• ALLIEVERDO

Roliga förlossningshistorier?

Hej, jag ska om nån månad gå igenom min första förlossning. För att inte bara vara nervös så tänkte jag hitta så mycket positivt som möjligt..förutom den sjäålvklaraste :) ett litet underverk..
    Läste i en tidning där folk skickat in roliga historier från deras förlossningar. Är det nån som har nån att dela med sig?:)

• Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?
  • LettieHatter
    Solrosens skrev 2013-12-04 15:18:02 följande:

Wow dröm förlossning! Snabbt och lättare (låter det som).
    Hehe, jodå, det var en riktigt bra förlossning. Kanske bra att jag inte trodde det var nåt på g, jag "slapp" ju en del timmar på det sättet ^^
  • Semlan
    Foxy Mama skrev 2013-12-06 08:33:27 följande:

Hej!

Vill inspirera er andra blivande föräldrar. Jag har gjort en förlossningsfilm helt själv med movie maker och vill dela med mig av den. Hoppas att ni gillar den.

Länk till you tube:

" rel="nofollow" target="_blank">

Länk till min blogg:

foxymama.se/2013/december/min-forlossningsfil...

xoxo

foxy mama

www.foxymama.se

Lycka till nu :D

Vad fint. Grät lite där när hon kommit ut. Min prinsessa föddes 17feb med akut kejsarsnitt. Kan säga att min tös älskar låten du hade på slutet (rihanna-diamond) när hon varit ledsen eller inte kunnat sova så har den låten hjälpt henne <3 
  • Emelius
    Foxy Mama skrev 2013-12-06 08:33:27 följande:

Hej!

Vill inspirera er andra blivande föräldrar. Jag har gjort en förlossningsfilm helt själv med movie maker och vill dela med mig av den. Hoppas att ni gillar den.

Länk till you tube:

" rel="nofollow" target="_blank">

Länk till min blogg:

foxymama.se/2013/december/min-forlossningsfil...

xoxo

foxy mama

www.foxymama.se

Lycka till nu :D

Haha älskar filmen! Så roligt att du bjuder på dig själv och den här fantastiska upplevelsen :)
  • Ronja 551
    JustMe00 skrev 2013-07-31 22:09:26 följande:
    Pappan va inte med på kk då han har stor blodskräck o svimmar vid minsta syn av det så min bästa vän lekte dola och pappa skulle ringas in när det började närma sig så han kunde stå beredd utanför dörren.

Ok. Hur en person underhåller en hel personal styrka på kk..

Det börjar med ett bad där värkarna tilltar så pass att jag får lite panik o bara vill upp ur karet NU, i paniken letar jag efter ngt att ta tag i som kan hjälpa mig upp (kompisen ligger på golvet bredvid karet o slappar) vad jag får tag i är larmsnöret som sitter i taket. Givetvis är inte detta snöre gjort för 90 kg kvinna så snöret o delar av taket får jag i huvudet, blir smått paff o halkar ner i badkaret igen varpå väninnan får sig en rejäl dusch! In kommer bm efter buller o bång o synen hon får se har många gånger fått mig att skratta...

Lustgasen gav ju absolut sina garv den med o kan nästan längta lite efter den denna runda. Den bjöd på den klassiska "rör du min mask så dör du" när bm sa till min väninna att ta den ifrån mig då krystvärkarna började. Väninnan skrattade lite ironiskt o sa till bm att det fick hon själv göra. Dom lyckades inte!

Jag lät som vad jag själv föreställde mig va en gammal lastbilschaufför och i min värld just då ligger tydligen alla dom på tutan för det gjorde jag "TUT TUT TUT TUT" skrek jag mellan värkarna..!

Plötsligt gick det undan och jag gick från 3 cm till fullt öppen på ca 20 min så när jag skrek till vännen "nu kommer han" fick alla lite panik o dom skulle försöka stoppa det. Vad jag fått berättat i efterhand (va helt väck just då" va att när vännen ryckte upp dörren o skulle ha tag i bm slog hon med vår dörr till dörren till rummet med badkaret där 2 bm stod på stege o försökte knyta fast larmsnöret (dom höll på att trilla o snöret lossnade ännu en gång o drog med sig mer av taket)

Min bm satt o åt o kom springandes med mackan i handen.

Rummet fylldes av folk o den bm som tvunget skulle sätta sin kind mot min va den som satt o svarade i tlf för hennes headseat trycktes mot mitt öga så jag trodde jag skulle bli blind för livet, det ville jag så klart inte så i yran skrek jag högt "nej jag vill inte bli blind jag vill se mitt barn"!!

