Inlägg från: slemtorsk i din bralla |Visa alla inlägg
  • slemtorsk i din bralla

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

turlid70 skrev 2011-07-17 18:15:02 följande:
    Ja gör det, för det har jag gjort ofta och tycker det funkar ganska bra med billiga stickor, men vill alltid bekräfta med digitala. tidigare körde jag bara digitala och det vart vansinigt dyrt, tills jag kom på det andra sättet. Lycka till!
    jag har ju alltid varit så himmelens regelbunden. Förra gången jag skulle skaffa barn.. då var jag ju också under utredning och gick till min gyn ganska ofta pga tidigare cellförändringar/begynnande cancer... och min gyn sa ifrån på skarpen till mig (för övrigt samma gyn jag har än i dag) att jag skulle sluta slänga ut pengar på ägglossningstester och istället lägga pengarna på en vagga *ASG* Men det var ju 8-10 år sen och de här billigare testerna fanns liksom inte.......

Sen dess har jag ju fött barn, haft spiral och även knaprat minipiller en kortare period och jag har ju varit lite "hoppig" i min cykel nu så jag kommer nog testa lite mer nu... sen börjar väl behandlingen på Sahlgrenska i september...

KAVITETSUNDERSÖKNING... 16 augusti... vem har gjort det och hur känns det...???
  • slemtorsk i din bralla
    Fjällsippan skrev 2011-07-17 18:34:01 följande:
    Visst är det när man undersöker/fyller/spolar livmodern med koksalt? I så fall har jag gjort det och jag brukar aldrig känna något alls under de undersökningarna. Men det är nog väldigt individuellt; eftersom äggledarna automatiskt får sig en genomsköljning kanske det känns mer om man har stopp/förträngningar där. Tycker att det är väldigt bra att du får göra den här undersökningen innan IVF'en. För det är en förhållande enkel undersökning där man kan se om det finns några myom eller dylikt i livmodern.
    jo det är livmodern som ska spolas igenom med koksaltlösning och undersökas... jag är väldigt dålig på det där med smärta och är dessutom känslig rent psykiskt för smärta så jag gråter lätt och kan svimma- även om det inte gör jätteont- så jag är orolig. Hoppas att det finns utrymme för sambon att vara med, det är ju oftast så att männen FÅR vara med men eftersom han sitter i rullstol finns det inte alltid utrymme. Ville att han skulle vara med när jag tog ut spiralen, för att hålla handen men han fick inte plats utan fick sitta längst ner i rummet och satt i stort sett och såg rätt upp i mumindalen istället... kanske inte jättetrevligt...

Samma sak på KK när vi var där på första besöket och hon skulle göra gynundersökning...han fick inte plats pga rullstolen, och då har han ändå inte någon stor klumpig sak utan en liten smidig sportstol...

De ska ju göra den för att säkerställa att det inte finns några problem för mig att bli gravid, även om jag tidigare varit gravid. Det är i stort sett det enda- förutom blodprover som görs på mig så jag kanske ska vara glad eller nåt...
  • slemtorsk i din bralla
    Fjällsippan skrev 2011-07-17 18:39:46 följande:
    Nu dök det upp ett vagt minne att min gyn har sagt vid något tillfälle att upp till det att follikeln är ca 10 mm så kan man inte bedöma om det finns något ägg som styr tillväxten; en blåsa kan växa t o m ca 10 mm utan att det finns ett ägg som styr. Men när folliklarna blir större så finns det en kommunikation mellan ägg/follikel och hypofysen som styr tillväxten som innebär att det finns ägg. Oj, vilket hemmasnickrat resonemang från min sida...men, men är det någon som hört det här också? 
    låter bekant... min follikel var 14 mm förra gången jag gjorde VU och läkaren konstaterade att "här har du nog släppt ett ägg då...." i samband med mätningen. Jag fick ingen förklaring av henne om detta men det du beskriver låter bekant, frågan är bara VAR jag har hört det.
  • slemtorsk i din bralla

TACK tjejer... jag tog ett ägglossningstest till nyss... digitalt.. och döm om min förvåning när en glad gubbe ploppar upp

Så i kväll blir det lite press på gubben, vi laddar upp med chips och del två av Alien (vi såg ettan häromkvällen).. kanske inte bästa uppladdningen för sex, men vi har ju inte heller "sex" när vi ska försöka bli gravida utan det är "runk i kaffekopp" som gäller *S*

PS.. inte bara glad gubbe på testet...gubben såg rätt glad- om än lite stressad- ut

• slemtorsk i din bralla
    Zinfandel skrev 2011-07-18 09:10:37 följande:
    Underbart, hade just tänkt fråga! Här är det semester så det är inga tidiga morgnar vid datorn Flört Ni lyckades alltså igen, det är ju fantastiskt!! Superkram Hjärta

Här tar jag paus från "leva-sunt-och-vänta-på-plus", nu är det semester med allt vad det innebär!! Tungan ute Får bli nya sunda tag i höst istället Solig
    ja jag är grymt stolt över honom.. med tanke på att det inte gått mer än 2 ggr för honom på 4 år tidigare.. utan press liksom... och nu med press...
  • slemtorsk i din bralla

hej på er.. orkar inte skriva så mycket men jag läser.... är såå trött. har för lite personal på jobbet och jag är ju bara vikarie själv, utan utbildning inom vård och har fått ynnesten att jobba med en ny kille... som är som en praoelev.. jag måste skriva to-do listor där allt är specificerat i minsta detalj för att han inte ska försvinna på toa elelr sätta sig här..vid datorn o slösurfa (som jag gör nu...)
    jag är helt genomsvettig..... jag tog upp 3 st plus medicin till en, bredde mackor och hämtade frukost på samma tid som han tog upp EN och på den tiden gick han på toa och satt där i typ 10 min....

Vi har iaf inte fått till någon mer insemination, för säkerhets skull ägglossningstestade jag även på dag 14 (ägglossade ju på dag 10) men det var neg så jag lossade väl för tidigt..frågan är då hur jag ska beräkna min mens....jag har fått höra att mensen kommer 14 dagar efter ägglossning, vilket då skulle innebära en cykel på 24 dagar den här gången mot 27-28????

Har gått UPP i vikt dessutom

• slemtorsk i din bralla

BIM-6 här.... vi lyckades ju med en insemination med hjälp av handkraft o vibrator och engångssprutor så jag håller tummarna den här månaden igen

Grattis till alla positiva tester och framgångar

• slemtorsk i din bralla
    Maryhe skrev 2011-07-27 17:45:47 följande:
    Slemmis: ser ju onekligen ut som två streck!
    *skakis*... och genast lätt illamående....mest av nervositet tror jag iofs *S*
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?