• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • dodotta
    Snösport skrev 2011-01-18 18:23:05 följande:
    dodotta: PDG vad är det?
    PGD är som oceanney skriver,verkar som en foster diagnostik men sker innan man sätter in äggen eller ägget.När ägget delat sej några gånger  suger man ut en cell och skickar till analys för att se om den är frisk.Jag måste tyvärr genomgå denna extra lilla fas för jag har en så kallad balanserad translokation.Bara eller kanske är det inte så bara för ägget måste ju överleva att man dessutom är och petar iden kostar 3 000eSuck.Pleas håll tummarna att det går vägen .Förlåt mitt ego,men det känns så skönt att få skriva av sej.
  • Snösport

dodotta: Lycka till, hoppas ett bra ägg klarar sej!

Är lite ego själv då jag idag fått besked om proverna från sköldkörtelspeciallisten och jag har normalt lågt ´aktivitet inte ngt ytterligare alltså, nu lågt TSH igen så jag ska väl inte ta långa metoden mer då den inte funkar på mej för TSH värdet stiger snabbt vid spraystart tyvärr. Så nu ska jag ringa Falun och fråga om vi ska testa korta metoden som de tyckte....har inga höga förhoppningar då jag har få ägg som tusan men testa kan man ju
    Nu ska det sovas!

• dodotta

snöport:Prövar man inte behöver man ju inte anklaga sej själv senare varför man inte tog chansen medan den fanns.Vad har ditt ths värde för betydelse vid din ivf,vad händer?Ska oxå sova nu har en liten väckar klocka på 2 år som ringer tidigt på mornarna.Go natt.

• Mamma gås

Eviglängtan: Jag har oxå fått kraftiga äl-flytningar när jag sprutat.. Trodde jag tappat alla ägg då, men de hade jag inte o som de andra skriver är det en vanlig grej att ha så mkt flytningar.. Tungan ute

Snösport: Va skönt att värderna är ok!!

Turlid: Åh att de ska va sån berg-o-dalbana att ruva.. Först vill man inget hellre än att tiden ska gå till td, sen när det börjar närma sig känner man att - shit.. jag vågar inte.. Snacka om psykisk terror!! Håller tummarna sååå hårt att det ska bli ett superfint plus för dig!!!

Själv har jag då äntligen fått min mens!! Enda gången man går o längtar efter den är väl innan man ska börja spruta.. Ska nu köra igång med sprutor i morn, kör den korta varianten o gått från menopur till gonal-f, så det ska bli spännande att se vad som händer.

Önskar alla en fin dag!! Solig

• turlid70
    dodotta skrev 2011-01-18 23:19:28 följande:
    PGD är som oceanney skriver,verkar som en foster diagnostik men sker innan man sätter in äggen eller ägget.När ägget delat sej några gånger  suger man ut en cell och skickar till analys för att se om den är frisk.Jag måste tyvärr genomgå denna extra lilla fas för jag har en så kallad balanserad translokation.Bara eller kanske är det inte så bara för ägget måste ju överleva att man dessutom är och petar iden kostar 3 000eSuck.Pleas håll tummarna att det går vägen .Förlåt mitt ego,men det känns så skönt att få skriva av sej.
    Önskar er jätte lycka till! Kommer att hålla tummarna så hård jag bara kan när ni är igång.
  • turlid70
    Snösport skrev 2011-01-18 23:30:10 följande:
    dodotta: Lycka till, hoppas ett bra ägg klarar sej!

Är lite ego själv då jag idag fått besked om proverna från sköldkörtelspeciallisten och jag har normalt lågt ´aktivitet inte ngt ytterligare alltså, nu lågt TSH igen så jag ska väl inte ta långa metoden mer då den inte funkar på mej för TSH värdet stiger snabbt vid spraystart tyvärr. Så nu ska jag ringa Falun och fråga om vi ska testa korta metoden som de tyckte....har inga höga förhoppningar då jag har få ägg som tusan men testa kan man ju
    Nu ska det sovas!
    Är det alla spraysorter som drar upp ditt TSH värde? Det finns ju olika, fråga kliniken om det.
  • turlid70
    Mamma gås skrev 2011-01-19 08:25:40 följande:
    Turlid: Åh att de ska va sån berg-o-dalbana att ruva.. Först vill man inget hellre än att tiden ska gå till td, sen när det börjar närma sig känner man att - shit.. jag vågar inte.. Snacka om psykisk terror!! Håller tummarna sååå hårt att det ska bli ett superfint plus för dig!!!