Dom andra hade fullt upp med att spruta in motgift mot pethidinen o försöka sakta upp med bricanyl. Mitt i detta börjar jag sparka efter bm o skriker TA UT DIN HAND UR MIG!!!!!!! Bm som stod i andra sidan av rummet tittade konstigt men fick sen brått fram för de va ju lill killen som kom flygande..

Detta va inte ett dugg komiskt i stunden (tyckte jag) men såhär i efterhand kan jag tycka att de va rätt kul. Bm sa att de va den lugnaste natt som snabbt ändrade till den mest hektiska natt.

Haha haha haha haha haha men haha! Jag försöker lägga barn här men de går ju inte när man skrattar så sängen hoppar sonen är en sympatisk kille så han skrattar lika mycke han
    sassitch.blogg.se - gå ner i vikt och leva roligt!
  • isolande
    Foxy Mama skrev 2013-11-27 22:20:20 följande:
    Hej!
    Jag fick barn den 15/10 2013 och vill dela med mig av mig förlossning till er som ska föda. :D 

Här har ni länken till min berättelse: foxymama.se/2013/november/min-forlossning.htm...

Bli inte skrämd alla har olika typer av förlossningar och detta är min story. 

xoxo

Foxy mama

www.foxymama.se
    Underbar film! Sitter här med tårarna rinnande efter att ha sett underbara Diamond.... Tänk vad kul att ni har det dokumenterat, bra jobbat {#emotions_dlg.flower}
  • Lynxsa

Pga av medicinska skäl beslutades det om igångsättning i v.38+5.

Blev inskrivna på förlossningen vid 12 tiden 16/12
    Fick "shotar" att dricka var 3h och däremellan var vi fria att gå runt på sjukhusområdet i väntan på värkar. De sa att det kommer att ta tid det här och rummet var ju inte så roligt att vara på. Men lekterapin fanns ju i närheten och där fanns ett pingisbord! Stor lycka! Folk tittade lite skeptiskt på oss när de passerade. Kanske inte så ofta en höggravid kvinna och hennes sambo spelar pingis i väntan på värkar. Dock var det svårt att plocka upp bollen från golvet..

Tiden gick och tredje skiftet sen vi kom började jobba. -Jaha håller ni er på rummet eller ska ni spela mer pingis? Frågade det efter de hade presenterat sig. Hade då tillräckligt kraftiga värkar att pingis inte kändes lockande.

Slutade med "shotarna" vid 02 för då var det bra värkar, lyckades somna och vaknade vid 6 av att värkarna avtagit.
    Beslut om att sätta in ballong fattades och den satt ca 1h sen ploppa den ut. Då var kl 12 den 17/12. De tog hål på hinnorna så vattnet gick och satte värkstimulerande dropp. Öppen 4cm. Sen kom värkarna tillbaka. 13,30 var jag i stor smärta och efter lyste en sån där "rygggrej". tens och värmekuddar funkade inte. Sambon översatte rygggrej till epeduralbedövning för bm. I väntan på narkosläkaren fick jag lustgas och svettades som ett djur. Sambon la en blöt sval handduk på min panna.
    -Du måste vika handduken fiiiint!- Den är inte fint viken! Sambon fatta ingenting. -Måste vika fiint! Sambon vek igen men den var fortfarande ojämn i kanterna. Vek den själv till slut. Klart att det är viktigt med en fiiint viken handduk?!?
    Fick bedövningen som inte hjälpte, lillan tryckte för mycket neråt kl 15. Hemska plågor! Lustgasen var räddningen. Vid 16,30 ville jag börja krysta och det fick jag inte än . Fick en bäckenbotten bedövning, vet inte om den hjälpte. Fick börja krysta vid 17. Då jag blundade och inte sa något under större delen av förlossningen frågade de vid ett tillfälle om jag sov! Nä,var det ända jag svara.
    Sen när jag hade krystvärkar så frågade jag - är ni med nu? -ja svarade det. känndes också som en viktig fråga.
    17,57 kom hon. 4060g och 53cm lång.

Sambon som inte lämnat min sida sedan 12 tiden klippte navelsträngen sen sprang han. Han hade varit kissnödig sedan 13 tiden men jag håll honom i ett järngrepp under förlossningen så han vågade inte gå och kissa! Stackarn!

• sariiis89

Skrattar så jag gråter varje gång ja hittar denna tråd ð???

