• ALLIEVERDO

Roliga förlossningshistorier?

Hej, jag ska om nån månad gå igenom min första förlossning. För att inte bara vara nervös så tänkte jag hitta så mycket positivt som möjligt..förutom den sjäålvklaraste :) ett litet underverk..
    Läste i en tidning där folk skickat in roliga historier från deras förlossningar. Är det nån som har nån att dela med sig?:)

• Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?
  • Jokkan

38+5 började jag få värkar framåt kvällen, hela natten kom dessa tätare och tätare. Vi åkte in men blev hemskickade, var öppen runt 3 cm. Kunde inte sova men försökte sysselsätta mig med lite allt möjligt, såsom duscha och pyssla runt även om jag hade riktigt ont (skrek) från och till. Det var dock hanterbart.
    Min mamma som fött 6 barn och vet jag brukar kunna tåla en del smärta tyckte jag skulle lägga mig på spikmattan, haha, yeah right. Runt 07 ringde jag in till förlossningen och sa att: vi kommer. Fick höra något i stil med, lilla gumman det där kan ta tid. Jag sa bara: vi kommer när jag är redo och så är det bara.

Vi kom in runt 9, jag hade ätit makens matlåda som han skulle ha till jobbet bara för att jag skulle orka.
    Jag var öppen 4 cm, så det var antingen köra eller sova, men jag ville såklart köra även om jag varit vaken hela natten (ganska kaxig var jag nog ;))

Hursomhelst fick jag bada, akupuktur och det var nice. Runt 12 var jag öppen 6-7 cm och bm tyckte jag såg oförskämt pigg ut, hahaha, så då tog vi hål på hinnorna. Då var det lite annat vill jag lova, haha. Klockan var runt 13. Sen fick jag lustgas och maken hade ansvar för den åt mig , mkt tryggt. Han ökade på till max senare också, gött!! Sen var det bara att köra, var öppen runt 9 cm ca 15.00 och då trodde jag att jag skulle dö, haha. Ångrade tom att jag inte tagit bedövning, haha, men det var för sent. ;)

I samma veva fick jag en spruta med såndär så att man senare kan fylla på en vätska så man inte tappar så mkt blod. Jag är svårstucken, så det tog ca 5 stick med en mkt tjock nål och jag kommer ihåg att jag bad dem att inte sluta, det var nämligen skönt för det tog bort den andra smärtan fullständigt. Sprutorna stack dem under och över handleden, i handen, vecket osv så nog kändes det, bm skämdes men jag var bara glad. Tillslut lyckades hon iaf. 
    Nåväl när jag fick krystvärkar närmare 16.00 så var det en lättnad. Tyvärr försvann alla bm till en annan sal så vi blev själva: då sa jag till maken: Jag litar på dig men jag vill GÄRNA att någon kommer för huvudet är påväg. Jag var trots allt mkt lugn och jag bad tom om ursäkt när jag skrek till. Nåväl, han plingade på dem och sen var dottern ute 16.15. Jag fick sys med 2 stygn utan bedövning men det gick bra.

Inte så spännande kanske men det var en underbar upplevelse mars 2010. Efter hon kommit ut stod jag i duschen i 20 minuter efter hon fått lite tutte. Pappa fick mysa med henne, jag var så stolt. Senare när vi kom upp till BB åkte maken och köpte thaimat, massor av rätter och så fick jag friterad banan med glass som är en favorit. =D Haha! Nu väntar vi nästa, får se om det går lika bra då, säkert inte! ;) Smärtan var hemsk och jag trodde jag skulle dö, haha, men det har jag glömt bort. =P

• Jokkan
    Jokkan skrev 2011-11-07 15:00:43 följande:

38+5 började jag få värkar framåt kvällen, hela natten kom dessa tätare och tätare. Vi åkte in men blev hemskickade, var öppen runt 3 cm. Kunde inte sova men försökte sysselsätta mig med lite allt möjligt, såsom duscha och pyssla runt även om jag hade riktigt ont (skrek) från och till. Det var dock hanterbart.
    Min mamma som fött 6 barn och vet jag brukar kunna tåla en del smärta tyckte jag skulle lägga mig på spikmattan, haha, yeah right. Runt 07 ringde jag in till förlossningen och sa att: vi kommer. Fick höra något i stil med, lilla gumman det där kan ta tid. Jag sa bara: vi kommer när jag är redo och så är det bara.

