Jag fick mitt första barn för snart 4 månader sedan. det blev bråttom ut med vår lilla tjej då jag hade svår havandeskapförgiftning och ett blodtryck som höll sig konstant över 200/120 under hela förlossningen.Hinnorna spräcktes kl 09:30 och fick värkstimulerande dropp en timma senare som gav värkar utan någon som helst uppehåll. Pga blodtrycket var det extrem koll på mig och jag fick absolut inte gå upp ur sängen. Vid ett tillfälle var trycket extremt högt, 240/140, läkare kom in och allt ja kunde säga va att ja MÅSTE upp å pissa, hon sa prompt att ja absolut inte får gå upp pga trycket, ja ligger å ylar att fattar ni inte att trycker blir högt när man har värkar? (god sjukdomsinsikt, not :P), det slutat med att läkaren ligger i princip över mig å håller fast mig så ja inte ska kliva ur sängen :D Till slut kommer en undersköterska in med bäcken å läkaren står kvar å glor. -Ska inte du gå ut skriker ja? -Men ni kanske behöver hjälp med bäckenet svarar hon. Så fan heller säger ja, du är läkare å ni kan inte lägga bäcken ja vet för ja jobbar själv inom vården säger ja. Otroligt schysst av mig :D Stackars henne! Å i efterhand tänker ja wow vilken läkare, ja har nog aldrig stött på en läkare som velat hjälpa till med det när jag jobbat!
Några timmar senare är det dags för den lilla å bli dålig, hjärtljuden sjönk till 70 å helt plötsligt var det 5 nya människor i rummet som var överallt runt mig, en stod å gjorde ultraljud, narkosläkare, å nån som va expert på nåt annat, vet i sjutton va alla gjorde där, men tacksam är ja att de finns :D Men en man som i mina ögon va en kines, (det va han inte berättade min man några dagar senare när vi pratade om detta, såg inte alls asiatisk ut :D) skulle ta ett akut prov på bebisens huvud, å vips va min säng en gynstol, å en man står mellan mina ben å allt ja kan skrika denna gången också är att ja PISSAR ner mig ja PISSAR ner mig. Han fick då tagit provet å sen fick de urintappa mig.
Hennes hjärtljud gick upp igen å ja säger att ja måste krysta. Nejdå säger bm, som en halvtimma innan känt att ja stått still på 7 cm ganska länge. Men ja måste piper ja å bm känner igen, 10 cm :D Ca 5 krystvärkar senare kl 16:10 är hon ute å bm trodde absolut inte det skulle gå så snabbt å hade precis tagit på sig förklädet å ställt sig mellan benen när hon bokstavligen flög ut i ett floffande ljud som ja å min man fortfarande skrattar åt när vi pratar om det, OJDÅ va bms reaktion, hon ville ut fort :D