Själva förlossningarna ha inte vatt nått speciellt roliga men första tecknet på att de va dags va lite speciella alla tre gånger ð???

Första barnet; Gick på stan me mamma när ja känner hur de droppar nått i trosan, sprang in på bibblans toalett i tron att ja va kissig men kom inget, detta gjorde ja tre gånger innan ja o mamma fattade att de kanske va vattnet. Ingen av oss hade tillräckligt med batteri för att ringa in t fl så vi gick in hos en guldsmedsaffär o bad om att få låna telefon då vi misstänkte att vattnet gått. Stackarn där inne fick panik o visste inte vad han skulle ta vägen ð?? (8 år senare o han nämner den händelsen än idag när ja gå dit)

Andra barnet; Inga tecken alls o ja o gubben blev lite myssugna .. Mitt under aktern sätter mina värkar igång, fattade dock inte de riktigt så vi körde på som vanligt, fast varje värk sa jag Vänta, andades igenom den, o sedan fortsatte ð??? Så färdknäppen kan funka ð??

Tredje barnet: Är på Willys o storhandla själv med mina två barn på 6 o 4 år när ja helt plötsligt stanna upp i tron om att ja blev kissig.. Helt plötsligt känner ja hur de pulsera i magen o Där gick vattnet, inte lite utan de rann längs båda benen rätt ner i skorna o där stod jag, med halvfull kundvagn, två barn o vattnet rinnandes längs benen i mina ljusgråa byxor ð??? Vilken syn de måste vatt ð??? O bm som svarade när ja ringde in t fl o förklarade situationen fick sig ett gott skratt ð???

• mia1986

Underbar tråd! Är i v 25 nu, andra barnet. Läser denhär tråden och skrattar så jag gråter.

• kiwi81

Kanske inte så jätte roligt, men här kommer en förlossningsberättelse från mig som "erfaren flerföderska": När jag väntade mitt tredje barn hade jag mycket förvärkar, främst nattetid. De gjorde inte särskilt ont och var väldigt oregelbundna, men efter flera sömnlösa nätter blev jag rätt trött och sliten. Min BM tyckte då att jag skulle åka in och få en "sovdos", inte bara för att orka med en förlossning, utan även för att orka med att vara tre-barns mor efteråt. På natten kom förvärkarna tillbaka och vi bestämde oss för att tacka ja till sovdosen. Ringde svärmor för att be henne att vara barnvakt och jag bäddade om i våran säng åt svärmor med rena lakan och plockade fram kläder åt barnen och packade dagisväskorna osv. Bara för det avtog förvärkarna och jag kände mig dum som väckt svärmor i "onödan", men vi bestämde oss för att åka in ändå. Jag hade tens-apparaten inkopplad och använde den på de tre förvärkarna jag hade på vägen in (knappt 10 min resa). Fick en till förvärk medan vi väntade på att de skulle släppa in oss och en till i väntan på hissen (ganska tätt med andra ord), men jag tänkte inte på det utan skruvade upp tensen varje gång och såg fram emot sovdosen! När vi kom in skulle BM bara göra en vaginal rutinundersökning och sa sedan att det inte skulle bli ngn sovdos för vi skulle föda barn i stället. Jag blev irriterad över att BM inte förstod att jag bara hade förvärkar och reagerade inte på att hon sa att jag var 8 cm öppen (!). Jag fick lämna ett urinprov och sen fick jag stå mot ett ståbord medan CTG-kurvan kopplades in. Då fick jag en till "förvärk" och vrålade som en brunstig älgtjur. BM frågade då om jag kände att det tryckte på ngt. Det gjorde det och det hade det gjort när jag var på toa och jag hade försökt bajsa, men det kom inget, så jag sa att jag är nog förstoppad. Då tittade barnmorskan på mig och frågade "visst har du fött två barn innan?" (Snacka om att vara i total förnekelse, var bara inte inställd på att föda barn, kontroll-freak som jag är, jag skulle ju bara sova.) Jag fick lägga mig på sidan i sängen och då kommer nästa krystvärk och vattnet går samtidigt som en varm vattenexplotion. DÅ först förstår jag att jag håller på att föda och skriker i panik till min man att jag ångrar mig, nu åker vi hem!! (Eftersom jag helt ologiskt tycker att det är förlossningsrummets fel att jag föder.) Jag hann dock inte åka hem för några minuter senare låg en liten prinsessa på mitt bröst! Då kände jag mig rätt dum som inte insett att det faktiskt varit förlossning på G!

Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?