• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Victoria är uppdaterad. Tack Zin för att du rensade lite mer radikalt än jag  
    Jag har som sagt ÄP på torsdag - shit va' fort det gått! Undrar fortfarande om någon vet vad det betyder, om det betyder något, att jag var mer lättstimulerad den här gången (menopur ist. f. GonalF) - är det bra? 

***VÄNTAR PÅ NYTT FÖRSÖK*** 
    Zinfandel, 40 år i Skåne, 6:e försöket våren 2012
    mamman0301 39 år Blekinge IVF 3 (IVF 1 -, IVF 2 + men missfall )
    AnnaLinn -72, Halland, 3 IVF:er.
    Cathy, 38 år, 2 ET, väntar på IVF3.
    Mammagås, 39 år, 3 IVF:er + 1 FET. IVF 3 pos. MA v. 16, IVF på CvL.
    Myran6801, 43 år, 1 IVF på Sophiahemmet & 3 på CvL,  IVF nr 5 
    Skytten, 40, Stockholm, IVF1 i aug-sep CvL, mens på RD 14, FET 28/11, mens på RD 11.
    Slemtorsk i din bralla, född 73, Västra Götaland, halvsyskonförsök, ICSI 30/11 mens RD 9
    Maryhe, 42 år Pozzolo Formigaro ICSI1 + ICSI2 (frusna ägg)-  sprutstart ca 19 jan Centro Promea Turin, Italien
    Sunseed. 40 år, IVF 1(misslyckades), FET 1, testdag 21/12 minus. Väntar på FET 2.
    Bengalen: 38 år, 7 IVF:er varav 2 ET Cura. 1 ÄD Ava, Riga, 1 ÄD RMC
    Hemulen, 38 år, 4 inseminationer, 2 IVFer, 2 FET. IVF 1 pos, MA v10.
    Thuleslapper, 38 år, Värmland (men går på USÖ),  3 IVF  samt 1 FET, alltid minus.....
    Linköping68, 43 år, Linköping: CFC. Börjar spruta vilken dag som helst 
    pralinen jessica, 39 år, Göteborg, ICSI 3 (1 FET),SU,  nytt FET v 50
    Hönan 39 år, Stockholm, första spraydag 11 okt, ICSI 4 slutet på November i Örebro

***SÄNGHALMSLIGAN***
    Fjällsippan, 43 år, Stockholm, ruvat sexton gånger; fick en son på tionde. Hoppas på hemmamirakel!

***SPRAYAR*** 
    Anne f 41, Trönö, första spraydag 23 decIVF försök nr 1. 

***SPRUTAR*** 
    Sushi, 42 år. IVF 6 på Calanderska, korta metoden med Fostimon. 
    Syskon Nu, 42 år, IVF Kliniken Sthlm, Syskonförsök 6 ICSI Sprutstart 15/1

***ÄP/ET***
    Victoria71, Göteborg, Nordic IVF-centrum, IVF-försök nr 2, korta metoden menopur, ÄP 19/1.

***RUVARE OCH TESTDAG*** 

***GRAVIDA*** 
    Spears 42 IVF 3 korta metoden , TD 13/5, BF 14/1
    No Ka Oi, 39 år, Göteborg, Carlanderska, FET, BF slutet av jan.
    Min Tur, snart 38 år, Halmstad, (3st ICSI + 1 FET , 1 MA 06-07,annat förhållande) 1:a IVF BF 30 jan
    Enya70, 41 år Uppsala, (MA september 2010) ICSI 10 CFC, TD 9/9, BF 15 maj 2012
    Boe, född 72, Stockholm, syskonförsök 2, FET CvL, TD 18/9 BF maj 2012
    Maraki73, 38 , Nordic IVF-Center Göteborg (2 IVF+ 1 FET och 1 MF ) ÄP 16/11, ET 18/11,   27/11 TD 6/12
    Inanna 43 år, Nordic IVF-Center Gbg, (3 ICSI + 3 FET, 2 MA). ICSI 4, ÄP 14/11, ET 16/11, TD 4/12, BF 5/8-2012
    Vi 4, 40 år, Carlanderska Gbg, IVF nr 1 (syskonförsök), ET 10/12, TD 24/12. BF 28/8 2012

