• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70

Chichisita, lyssna på snösport, lev ungefär som vanligt men undvik stress, lättare sagt än gjort, jag vet, men gör så gott du kan, mer än så går ju inte att gora.

Varför blir vi irriterade och otrevliga vid stress, jo för att hjärna blockerar att empati hormonen utvecklas vid stress, läste om det här här om dagen, minns dock inte var.

• Snösport

turild70: bra info, jag måste ha en liten blockering redan nu eller är det ägglossningshumör jag haft i ett par dgr...mest sambon som får lida kunderna får se en glad Snösport.

• Fjällsippan
    chichisita skrev 2011-04-13 02:41:05 följande:
    Tack för alla grattis!!

Jag undrar om det är någon av er som har fått ta estradiolpiller under ruvningen? Jag fick det förra gången men inte denna gång. Hoppas att det inte beror på att läkaren glömde bort det och att jag egentligen borde ha det? Hade lägre värden förra gången.

Undrar också hur mycket sinnestämningen spelar in?  Min man håller på med ett konsultuppdrag som han har en tight deadline på så han är superpressad. Tyvärr blir han inte särskilt trevlig att ha att göra med då. Jag önskar att jag inte skulle ta åt mig av hans dåliga humör och elaka kommentarer, men jag kan inte låta bli att bli jätteledsen. Dessutom är jag ju beordrad  sängliggande i två dagar så jag är helt beroende av honom. Nu ligger jag här och är vråltörstig men att störa honom i jobbandet för att be honom att hämta ett glas vatten är uteslutet. Han har inte frågat om jag behöver något under fem timmar!! Det är lite som att leva med dr Jekyll och Mr Hyde för han är för det mesta jättegulllig och omtänksam, men han klarar inte stress något vidare bra. Det kommer lite olägligt för det känns som om det är viktigt att må bra dessa dagar, för att det ska fästa. Men det kan väl inte göra något om jag tar en promenad till köket för att hämta vatten? I Sverige säger de väl att man ska leva som vanligt efter ET? 

Jag har fått estradioltillskott vid vissa ruvningar (Progynon) när jag gick i Falun. Min nuvarande klinik ger inte något extra under ruvningarna. Min lyckade ruvning som ledde till sonen fick jag inte något estradiol, endast Trombyl.

Jag instämmer med Snösport; ta det lite lugnare och det är helt okej att hämta vatten själv. Vad gäller sinnestämningen under ruvningen så tänker jag numera att den spelar väldigt lite in för lyckat resultat eller ej. När jag ruvade på sonen hade jag väldigt mycket känslostämningar omkring mig då svärfar hamnade på sjukhus i samband med mitt ET, och gick bort efter några veckor. Så under ruvningen tvingades jag hantera/bemöta sambons alla känslor; stress, ilska, oro, sorg. Visst känns det skönt att må bra under ruvningen; men jag tror att om embryot/embryona bestämmer sig för att fästa så gör den/dom det oavsett om man är glad eller ledsen. Håller tummarna stenhårt för dig nu! 
  • Fjällsippan
    Spears skrev 2011-04-13 07:56:30 följande:
    Mensen Kom idag Tjoho, så imorgon börjar Jag spruta , kul!
    Grattis till mens och sprutstart !
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-04-13 11:01:16 följande:
    Jag har fått estradioltillskott vid vissa ruvningar (Progynon) när jag gick i Falun. Min nuvarande klinik ger inte något extra under ruvningarna. Min lyckade ruvning som ledde till sonen fick jag inte något estradiol, endast Trombyl.
    Jag får inte Trombyl under ruvningen, bestämt på förhand Skrikandes ! Är det någon ide att fråga efter progynon eller kortison, kan kanske löna sig, tror dock inte det. Fick inte något av dessa förra gången heller.

Jag ska i alla fall begära minst 2 vul innan de bestämmer ÄP, jag vill inte att bara passa in i deras schema, jag vill känna mig till freds när jag går på ÄP. Och det är tack vore er jag har lärt mig massor. Kram alla.
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-04-13 11:16:28 följande:
    Jag får inte Trombyl under ruvningen, bestämt på förhand Skrikandes ! Är det någon ide att fråga efter progynon eller kortison, kan kanske löna sig, tror dock inte det. Fick inte något av dessa förra gången heller.