Vi kom in runt 9, jag hade ätit makens matlåda som han skulle ha till jobbet bara för att jag skulle orka.
    Jag var öppen 4 cm, så det var antingen köra eller sova, men jag ville såklart köra även om jag varit vaken hela natten (ganska kaxig var jag nog ;))

Hursomhelst fick jag bada, akupuktur och det var nice. Runt 12 var jag öppen 6-7 cm och bm tyckte jag såg oförskämt pigg ut, hahaha, så då tog vi hål på hinnorna. Då var det lite annat vill jag lova, haha. Klockan var runt 13. Sen fick jag lustgas och maken hade ansvar för den åt mig , mkt tryggt. Han ökade på till max senare också, gött!! Sen var det bara att köra, var öppen runt 9 cm ca 15.00 och då trodde jag att jag skulle dö, haha. Ångrade tom att jag inte tagit bedövning, haha, men det var för sent. ;)

I samma veva fick jag en spruta med såndär så att man senare kan fylla på en vätska så man inte tappar så mkt blod. Jag är svårstucken, så det tog ca 5 stick med en mkt tjock nål och jag kommer ihåg att jag bad dem att inte sluta, det var nämligen skönt för det tog bort den andra smärtan fullständigt. Sprutorna stack dem under och över handleden, i handen, vecket osv så nog kändes det, bm skämdes men jag var bara glad. Tillslut lyckades hon iaf. 
    Nåväl när jag fick krystvärkar närmare 16.00 så var det en lättnad. Tyvärr försvann alla bm till en annan sal så vi blev själva: då sa jag till maken: Jag litar på dig men jag vill GÄRNA att någon kommer för huvudet är påväg. Jag var trots allt mkt lugn och jag bad tom om ursäkt när jag skrek till. Nåväl, han plingade på dem och sen var dottern ute 16.15. Jag fick sys med 2 stygn utan bedövning men det gick bra.

Inte så spännande kanske men det var en underbar upplevelse mars 2010. Efter hon kommit ut stod jag i duschen i 20 minuter efter hon fått lite tutte. Pappa fick mysa med henne, jag var så stolt. Senare när vi kom upp till BB åkte maken och köpte thaimat, massor av rätter och så fick jag friterad banan med glass som är en favorit. =D Haha! Nu väntar vi nästa, får se om det går lika bra då, säkert inte! ;) Smärtan var hemsk och jag trodde jag skulle dö, haha, men det har jag glömt bort. =P

Måste tillägga att personalen var riktigt duktiga, jag hade även förberett ett förlossningsbrev hos bm sedan innan vilket jag tror var bra. =)
  • smörblomman81

Det härliga med förlossningar är att man glömmer hur ont det gör Har fött tre barn och förra gången så hade jag smärtsamma värkar men kunde gå som vanligt fast hade ont som tusan. När vi kom till förlossningen såg jag och min sambo en kvinna i hallen som typ hukade sig ner av smärta och jag sa till min sambo oj visst det gör ju ont men ser ut som hon överdriver lite...klart jag har väl kanske en hög smärttröskel. Och vetemän jag blev skickad hem för false alarm. Nästa gång vi kom tillbaks så var jag inte bättre en den kvinnan vi såg och gissa om min sambo tyckte detta var roligt haha oj vad jag fick äta upp mina ord :p hög smärttröskel my ass

