• Skytten

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Tack Zin! Bra tips om tråden. Jo, jag ska ha lite koll på blodpropp också. Konsulterade precis en läkarvän och hon sa att det inte lät som blodpropp utan troligen vätska men möjligen också minismå "proppar" i de ytliga blodkärlen.

Men HALLLLÅÅÅÅÅ! Hur jävla (ursäkta men jag måste svära) ont gjorde inte Orgalutran????!!! Sitter här med en brand i magen känns det som. Nålen var feeeet och den fick man ju knöla in, jämfört med puregon. Och nu gör det ont i magen där jag sprutade.  Normalt?

• Skytten

Z - usch och fy! Jag ser inte fram emot att slå in två till under helgen. Gräsligt!
    Och så hade den nu en stor luftbubbla men den tryckta jag bort först innan jag tryckte in sprutan. Jag vet att gyn sa att man skulle strunta i den men näää, någon måtta får det vara. Jag sprutar inte in luft i mig i själv. 

• Skytten

Ja, verkligen Turlid! Gamla tanter kan! Tack!
    Nästa vul plus första blodprov tas på måndag. Gyn trodde att det kunde bli äggplock i mitten av nästa vecka, ev. slutet av veckan. Känns lite overkligt.... Allt gick så fort.

Men jag hoppas att sticken vid knävecken, vaderna och fotknölarna ska ge med sig. Oroligt med konstiga symtom. Ska ringa CvL i morgon och kolla vad de tror. 

• Skytten

Hej Dallas! Skönt att höra att du också tryckte ut luften. Jag kan bara ana hur ont det skulle göra annars....

Nu har jag googlat på mina symtom i benen och jag kan bara se två saker: jag kommer att få seriösa åderbråck av det här och jag samlar på mig vätska. Och gamla minnen från graviditeten gjorde sig snabbt påminda - då hade jag inga vrister kvar utan var jämntjock till knät.... Östrogen är visst inte så bra för mig. Ska ringa CvL i alla fall. Vaknade i natt och var rädd för blodpropp och så här kan jag ju inte ha det. Ser ut som ett vrak idag. Värken är mest lokaliserad till hälsena, fotknöl och vrist idag. Och benen känns tunga. Sticker till i insida lår när jag står upp och jajamen där har en blå ådra blivit synlig. Jag håller alltså på att få min mammas ben.

• Skytten

Nu kan jag andas igen. Jag ringde CvL och pratade med en supertrevlig sköterska som förklarade att jag troligen (som jag och min läkarkompis misstänkte) samlar på mig vätska. Östrogenet gör att jag samlar på mig vätska och blodet pumpas inte upp tillbaka från benen som det ska. Man kan också få sådana här symtom på grund av att man helt enkelt blir tyngre i livmodern och äggstockar och det påverkar venerna ner mot benen. Det trycker på venerna i ljumskarna och blodflödet påverkas.
    Jag är så lättad!
    Blodpropp var det inte, för symtomen för blodpropp är smärta mitt på vaden, rött, svullet och riktigt ont.

Stödstrumpor är en bra idé Turlid! Ska ta mig till apoteket.

• Skytten

Förresten! Nu det ju dags för min käre att börja förbereda sig.  Vi vet ju inte exakt när ÄP blir men hur var det nu? Hur många dagars avhållsamhet innan ÄP för att få bästa resultat? Han ser inte fram emot att "leverera" på kliniken. Då lyfter jag på tröjan och visar min knarkar-Märta-mage och då kniper han tyst.

• Skytten

Tack Zin!

Men kan jag bara  få vara glad och utan oro en endaste dag?! Nu steg tempen igen, till 37.3 och direkt känner jag mig hängig. Läste på fass nu att orgalutran kan ge en sjukdomskänsla. Blä! Fast tempen steg ju för några dagar sedan också när jag bara använde puregon. Kanske har jag sovit för lite.
    Avskyr att det är helg också så man inte kan ringa kliniken när man vill.  

• Skytten

Zin - du har så rätt! Jag fokuserar för mycket på kroppen och allt som händer. Gör mig galen. Ska tänka på annat nu. Läsa min bok och ligga i soffan. Tack, tack, tack!

• Skytten

Tack Hoppfull 10! Han får leverera på plats. Jag har sagt att det är dags att börja förbereda sig nu och räkna dagar. Det kan ju bli ÄP redan i mitt en av nästan vecka.

Apropå männen Maryhe - jag tror att de flesta män tycker att det är jobbigt att behöva se oss gå igenom allt jobbigt som behandlingen medför. Och när man är "orsaken" blir det säkert ännu tuffare. Skönt att ni kan prata om det!

Enya - vi kanske har ÄP samtidigt! Jag är på sprutdag 7 och gyn trodde att det kan bli i mitten av veckan eller möjligen slutet av veckan. Jag har mått illa lite då och då under spruttiden men jag kör ju den korta metoden.

Mbo - Orgalutran är hemskt! Fast nu börjar jag få in snitsen man får liksom "kasta" in sprutan. Förresten i bipacksedeln står det att man ska kolla om det kommer in blod i sprutan (då har man träffat ett blodkärl) och i så fall avbryta sticket. Igår när jag drog ut sprutan, efter att ha sprutat klart, kom det blod. Gjorde jag fel som sprutade in orgalutran då?

Slutligen - är det verkligen ingen som drar på sig vätska i benen som jag gör? Jag har värk i knäveck, insida lår och runt vristerna. Det började ju som nyp och nu gör det ont mest hela tiden om jag går och står för länge.

• Skytten

Snösport - tack för bra och informativt svar! Tror du att TSH kan svaja även vid korta metoden för det är ju den jag gör? Om TSH-värdet blir dåligt av behandlingen - vad ska man göra då? Och vilka risker innebär det?
    Det känns lite som om jag har influensa - värk i kroppen och lite tungt att andas, eller ja mer som att man har en luftvägsinfektion som irriterar. Men orgalutranet ska ju kunna ge en sjukdomskänsla i kroppen så jag gissar att det är den.

mbo - det har börjat sticka mer och strama in min mage också, jag är på sprutdag 7 med puregon och orgalutran. Enligt informationen jag fick så är det ganska vanligt att det sker eftersom det ju växer i magen. Jag har gjort s att jag mätte min mage innan jag startade behandlingen och så kollar jag så att jag inte svullnar.
    Berätta gärna vad du får för besked om du ringer och frågar.
    Tack för svaret också angående blod när jag tog orgalutran!

I morgon har jag vul + blodprov. Och jag längtar! Vill bli av med värken i benen och den här obehagliga tyngdkänslan i kroppen så jag hoppas på ÄP snart. 

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?