• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Grattis Myran!! Hur gick det för Kalimero?

Härligt Mamma Gås!! 

• Zinfandel

Vi gjorde Aha en gång i våras och det var enda gången vi fått ett svagt plus! Däremot hävdar en del att det finns risker med det, att det kan skada embryot men eftersom vi äldre har kraftigare äggaskal (ja, jag är skåning..) så är det en risk jag är beredd att ta! Det är ju som med så mycket annat, hade det varit stora risker så hade ingen gjort det, hade det varit lösningen på gåtan så hade alla gjort det..... Tungan ute

Kalimero! Jag blir såå glad när du låter så glad Skrattande Grattis, nu jäklar SoligFlört

• Zinfandel

Välkommen Söte! Har man mycket hopp kvar, en stor portion humor & erfarenhet att dela med sig av så är man välkommen Skrattande (säger jag, det är inte min tråd men jag är rät säker på vår gravida TS Turild instämmer Flört) Skriv gärna in dig i listan, vi börjar bli riktigt många och det är svårt att hålla reda på alla!

Det var någon som frågade (Sushi?) om olika sätt att utföra aha på. I Sverige är det vanligaste att man faksikt gör det med fysiska verktyg, man gnuggar lite på ytan på embryot. Utomlands, tex i DK gör man det med laser vilket minskar eventuellt risker. Här finns en bra beskrivning:
    assisted-hatching.com/tag/assisted-hatching-ivf/

Spy-Enya, hur har du det..?!  Kräks (haha, han är så fuuuul, du är säkert lika söt trots illamåendet Kyss)

• Zinfandel
    Skytten skrev 2011-10-23 21:51:09 följande:
    Zin - jag vet att jag frågat dig förut om mina symtom vid äl och inför mens men jag glömde en sak som blev tydlig nu när äl är på ingående. Mina tår och händer börjar värka, alltså det känns som om jag blir lite vätskefylld i kroppen och så stiger tempen. Får du någon "vibb" av det? Är det bara vanliga pms-äl-grejer eller borde jag fundera i andra banor? Vet någon annan? Får någon sådana symtom vid äl?
    Många med immunologiska åkommor beskriver det nästan som reumatisk värk såsom du gör men som du säger kan det precis lika gärna vara hormonförändringarna i kroppen. Jag tycker dock du ska nämna det för en immunolog eller allmänläkare. Allt är ju värt att testa i vår situation. Får du lätt kramp också inför mens/ÄL? Jag ska kolla lite närmare imorrn i mina biblar, jag vet att just detta finns med någonstans.
  • Zinfandel

Söte: Lycka till! Beskriv gärna mer hur din behandling ser ut, här är vi lite besatta över hur det funkar utanför Sveriges gränser Flört

• Zinfandel
    Skytten skrev 2011-10-23 22:13:17 följande:
    Tusen tack Zin! Vi har ju en del reumatiska sjukdomar i släkten plus IBS så jag borde nog kolla upp det här bättre. Det har liksom kommit smygande under de senaste åren. Nej, kramp det brukar jag inte ha. Mer en känsla av att vara sjuk. Jag ska scanna nätet också och se vad jag hittar. 
    Jaha du, ni har det i släkten. Ännu störra anledning att testa det på dig, i så fall kan du få riktigt bra mediciner som kortison & Humira. Artrit är ju en kronisk inflammatorisk sjukdom som är viktig att behandla, särskilt i dessa sammanhang. Du ska även tänka på din kost, äta varierad kost med mycket vitaminer och dra ner på kaffe, alkohol & socker.
  • Zinfandel

Skytten: uretrit är inflammatoriskt och består ofta av mycoplasma som vi ibland nämner här och som ingår i vaginalutredningen. Det tas genom ett enkelt prov o behandlas med kortisonsalva eller antibiotika på både dig o din man, annars skickar ni det mellan er. Om det inte behandlas kan det bli kroniskt. Söte: hur fasen har ni hunnit?! Brukar man köra varje cykel i Norge? Du måste vara helt slut...?

• Zinfandel

Lycka till idag Mamma Gås, lovar att tänka på er kl 15 Skrattande

Tjorven: allt kommer gå jättebra, hoppas du kan vila lite idag och ladda! 

• Zinfandel

Kalimero: Lully gjorde Hystero i Cph, en läkare som finns i samma hus som CFC.Hon ringde och bokade tid, pang bom så var det gjort ett par veckor senare och läkaren skickade ner svaret till CFC. Kolla med henne! På Serum i Aten sägs de också vara särskilt duktiga på hystero. 

Efter som jag älskar (nåja...) sköldkörtelämnet så tar jag mig friheten att svara. 1,7 är ett bra värde - men inte i våra sammanhang och det är det vi får utgå ifrån. Att vara 40 och kämpa för barn så visar nu massor med studier & undersökningar att så nära 1,0 som möjligt är optimalt. Med vår utgångspunkt, när tiden är knapp och det gäller att justera allt som går att justera, så hade jag tveklöst satt in en låg dos Levaxin, kanske runt 25-50 mg. Det är bättre att försöka, det finns inget att förlora på det, tänk om det är det lilla som  gör skillnad... Varför läkarna inte gör det är helt enkelt för att immunologer/allmänläkare ofta inte är särskilt kunniga på fertilitet och gyn är ofta inte särskilt kunniga på immunologi, därför utgår de ifrån referensvärden som är ett snitt bland befolkningen, inte bland 40-åringar som vill ha barn. Slutligen - om man har 1,7 som normalvärde så är det antagligen betydligt högre under hormonbehandling, nu senast steg mitt med 0,9 enheter, vilket möjligen skulle kunna vara (en av fler) anledningen till att det misslyckades.

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?