• ALLIEVERDO

Roliga förlossningshistorier?

Hej, jag ska om nån månad gå igenom min första förlossning. För att inte bara vara nervös så tänkte jag hitta så mycket positivt som möjligt..förutom den sjäålvklaraste :) ett litet underverk..
    Läste i en tidning där folk skickat in roliga historier från deras förlossningar. Är det nån som har nån att dela med sig?:)

• Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?
  • mamma mys

vill läsa mer berättelser.....har ju 10 veckor kvar o måste ha nåt o fördriva tiden med;) toppen tråd:)

• sandramarlene

puffar denna.. jag vill också läsa fler :D
    Riktigt underhållande.. Jag går i väntans tider nu på att vår ska starta (21 dagar kvar till BF) :)

• lilaemma

Kan ju berätta om när jag föddes...

Jag är barn nr 5. Pappa hade ont i ryggen så Mamma sa att han kunde få ligga i själva förlossningssängen medan hon vankade runt. Pappa somnar. Efter ett tag inser mamma att det är dags. Hon väcker pappa och säger att hon behöver sängen och får till svar: äsch, gå och lägg dig!

Det tog en stund innan han vaknade så pass att han förstod att det verkligen var dags...

• Anna J01

Jag hade en väldigt lugn och harmonisk förlossning. Lugn musik, andning och avslappning... Men när det var dags att krysta så tog tålamoder slut. Känner hur bebisens huvud tränger ner och kommer ut. I värkpausen frågar jag lugnt barnmorskan: "är huvet ute?" " Nej, nästan men det åkte in lite igen" VA!? MEN VA FAAN?!!! Ska jag behöva göra det där IGEN? Barnmorskan blev helt paff och kunde inte hålla sig för skratt.

• lenabolin

Nu har jag fött trean. Det tog nästan ett dygn innan hon kom ut och jag skickades hem 2 gånger innan jag skrev in mig själv på sjukhusets hotell. Mitt i natten ringer jag o frågar om de har några verktabletter jag kan få. Till svar frågar barnmorskan i andra ändan om jag inte ska komma dit i stället. Svarade surt, jaha så ni kan skicka hem mig igen eller. Efter ett tag gick jag i alla fall till förlossningen och då var jag öppen 4. efter nästan ett dygns värkarbete, kändes hopplöst. Så tog de hål på hinnorna och sen gick det fort. Efter 2 timmar i stående ställning och gubbens ojande över att han hade ont i händerna över massagen fräste jag till o sa att vi kunde byta om han hellre ville föda barnet. Efter 2 Tim kände skit nu är det dags. Personalen hade gått o fikat och jag hoppa upp på sängen och av med trosorna. Gubben tryckte på knappen och in rusa personalen. Barnmorskans kommentar blev "oj detta skulle ju du kunna fixa själv" hon kände var huvudet var och sa att det nog inte ca riktigt dags än, men jag sa att det va det visst det. Krysta och tryckte ner huvudet 1 dm. Och sen tre krystar till så va hon ute..

• Johanninen

När dottern skulle födas vaknade jag i fyrasnåret på morgonen av att jag hade ont... Hmm, kunde det vara? Jo, det var nog så att jag hade värkar. Kissade, och konstaterade att slemproppen gått också. Nåväl, klockan var ju trots allt bara fyra, så jag kröp ner i sängen igen och läste medan jag klockade värkar. Vid sex gick jag upp och tog bilen ett par kilometer hem till mina föräldrars hus, de var bortresta och jag skulle kolla till deras katter. Där hemma käkade jag frukost och klockade fler värkar. Vid nio på morgonen tyckte jag att sambon sovit tillräckligt, så jag åkte hem och väckte honom. Kröp ner bredvid honom i sängen och gosade in mig och meddelade att älskling, vet du? Jag har ont, och slemproppen har gått! Karlfan sätter sig raklång upp i sängen, slänger av sig täcket och hasplar med sömnstirriga ögon ur sig att "Jag måste betala räkningar!" Ok then, ja själv mår jag bra, tackar som frågar...

Snabbspolar framåt drygt ett och ett halvt dygn, jag har varit inne på förlossningen över natten, fått en sovdos som jag inte sovit något vidare alls på, blivit hemskickad, handlat mat och letat som en dåre efter skagenröra inne på en mataffär som jag idag inte har en aning om hur den ser ut inuti, legat och kvidit på min säng, duschat slut på allt varmvatten och åkt in igen, bara för att bli inlagd på special-bb, inte förlossningen. Besvikelsen är stor. Klockan börjar närma sig tio på kvällen, och de pratar om att låta mig stanna kvar men skicka hem sambon, eftersom att besökstiden är slut. Jag blir arg. Hela jäkla dagen har jag haft ont, och hela dagen innan också. Inte har jag ätit, och nu vill de skicka hem karln för mig? De lovar att titta om det går att lösa på något sätt, och vill jag kanske ha en milkshake? JA! Vi får varsin, men han tycker inte om sin, så jag dricker upp den också. Sen spyr jag ner hela rummet där vi ligger, och börjar gråta. Nu kommer barnmorskan tillbaka, sambon kan få stanna, men i ett annat rum. Jag grinar och kräks. Hon frågar om vi ska göra en snabb koll om jag öppnat mig något sen sist, och det kan vi väl göra tycker jag, innan de ska kasta ut sambon. Sen blir jag hastigt och lustigt körd ner till förlossningen i rullstol, något som jag blir mycket upprörd över. Jag är gravid, inte förlamad, och jag kan minsann gå själv! Ur stolen kommer jag dock inte, så jag får acceptera mitt öde.

