• Ypke

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

42an skrev 2012-01-18 09:56:21 följande:
    Pratade med gyn om att ta lägre dos Gonal-F och ist fler dagar för att få bättre kvalité, det har ju talats lite om det här. Han sa att det nyligen gjorts en studie i Australien som visat att det är optimalt att ta ut ägg på dag 12-13. Men på oss äldre är de ofta inte mogna då och därför får vi ibland ÄP senare.
    Roligt att du också börjar snart, 34an, då är vi flera på gång nu! Läste med glädje också om uttag på dag 12-13, om dag ett är mensens första dag (inte första sprutdag, väl?) så har jag mitt ÄP på dag 11, och då känns det plötsligt inte så dramatiskt tidigt. Hoppas få lite förklaring imorgon av en läkare, pratade ju bara med BM igår som inte är så medicinskt insatt. Om jag är tillräckligt pigg efter plocket, jag ska få en sömntablett innan eftersom det gjorde så ont förra gången och de tycker att det kanske avhjälps lite av att jag är sömnig. 
  • Ypke

Hej Alla, hemma igen efter ÄP. Det gjorde mindre ont den här gången, antagligen för att jag fick en sömntablett innan. 6 blåsor punkterades varav 5 hade ägg de nu jobbar med. Samma resultat med menopur som med Gonal alltså. Nu följer två spännande dagar ... Ska sova lite till nu ... Zzzz

• Ypke

Skönt Maryhe att allt flyter på bra nu, både med kost och sprutor! Vilka låga doser du har, hur kommer det sig?

MissB, här är det verkligen ena dan upp och den andra ned, hopp och förtvivlan om vartannat. Lite utredningar och tydliga besked skulle göra dig gott, hoppas du får det.

Tack alla för omtanke, jag känner mig ledsen o vilsen, kanske är det alla mediciner jag proppat i mig idag. Och kanske det faktum att jag jämför mig med en fem år yngre vän som fick ut 15 ägg i måndags och får blastocyst tillbaka på lördag. Hur ska jag kunna veta om fem ägg är bra resultat för mig? Jag vill veta så mycket mer om det här komplicerade men känner mig lite maktlös.

• Ypke

Mmmm, så rätt, Maryhe. Jag ska gå och ta en dusch nu och skärpa mig. Bacio a te!

• Ypke

Men, alltså, visst samband måste det väl finnas mellan antal ägg och chansen till graviditet - eller?

• Ypke

Usch, min förvirrade hjärna kommer att bli ännu mer förvirrad om ni ska byta namn allihop nu ...
    Vad kan hända om jag inte gör det? Jag är ju ganska personlig i min presentation, men det är inget som är direkt hemligt. 

Zin - jag hoppas innerligt att åldern inte är ett problem! Man opererar inte bort äggstocken för att det är roligt utan för att man är så illa jäkla tvungen. Håll ut - snart går allt i lås!

Ibland är ni liiiiiiiiiite orättvisa mot svenska läkare härinne ... Det finns många bra också, och som lyssnar och sakligt diskuterar för och emot mina frågor och argument som för det mesta härstammar härifrån. Förutom att många av er här upplever att vården och forskningen är längre framskriden i andra länder, har någon sett något sakligt belägg för detta i någon skrift av något slag? Jag vill inte kritisera, obs, bara veta mer. 

• Ypke
    Maryhe skrev 2012-01-20 14:49:33 följande:
    Tyvärr är det så i Sverige att  enligt lagen får man bara i Sverige bygga vården på vetenskaplig grund, evidensbaserad vård. Man har dock inte rutiner för att följa aktuell forskning och hela tiden anpassa sina metoder till den evidens som finns.  Jag läser Hälso- och sjukvårdsadministration, och där tar vi upp detta ämne som faktiskt är ganska problematiskt i och med att det är inskrivet i lagen. 

Svenska läkare ganska tröga med att följa upp dessa nya rön när det gäller tex fertilitet, för så länge det inte finns tillräckligt med vetensklapliga bevis så får de egentligen inte enligt lag använda sig av de nya rönen.
    Det kan hända att de gör det ändå, men då kan de få allvarliga problem om det skulle komma fram vid en kontroll. 
    Tack Maryhe, det låter som en rimligt förklaring tycker jag. Men vad är evidensbaserad vård - när och på vilka grunder får man börja tillämpa nya rön i Sverige, vad krävs? 

Fin ny bild, 42:an - vi känner igen dig
  • Ypke
    Zinfandel skrev 2012-01-20 15:14:34 följande:
    Hej 42:an!! Fin bild KyssHoppas inte fler byter signatur, det blir omöjligt att hålla koll på alla då!!

Victoria: vilka "bevis" behöver du? Ja, bara det är väl så svenskt att vilja ha "sakligt belägg"... FlörtSolig Jag tycker det räcker med att inte följa utvecklingen, att inte göra det som är bäst för patienten, att inte lyssna på nya rön och inte ta till sig av aktuell information. Men välkommen att följa mig en vecka, eller kanske en dag räcker, för att få gjort en operation eller för att få prover tagna, eller hör med Kalimero som fick åka till Cph för ett vul eller hör med tjejerna som själva skickar blod till USA för att vård eller med alla som gör immunutredning i England eller Aten eller dem som gör IVF i Cph, Italien & Guatemala...... Glad 

Ja, borttagande av äggledare  (inte äggstockarna!!) ingår i fertilitetsbehandling och då får man inte ha fyllt 39... Men om jag nu säger att jag lider av smärta så kan jag troligtvis få gjort det. Tänk Victoria, bara en sån sak, jag måste ljuga för en enkel titthålsoperation!! 
    Zin, jag menade inte att  vara tråkigt och kritiskt ifrågasättande, jag bara samlar på mig information. Som vi alla gör här efter bästa förmåga, jag har bara inte kommit så långt i den här karusellen än. Och sakliga belägg är väl skitbra, även om jag så klart håller med om att våra läkare borde vara öppna för allt som inte blivit sakligt ännu och formellt godkänt i Sverige! 

Menade äggledare, så klart, fattar att du inte ska ta bort äggstock. 

Jag fick faktiskt ta bort polyp i december trots att jag just fyllt 40 och trots att det 'bara' var i fertilitetssyfte. Kanske var det för att remissen lades innan jag fyllt 40. 
  • Ypke
    Inanna Li skrev 2012-01-20 15:53:45 följande:
    Kanske borde jag skriva att jag blev gravid tack vare allt jag betalat eftersom det kan ta tid när man är över 40 och det gäller att kämpa på så länge man kan efter ens egna förutsättningar!

Ja, man kan inte säga annat än vi kämpar som satan här inne i alla fall, var och en på sitt sätt! 

Kliniken har inte ringt idag ... det betyder ET imorrn! Jag känner mig skeptisk, men, vem vet, guldägget kan finnas där just den här gången. 
  • Ypke
    tjorven01 skrev 2012-01-20 16:36:04 följande:
    Victoria
    Alla tummar för att ditt guldägg finns där
    Tack, ni är så snälla alla. 
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?