:
    nja det är kolart jag tolkade det men när du svarade lät det lite som att har man bara talang sa blir man värdsberömd maradona inom ett halvar
    isf så ber jag om ursäkt för din feltolkning.. men oavsett om man har talang kan man inte lyckas om man inte får testa
  • FixarFrasse

Sonjasessan: Du har helt rätt, det stora problemet är att klubbarna (av resursskäl) har alldeles för dåliga barn/ungdomstränare. Man fokuserar i många lag alldeles för tidigt på att vinna. I de yngsta serierna inom t ex fotboll får man inte heller räkna poäng, men hur många tränare räknar ändå inte, har själv hört många tränare säga något i stil med "Om vi hade räknat poäng hade vi lett serien o sv". Visst är det en kick att vinna och det kommer, problemet är bara att alldeles för många barn ledsnar för att det blir viktigt så tidigt. Här har klubbar och tränare ett stort ansvar att ta, men tyvärr är det en resursfråga.

Svar på tråden Vad kommer dina barn INTE få hålla på med för idrott?