***FÖDDA*** 
    Oceanney, IVF/ICSI nr1, dotter född 27/2 2011 (KS i vecka 42)
    Fahlvik, 40 år, syskonförsök IVF nr1, son född 17/7 2011, bor i Göteborg
    Kattenizze, 38 år, korta metoden, BF 26/12, son och dotter födda 12/12 genom KS
    Eviglängtan, 39 år, Skåne, (IVF4). BF 19/1. Tvillingar 
    Turlid, 41 år, bor i Norrtälje, IVF2 på CvL, TD 24/5, BF son 13/1 

• Ypke

Anne: Jag håller med många andra här, var inte rädd för att ställa lite krav på din läkare och be honom förklara, du har all rätt i världen att ifrågasätta och få ordentliga förklaringar som du kan förstå och ta till dig. Jag tror också att de flesta läkare uppskattar det. 

Som du ser är jag också dålig på skillnaden mellan lång och kort metod, och mellan olika FSH-preparat. Jag har intrycket att de som är relativt mycket yngre än mig och gör IVF i regel kör korta metoden, men jag vet inte. Att man börjar med GonalF är nog för att den är enkel att ta och därmed bra för nybörjare. En kompis som är 35 och gör IVF nu första gången kör kort metod och puregon. Generellt tror jag att läkare testar lite olika metoder olika gånger för att se vad patienten reagerar bäst på.

• Ypke
    Maryhe skrev 2012-01-17 11:14:09 följande:
    Skillnaden på preparaten är att Menopur innehåller FSH+LH och Gonal bara FSH.
    FSH är follikelstimulerande hormon och LH är det hormon som får dina ägg att mogna.

Har du låg LH produktion är det bäst att spruta med Menopur för att få ett jämnt resultat och bättre mognad. Har man istället  hög produktion får Menopur äggen att växa för fort. Stressade ägg är inte bra. Det kan variera från cykel till cykel, det bästa vore att ta ett prov på sprutdag 1 för att bestämma preparat.

För oss runt och över 40 är den egna LH produktionen generellt är lägre, men eftersom det alltid finns undantag är det bäst att testa. Jag har båda preparaten utskrivna, har en preliminär behandlingsplan. Får veta hur jag ska spruta den dagen jag tar LH och estradiol provet.
    Aj. Så det som hänt är att mina ägg stressats att mognat så snabbt? Jag började ju förra onsdagen. Nu blev jag ledsen. Inte ditt fel.
  • Ypke
    Maryhe skrev 2012-01-17 11:35:49 följande:
    Nej det var inte det jag menade. Utan att du kanske fungerar bättre med Menopur. Om du sprutar Gonal och har lågt LH så så mognar inte äggen så bra, du får inte lika bra resultat.
    Men om man bara behöver spruta menopur i sex dagar, är inte det ett tecken på att det gått för snabbt? eller hur kan man avgöra det?
  • Ypke
    Maryhe skrev 2012-01-17 11:45:51 följande:
    Det låter ju ganska kort, men jag känner att det finns andra som är bättre på att avgöra det. Du fick ju också en väldigt hör dos? Bollar över frågan till någon annan, vill inte svara på något jag inte vet.

Själv sprutade jag i totalt 10 dagar.  
    Mmmm ... tack för ditt svar. Ska definitivt höra med min läkare i alla fall. 
  • Ypke
    Fjällsippan skrev 2012-01-17 12:28:46 följande:
    Vet du hur många folliklar du har på g och ungefärlig storlek? Jag har grillat min läkare flera gånger huruvida antal sprutdagar spelar in på slutresultatet - och enligt honom så finns det inget enkelt svar på det (och ingen rim och reson), och det är olika från cykel till cykel och från kvinna till kvinna.  Vid den korta metoden (och om man börjar med sprutorna på dag 2 eller 3) så har ju den naturliga cykeln redan avverkat ett par dagar och sedan tar FSH-stimuleringen vid, och ibland har den naturliga follikeln redan kommit en bit på väg redan på CD 2/3 och då kan det behövas färre antal sprutdagar. Resultatet kan man först utvärdera efter ÄP/ET/gravtest. Ska du ta ÄL-sprutan ikväll? 
    Tack Fjällis. Det låter rimligt det du säger också. Hon summerade inte direkt antal stora folliklar, men det var väl en fem stycken eller nåt i 13-mm-klassen, och många små på G. Ja, ÄL-spruta ikväll. Det är väl ingen idé att försöka få tag i läkaren nu för att få hennes syn på det hela, får ta det sen och bara hoppas att de gjort rätt bedömningar. 
  • Ypke
    Skytten skrev 2012-01-17 14:01:25 följande:
    Folk är så jäkla okänsliga - har tänkt mycket på det du skrev Linköping, om kvinnan på ditt jobb. Och jag var nog inspirerad av dig, för precis nu stötte jag ihop med en granntant i huset och hon säger:
    - Och inga fler barn på gång. Man kan ju inte bara ha ett barn. Ni måste ju ha ett till.
    Och jag djupandades och tänkte skydda henne och mig från pinsamheter som man ju altid gör, men näää tänkte jag, varför? Nu kan hon gott få skämmas! För det är så ohyfsat att säga så. Så jag sa:
    - Vi kan inte få fler barn.
    Då blev det tyst och hon tappade hakan. Innan hon fann sig.
    - Då förstår jag. Då pratar vi inte mer om det.
    - Nej, det gör vi inte.
    KÄRRING! 
    Sa du KÄRRING?!
    Haha, roligt, där fick hon. Hejja.
  • Ypke

