• Zinfandel

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Maryhe: den patientgruppen är internationellt respekterad SkrattandeFlört Ja, det behövs inga stora doser för den lilla höjningen, men det är en höjning som kan vara avgörande. Det kan ta upp till 3 månader att stabilisera värdena men eftersom det inte är särskilt stor justering så skulle jag räkna med max 6 veckor. Värdet kommer att sjunka snabbt men sen ska det hållas där också med rätt dos, det har ett litet tag för hypofysen att fatta vad som ska göras. Men det är bättre för sent än aldrig!!

Mamma Gås: oroa dig inte, det kan funka.Det är inte hela världen att de tappar en cell, det är inte alls ovanligt, frågan är hur många celler de har. Sa de nåt om det? Är det blastisar?

• Zinfandel

Vi4: ja, men jag har lite ont om tid just nu, har lovat Skytten lite mer info först! Men googla ämnet så återkommer jag senare!

• Zinfandel

Fjällis: oj, gjorde ni också så många som 10 försök för första barnet..!? Wow! Hur många återföringar har ni nu gjort totalt?

Skytten: nu har jag läst lite mer. Reumatiska känningar beror på att en cell som heter Th1 och som är överaggressiv och visar sig just genom svullna eller värkande händer & fötter. Följden är spontana aborter eller implantation failures. I American Journal of Reproductive Immunology har man testat en grupp kvinnor med reumatisk factor. Efter behandling med 10 mg Prednisolon och 100 mg aspirin (acetylsalicylsyra) så uppnådde 32,7% graviditet vid IVF. Inga graviditetskomplikationer eller andra konsekvenser.

Han skriver också om klumpig mens i detta sammanhang, har du det? Hade inte du lång och mycket mens nu senast?

Överhuvudtaget visar A Beer på många studier där man satt in 100 mg aspirin och fått förbluffande resultat, både på kvinnor som haft fler MF och på dem som haft flera misslyckade iVF-försök. Han kallar 100 mg för low dose. 

Cathy: du undrade också över klumpig mens. En förhöjning av APAs, antiphospholipid antibodies gör att blodet levrar sig (är mensen klumpig kan man misstänka koagulationsdisorder) och därmed får inte  embryot blodtillförsel. Autoimmuna sjukdomar triggar APA. Det kan också bero på V Leiden, protein S och Protein C.

• Zinfandel

Finner faktiskt inget bra om när man ska börja ta Trombyl, ibland kan det tolkas som från CD1, ibland från ET/FET. Nej, det kan inte göra skada såvida man inte har diabetes. Kalimero, jag tycker det är konstigt resonerande där om att det skulle vara annorlunda vid inseminering, kroppen funkar ju fortfarande likadant. Däremot läste jag häromdagen om en tjej som gjort immunbehandlingar och hela kitet men till sista försöket (IVF) bestämde de sig för att köra helt medicinfritt trots en massa immunologiska sjukdomar och det lyckades såklart.... Flört

Jag gillar dock Enyas dosering från CFC; 16 mg Pred 3 dagar runt återföring sen nertrappning och det funkade Flört

• Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-10-24 15:55:30 följande:
    För sonen gjorde vi 4 ET och 6 FET. För syskon har vi gjort 5 ET, men dessutom laddat för 2 FET där embryona inte överlevde frysprocessen (jag har hört att egentligen så dukar embryona under redan vid nedfrysningen när de inte klarar sig, och inte vid upptiningen).

Nu laddar vi för ruvning nr 16, och det lutar åt att det är det sista försöket på klinik. Ja, jisses vad många försök det har blivit för vår del. 
    Djupt imponerad.... Många försök men det har ju givit utdelning! Du är beundransvärd vännen!! Hjärta
  • Zinfandel
    Enya70 skrev 2011-10-24 16:19:31 följande:
    Kalimero, tror du gör rätt i att prova.
    Mitt förslag är att du kör 10 mg Prednisolon i 5 dagar (från dagen innan inseminationen) och sedan 7.5 mg i en dag och sedan 5 mg om dagen fram till TD.
    Testa 75-100mg Trombyl om dagen fram till TD
    Lycka till nu, håller alla tummar!
    Hon är ju redan inseminerad Flört
  • Zinfandel
    Enya70 skrev 2011-10-24 16:23:52 följande:
    Ja det vet jag men tänkte att hon kunde räkna dagar från insemineringen... Flört
    Aha, okej!! Skrattande Haha Dr Zin, du är skön du Drömmer
  • Zinfandel

Enya: SkämsSkäms

Kalimero: du måste läsa denna som jag snubblade över för en stund sedan, såå bra!
    www.naringsmedicinsktidskrift.se/MichaelLam.html

Katte:  diabetiker blöder lättare. Acetylsalicylsyra är inte blodförtunnande men verkar antikoagulerande på blodet och kan alltså öka blödningsrisk. Men är hjärt/kärl inblandat så bör det vara en helt annan sak. Så tänkte jag och jag hade nog inte gasat på med Trombyl & Fragmin!

• Zinfandel
    Fjällsippan skrev 2011-10-24 17:04:45 följande:
    ...och så har jag dilemmat med sexförbudet vid stimulering inför FET. Min läkare nämnde det ett par gånger idag! Hade ni följt det i min situation? Jag har 2 embryon i frysen, och båda kommer att återföras om dom klarar sig. Men tänk om de INTE klarar sig, och då har vi skippat värdefullt hemmaförsök nu när jag har genomgått stimulering!?!
    Näääääää SkämsTungan ute{#emotions_dlg.djavulsk}
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?