Jag ska i alla fall begära minst 2 vul innan de bestämmer ÄP, jag vill inte att bara passa in i deras schema, jag vill känna mig till freds när jag går på ÄP. Och det är tack vore er jag har lärt mig massor. Kram alla.
    Nej, jag tror inte CvL ger Trombyl. Och enligt min hemortsläkare så ger dom inte Progynon eller kortison heller. Trombyl = barnalbyl, så det kan man ju självmedicinera med om man vill. 2 VUL tycker jag att det är bra att du begär; jag brukar få mitt första på sprutdag 6 (cirka, beroende på helg) och det andra har varierat mellan sprutdag 9 - 12 (beroende på hur det första VUL'et har sett ut). Men visst ska du ta E2-värdet i samband med VUL'en? 
  • Snösport
    Fjällsippan skrev 2011-04-13 11:01:16 följande:
    Chischisista: jo, jag har fått progynon 3-4 ggr , får kortison också sista 3-4 ggr och Fragminsprutor då jag har astma så jag inte får Trombyl. En av gångerna har de uttalat att jag hade ett dåligt estradiolvärde så nu får jag det nog bara som stöd för jag gjort så många försök också. 
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-04-13 11:28:29 följande:
    Nej, jag tror inte CvL ger Trombyl. Och enligt min hemortsläkare så ger dom inte Progynon eller kortison heller. Trombyl = barnalbyl, så det kan man ju självmedicinera med om man vill. 2 VUL tycker jag att det är bra att du begär; jag brukar få mitt första på sprutdag 6 (cirka, beroende på helg) och det andra har varierat mellan sprutdag 9 - 12 (beroende på hur det första VUL'et har sett ut). Men visst ska du ta E2-värdet i samband med VUL'en? 
    Få du dessa från din hemortläkare?

Efter 7 sprutdagar ska jag lämna blodprov och göra min första VUL samma dag hos CvL. Känns lite sent med blodprov, lämnade sist efter 5 sprutdagar, men jag kanske ber om remiss till det och lämnar det på ett labb som dem sammarbetar med tidigare.
  • Fjällsippan
    turlid70 skrev 2011-04-13 12:16:06 följande:
    Få du dessa från din hemortläkare?

Efter 7 sprutdagar ska jag lämna blodprov och göra min första VUL samma dag hos CvL. Känns lite sent med blodprov, lämnade sist efter 5 sprutdagar, men jag kanske ber om remiss till det och lämnar det på ett labb som dem sammarbetar med tidigare.
    Jag har inte behövt fråga hemortsläkaren om recept eftersom jag har en pappa som äter Trombyl, så jag tar från honom. Och mina föräldrars hund äter Prednisolon (kortison), så jag kan ta från henne om det kommer att behövas (har fortfarande lite kvar själv). Fragminsprutor har jag kvar från tidigare behandlingar. Och hade jag inte haft tillgång så hade jag absolut frågat min läkare efter recept. Han vet att jag medicinerar "själv".

Det är ju VUL tillsammans med E2-värdet som säger något om "helheten" (och dessa ska helst tas på samma dag). Så det kan bli missvisande om du tar blodprovet tidigare. Minns du vad du hade för E2-värde förra gången på sprutdag 5?

• turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-04-13 12:31:42 följande:
    Jag har inte behövt fråga hemortsläkaren om recept eftersom jag har en pappa som äter Trombyl, så jag tar från honom. Och mina föräldrars hund äter Prednisolon (kortison), så jag kan ta från henne om det kommer att behövas (har fortfarande lite kvar själv). Fragminsprutor har jag kvar från tidigare behandlingar. Och hade jag inte haft tillgång så hade jag absolut frågat min läkare efter recept. Han vet att jag medicinerar "själv".

Det är ju VUL tillsammans med E2-värdet som säger något om "helheten" (och dessa ska helst tas på samma dag). Så det kan bli missvisande om du tar blodprovet tidigare. Minns du vad du hade för E2-värde förra gången på sprutdag 5?

Jaha okej, då får det bli på dag 8 då. Jag hade något runt 800 efter 5 sprutdagar, på morgonen på dag 6 alltså. Är det bra värde eller ska jag be om estradioltillskott?

Barnalbyl får man inte ta om man försöker bli gravid står i bipacksedel. Vad ska man tro?
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?