Själv har jag då äntligen fått min mens!! Enda gången man går o längtar efter den är väl innan man ska börja spruta.. Ska nu köra igång med sprutor i morn, kör den korta varianten o gått från menopur till gonal-f, så det ska bli spännande att se vad som händer.

Önskar alla en fin dag!! Solig
    Ja, psykisk och fysisk terror, man försöker sysselsätta sig med allt möjligt, men efter en liten stund är man rastlös igen. Tack för tummarna.

Lycka till med sprutor imorgon. Vilken dos ska du ta?
  • Snösport

MammaGås: Spännande att du gör korta metoden. erfaren nu på långa men ny på korta..bytte du bara medicin eller även från långa till korta?

Dodotta:
    Nja jag har en mage som stannar och är stopp länge , där det märks mest men jag mår även sista IVFen helt psykiskt dåligt vilket är så långt från mej  man kan komma och det gick på tre dgr efter jag startat spraya...så kände jag att detta är medicinens fel...med alla symptom så sa läkaren att mitt värde ev gått upp vid alla IVFer och att vi inte ska köra långa metoden på dej mer. Jag gick till sköldkörtelspeciallist för att se om jag till vardags har ett problem mellan T4 och T3 vilket jag inte har alltså utan bara underfunktion i sköldkörteln och äter Levaxin sedan snart ett år nu men som sagt som svajjat endel. Även märkt det då jag trillade i vikt 5 kg i maj/juni och nu i början av november efter IVF ökade 4 kg på två veckor..väger mej varannan vecka...och alltså nu för en vecka sedan börjat gå ner något kg igen. Jag tycker inte jag ändrat ngt vare sej när jag gick ner eller i november...dock åt jag mer och drack jag mer läsk, alkohol i julas än jag gör normalt. Är nyttig men kakmonster i perioder
    Men jag mår bra alltså och nu funkar magen ganska bra men hård så jag vet inte varför den krånglar endel fortfarande det kasnek var efter mens som den var hård. Ska väl kolla det också.
    Nu ska jag ringa Falun idag  

• Eviglängtan

Tack alla för informationen ang flytningar i samband med sprutor.

Egomejl är definitivt tillåtet här, man har rätt att vara det i alla lägen, vi finns här för att stötta och hjälpa och att bli stöttade och få hjälp.

Att ruvar är så fruktansvärt jobbigt att man faktiskt undrar hur man gång efter annan orkar genomgå det..., men längtan efter en liten bebis är så mkt större.

Ett stort grattis till er som plussat, det behövs plussartjejer har inne, helt klart!

Själv har jag haft så oerhört ont i magen, både i form av magkatarr + illamående, samt ont i nedre delen av magen. Dessutom har jag varit (ursäkta) lös i magen, dock ingen feber. Undra vad det beror på, hoppas att det inte påverkar resultatet.....En annings trött och yr är jag också. Kan det vara en biverkning av Puregon?

Nåväl grattis även till alla som börjat med IVF, skönt att vara på banan igen, men samtidigt så är det väldigt påfrestande - minst sagt, eller hur?

Ha det så bra alla, så hörs vi snart.

Tänker på er Turlid70 - förstår såväl att man vill samtidigt som man inte vill testa, man vill liksom vara övertygad om att man är gravid innan man testar..., jag menar, man vill veta att man är gravid innan man tar testet..., man vill ju inte stirra på det förbaskade minuset - men det kommer inte ni att göra denna gång. Ha det

• pp08

Har lite funderingar angående antal odlingsdagar. Jag har alltid fått mina fina embryo tillbaka dag 2, då de ska vara 4-celliga.
    IVF1 4-cellig  (fanns 1 fin embryo)
    IVF2 4-cellig  (fanns 1 fin embryo)
    IVF3 5-cellig (precis vid återinförandet) (fanns yterligare 2st  4-celliga embryo till frysen)

FET 4-cellig (från samma skörd som IVF3)
    IVF4 4-cellig + 7-cellig (fanns dessa 2 fina embryo efter 2 korta dagar)

Skulle det vara någon ide att fråga om de skulle kunna odlas i alla fall 1 dag längre om det finns fler än 1 som är OK dag 2  (så att de blir 3dagars?).

Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?