Zin, du är grym som ställer krav, härligt att du sa åt försäkringsbolaget att ringa upp dig! Jag tänker på alla de jobb jag haft på tjänsteföretag, där de flesta kunder bara tackar och tar emot och väntar och är snälla - medan andra ställer krav, ifrågasätter, prutar, reklamerar, skäller och står i. Har de fog för sina undringar och protester så får de ju respekt - och betydligt mer av min tid än de som snällt väntar på sin tur. Tyvärr. Jag borde lära mig av dem, tänker jag. Så jag skickade ett mail till IVF-kliniken nyss och ställde frågan om ev. för snabb stimulering och LH-prov och så. Det är ju för sent att utreda det nu, och jag tror inte att BM kan svara, men det hjälpte mig att skyffla över frågan på dem. Att inte gilla läget och visa det är nästan hälften vunnet ibland Får se vad de säger. 

Anne, ja det där med att bemöta andra människor i deras sorg är skitsvårt för de allra flesta. Jag var inte i din sits, men tänker att grannen gjorde så gott hon kunde. Hon sa väl inte det mest önskvärda, men det värsta jag vet i alla fall är folk som är så rädda för att säga fel, eller är så generade av situationen, att de inte säger något alls och allt bara blir konstigt.  

Nu lättar dimman över Göteborg - PRECIS när solen går ned, jamen det var la' roligt!  Obestämd

• Ypke

Anne, förlåt min kommentar om att den tanklösa grannen menade väl. Du upplevde det som jättejobbigt att hon sa så och det ska jag verkligen inte ha någon åsikt om. Förlåt.

BM på Ivf-centrum ringde upp mig ang. mitt mail. Hon hade pratat med läkaren som sagt att jag inte skulle oroa mig och att allt är i sin ordning. Dosen LH i menopur är så liten att det inte är någon stor skillnad i hur äggblåsorna växer till och mognar, och att lång eller kort stimulering inte är någon indikation på utfallet. Det egna LH mäter de generellt inte inför behandlingarna eftersom det enligt dem inte har någon väsentlig skillad. Men detta är BM's återgivning av vad läkaren sa, hon sa att de ska förklara vidare när vi ses på torsdag. Jag är glad över att de hörde av sig och tog min fråga på allvar, samtidigt som de här indikationerna på olika bud i olika länder bekymrar mig.

Kramen och god natt

• Ypke
    Vi 4 skrev 2012-01-18 09:53:21 följande:
    Fjällsippan tack söta du för tumhållningen, men det var tyvärr som jag misstänkte, det fanns bara en tom hinnsäck, så graviditeten har stannat av tidigt. Det var säkert så att det var för dålig kvalitet på det tvåcelliga ägget. Jag får tabletter för att avsluta det hela nästa vecka och hon gör ett extra ul då, men det var verkligen helt tomt så det är bara "för att". Just nu känns det mest tomt, och som att kastas tillbaka till oktober igen, och ska vi börja om igen eller ska vi låta det vara. det var ju ingen vidare kvalitet på mina ägg...Ska försöka jobba som vanligt idag för att skingra tankarna.
    Vilket piss, Vi 4. Ledsen för din skull. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?