• Trollungarnasmamma
    smörblomman81 skrev 2011-11-07 20:58:43 följande:
    Det härliga med förlossningar är att man glömmer hur ont det gör Har fött tre barn och förra gången så hade jag smärtsamma värkar men kunde gå som vanligt fast hade ont som tusan. När vi kom till förlossningen såg jag och min sambo en kvinna i hallen som typ hukade sig ner av smärta och jag sa till min sambo oj visst det gör ju ont men ser ut som hon överdriver lite...klart jag har väl kanske en hög smärttröskel. Och vetemän jag blev skickad hem för false alarm. Nästa gång vi kom tillbaks så var jag inte bättre en den kvinnan vi såg och gissa om min sambo tyckte detta var roligt haha oj vad jag fick äta upp mina ord :p hög smärttröskel my ass
    Hahaha

så var det lite med mej med, dagen innan första dottern föddes kom det lite lätta värkar, och jag trodde juh det var på gång på riktigt, jag var så nöjd för det var juh helt okej, gjorde juh inte alls så farligt ont...åkte in & blev hemskickad med lite tabletter att sova på. Dagen efter så startade det igen likadant, men blev värre och värre så då var jag inte lika kaxig längre
  • Tramses

Jag blev igångsatt på bf+18. De satte in en sån där ballong och sedan var det bara att vänta. Satt och virkade på sängkanten och tyckte att livet var rätt ok. Sedan fick jag jätteont i magen och sa till sambon att nu börjar det! Efter en timme kom barnmorskan in och hon sa att jag omöjligt kunde ha så ont då jag inte ens var öppen tre cm. Jag frågade om man kunde bajsa med ballongkatetern och det gick bra. Lite besviken blev jag dock när smärtorna bara försvann och jag fick inse att magontet bara var lite skitnödighet
    När allt kom igång ordentligt fick jag fruktansvärt ont i ryggen. Bad sambon massera. Det är det tråkigaste han vet så efter en knapp minut tyckte han att det fick räcka. När bm kom in en stund senare sa hon till min sambo att han skulle massera mig så att det blev lättare. "det har jag redan gjort" svarade han. Det här har han förträngt men jag tycker att det är fruktansvärt roligt.
    Efter många timmars smärta utan annan smärtlindring än kvaddlar (skitbra!) en gång så skrek jag efter epidural. Jag var då öppen 5 cm och det gick outhärdligt långsamt. Läkaren hade annat att göra så det dröjde innan han kom. Väl där fick han sticka flera gånger innan hittade rätt. Skönt! tänkte jag och väntade på att den skulle börja verka. Men tio minuter senare kände jag att det tryckte på. När det gjorde det ännu en gång sa jag till bm. Sambon trodde mig inte. Bm trodde inte heller att det kunde vara krystvärkar så snabbt men kände ändå efter. Japp! Öppen tio cm och bara att krysta på. Så var det med den bedövningen! Den hjälper ju inte mot krystvärkar... Jaja. Strax därpå föddes min son och jag var lyckligast i världen .

• Pellefanten
    smörblomman81 skrev 2011-11-07 20:58:43 följande:
    Trodde jag skulle vara så. Men jag har tydligen högsmärttröskel för barnmorskorna på förlossningen tyckte jag va omänsklig =P Kom till och med in andra än "min" bm för å kolla  =P
  • Viggo och pyrets mamma

Favoritar

-Mammas älskling 080425-
  • Jässicää88

snittades för 2 veckor sedan idag, va super nervös skakade som ett löv! :P
    under snittet trodde dem att jag blödde mer än va ja gjorde då jag  hade 1 ½ liter foster vatten så de tog ut å in livmodern 3 ggr å de kändes konstigt å hemsk, så började spy som bara den å fick panik å låg å skrek å fråga va fan de höll på med :P hatade barnets pappa, å fick lite till panik å fråga va fan de gjorde, å när ja ligger å spyr säger de till narkos läkaren å ge mig emot illamåendet å lugnande för tarmarna va på väg! de va mindre härligt att höra :P snittet gick jätte bra, men i 12 timmar kunde ja inte äta eller dricka utan å spy, spydde över mig sj i sängen då ja inte kunde röra mig å de inte han å komma när ja larma, låg som en dö sill i min egna spya :P ¨å då ha har diabetes så va ja tvungen å försöka att äta för sockerdroppet inte hjälpte riktigt, och efter 12 timmar så skulle vi äta smörgås tårta, spydde som en gris men tänka FAN HELLER! och åt iaf haha! :P

Men både jag och min lilla prins mår bara bra :) så fick en elliott på 4100gram och 50 cm kärlek! <3

Svar på tråden Roliga förlossningshistorier?