Nere på förlossningen är jag förvirrad, är det här sambon ska bo? "Nej men lilla du, du ska föda barn nu!" Jaha. Får prova lustgasen, men har utvecklat nån sorts egen variant på profylaxandning som jag kör i masken, med resultat att den inte funkar något vidare. De försöker förklara att jag måste ta djupa andetag, men då blir jag förbannad och tänker elakt att "gör det själv ska du få se hur lätt det är". Min "inre röst" låter helt plötsligt mycket mörk och manlig, och när jag öppnar munnen för att prata får jag panik! Jag låter ju som en karl. Naturligtvis gör jag det enda logiska och sular iväg masken så hårt jag bara kan. De försöker ta upp den och ge tillbaks den, men då bara skriker jag att jag ska minsann inte ha nån jävla lustgas, för det HJÄLPER INTE! Sen att det var helt och hållet mitt eget fel, det såg jag inte just då...

Till slut räcker inte andningen längre, jag behöver ha något starkare. EDA! Barnmorskan (som jag inte gillade något vidare), sätter sig ner för att förklara hur, vad, när, och varför EDA är en bedövning, EDAns historia och berömda kvinnor som använt EDA. Till slut kommer narkosläkaren, och han är ungefär det vackraste jag sett, som en riddare i skinande grön rustning. Innan han sticker så varnar han att "nu kan det sticka till lite!", varpå jag svarar "DET SKITER JAG I!!!" Mycket trevlig gravid kvinna, jag. EDAn tar i alla fall helt perfekt, och plötsligt är all smärta borta. Visst, jag känner fortfarande värkarna, men det gör inte så förbaskat ont längre. Vi blir lämnade i lugn och ro ett tag, och en stund senare sticker narkosläkaren in huvudet genom dörren och frågar hur jag känner mig? Jag gör tummen upp, ler med hela ansiktet och frågar om han kanske skulle kunna tänka sig att gifta sig med mig, för en kille med såna schyssta grejer kan man ha nytta av varje dag! Förstår inte alls varför sköterskan och min sambo skrattar så, jag var mycket allvarlig i min undran.

En stund senare börjar det trycka på. Jag säger till sköterskan att jag vill krysta, hon skrattar lite och säger att jag får lugna mig lite i alla fall. "NEJ, jag vill krysta NU!" Hon slänger ett getöga mellan mina ben och får jäkligt bråttom, samtidigt som hon skriker åt sambon att ringa på klockan! Barnmorskan hinner precis in och på med handskarna, och med en handduk i handen så ser jag hur hon tänker trycka tillbaka bebisen igen! Hela vägen ända in! Jag blir förbannad, så kan hon ju inte göra! Så jag trycker på, trots att jag inte har en värk, och splash, så är dottern ute. Senare inser jag att hon bara tänkte hålla emot, för att jag skulle slippa spricka. Nu sprack jag en del, invärtes, det blev meckigt att sy och tog nästan en timme, med två personer hållande varsitt spekulum för att hon skulle komma åt. Oh well.

Jag tittar på dottern som jag fått på magen och börjar skratta. Tittar på sambon, och lyckas trycka fram ett enda ord mellan skrattattackerna. "Faderskapstest!" Fick många väldigt underliga blickar av personalen, ja. Vi hade nämligen skojat innan, sambon hade mycket bestämt hävdat att det var en pojke jag hade i magen, för män gör ju män, så var det en flicka så skulle det nog bli aktuellt med faderskapstest. Och ut kom det lilla ungskrället och var en kopia av sin far, men begåvad med en snippa, gubevars. Mycket roligt, tror jag skrattade i tio minuter åt det. När vi blev själva med det lilla underverket sen, så tittade sambon på henne med tårar i ögonen, och sade sen "du, jag tror jag hade fel... Män gör inte män, män gör söta små flickor!" Varpå jag, naturligtvis, istället för att tycka att NAAAW, gulle dig vad du är söt, bryter ihop igen och skrattar hysteriskt ytterligare en kvart.

Nu har jag dryga tre veckor kvar till nästa förlossning, och jag ser fram emot den, trots att den första inte var någon riktig höjdarupplevelse.

För övrigt anser jag att du bör lära dig stava.
  • Linda b1986

Rolig tråd!:)

Jag var helt övertygad om att jag skulle föda utan smärtlindring men efter några timmars värkar åkte vi in. Jag bad om allt, började bad, akupuntur, sterila kvaddar, lustgas, lustgas, tens, värmekudde. Till slut ber jag om ryggbedövning. Ser Muminmamman( barnmorskan) komma och ropar - Muminmamma jag har alltid tyckt om dig, visste inte du fanns på riktigt, snälla ge mig bedövning jag älskar ditt program! Sen sa jag till alla som kom in i rummet att kg älskade dom, bad sedan om förlåtelse för jag pratade så konstigt och sen skrattade jag åt mig själv. Lustgashög!

Bär doktorn kom hör jag dom tala om att jag är öppen sju vm så kanske kan klara mig utan varpå jag flyyyger upp och kramar läkaren och ber snäääääälla rara doktorn ge mig bedövning!
    Enligt min kille hade dom bara diskuterat spinal eller epiduralbedövning. Tror han skämdes lite över mig;)

Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?