• turlid70

IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?

Hej, är ni liksom jag snart 40 och ska genomgå en IVF behandling inom kort. Vad tror ni om våra chanser till en Baby?

I början av augusti börjar jag spraya, det är vår första behandling direkt bestämd med mikroinjektion på Karolinska. När börjar era behandlingar och var? Skriv gärna om era känslor innan behandlingen och så kan vi kanske följas åt till framgång och lycka!

{#emotions_dlg.flower} Varmt välkomna! {#emotions_dlg.flower}

• Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
  • turlid70
    Fjällsippan skrev 2011-04-13 19:10:46 följande:
    Håller med om att det låter lite sent med VUL/E2 på dag 8. Jag hade nog frågat kliniken om att få en koll tidigare. Jag känner inte till CvL upplägg vad gäller VUL/E2, min hemortsläkare har sitt eget upplägg även om han jobbar för klinikerna. Det var läkaren i Falun som resonerade att "det kunde inte skada" med lite extra östrogen efter ET. Förmodligen bidrog  alla mina försök till att han ville prova något nytt. Men jag vet inte.
    Nu är det bestämt första VUL och blodprov på sprutdag 8 den 29 april. Fick min blödning idag och börjar spruta på fredag nästa vecka.

Fick naturligtvis ingenting av mitt besök hos gyn idag. De tar inga prover om man bloder Skrikandes. Bokade ny tid nästa vecka och hon lovade att skicka några prov på odling för svamp och andra bakterier, dock ej plasma bakterier. Tydligen är det mycket ovanlig att man har det samt är det dyrt att göra och det görs inte på rutin.

Återigen fick jag råd att inte läsa så mycket på internet, bla bla bla, har ska man annars veta det läkaren inte berättar. Ev bakterier som finns i livmoder är inte orsak till barnlöshet, enligt henne, det har vi hört förut. Sådana bakteriella prover stödjes inte av soc styrelsen, därför tar inte fertilitetsläkarna dem på rutin, men läkarna bör inte säga nej om du vill ta en prov för odling (typ svamp eller streptokock). Det är inte dyrt och alla gyn läkare har tillstånd att göra det, så att det är att fråga efter.
  • turlid70

Chchisita, skönt att det löste sig fint med maken.

Kattenizze, håller tummarna allra hårdaste.

Själv fick jag känna på biverkningarna från Synarela igår, de kom från ingenstans och slog till med full kraft, Mår pyton just nu, tur att jag tog ledigt imorgon sedan tidigare, så att jag inte behöver sjukskriva mig.

• dallas
    turlid70 skrev 2011-04-14 15:20:06 följande:
    Nu är det bestämt första VUL och blodprov på sprutdag 8 den 29 april. Fick min blödning idag och börjar spruta på fredag nästa vecka.

Fick naturligtvis ingenting av mitt besök hos gyn idag. De tar inga prover om man bloder Skrikandes. Bokade ny tid nästa vecka och hon lovade att skicka några prov på odling för svamp och andra bakterier, dock ej plasma bakterier. Tydligen är det mycket ovanlig att man har det samt är det dyrt att göra och det görs inte på rutin.

Återigen fick jag råd att inte läsa så mycket på internet, bla bla bla, har ska man annars veta det läkaren inte berättar. Ev bakterier som finns i livmoder är inte orsak till barnlöshet, enligt henne, det har vi hört förut. Sådana bakteriella prover stödjes inte av soc styrelsen, därför tar inte fertilitetsläkarna dem på rutin, men läkarna bör inte säga nej om du vill ta en prov för odling (typ svamp eller streptokock). Det är inte dyrt och alla gyn läkare har tillstånd att göra det, så att det är att fråga efter.
    VC kan göra ett sånt Ueraplasma prov, det gjorde min väninna +hennes man innan dom gjorde ÄD i Riga..
  • underverket 06

Hej. Internet har krånglat hos de senaste dgarna, så har inte kunnat skriva förrän nu. ÄP i tisdags gick bra, 13 ägg. Väldigt bra tycker jag. Så många har jag bara fått den gången sonen blev till. 3 var för små o gick inte att befrukta, men av de andra 10 befruktades 6. Det tycker jag var superbra. 3 delades sig inte som de skulle. 3 jättefina 4 celliga kvar alltså. Av de 3 valde vi att sätta in 2 idag o en fick vi till frysen. Tvillingrisken låg på 14 % o är det inte högre än 15% får man sätta in 2 på CvL, illafall om man är över 40. Med 2 ägg insatta fick vi ca 10- 15 % procentenheter större chans till graviditet. Jag fattade inte riktigt hur han menade. Matte har aldrig varit min grej. Men det var inte 10- 15 % utan procentenheter. Vad är skillanden mellan procent o procdentenheter? Någon som vet. Iallafall är chansen större med 2 o jag tror vi fick 25- 30% chans att lyckas. Har ni andra fått någon procentsats för vilka chanser ni har att lyckas? Tycker iallafall att denna gång fick jag väldigt mycket bättre resulatt än i höstas med bara 5 ägg o ett befruktat som bara hade 2 celler. Jag är ändå 5- 6 mån äldre nu o ändå snart 41 o tycker att detta resultat borde vara jättebra för min ålder. Frågade läkaren om detta, Han menade mest att det var slumpen, ena gången för man färre ägg o nästa fler! Vad tror ni?

• Inanna Li

underverket06 - Grattis till lyckat ÄP. Fantastiskt bra att få ut 13 ägg. Också jätttebra att få en frysis! På min klinik fick jag förra året siffran 20 % att lyckas med IVF per försök. Om jag satte in två ägg skulle chansen öka med 5-7 % bara. 10-15 procent låter otroligt mycket i jämförelse. Tvillingrisken fick jag ingen siffra på men den var liten.
    Förmodligen kan det bero på slumpen hur många ägg man får ut då det är olika många äggblåsor som dyker upp varje månad. Du kanske hade högre dos än tidigare?

• Skruttefia

Hoppar in lite kort här (hemmaverkstad pågår fortfarande fast lite lagom småentusiastiskt...)

underverket - om du har 25-30% chans att lyckas i vanliga fall så innebär 10-15% eller 10-15%-enheter följande:

Att chansen ökar +10-15% innebär att dina chanser att lyckas ökar med10-15% av 25-30%, dvs du ska lägga till +ca 2,5% till ca +4,5% och landar då på att din chans att lyckas är ca 27,5-34,5%

OM chansen däremot ökar med 10-15 %-enheter är det superenkel matematik - du lägger helt enkelt till siffrorna "Ovanpå" din ursprungliga chans och landar på ca 35-45% chans att lyckas istället Solig

♀ jan-06 & ♀ jun-09
  • chichisita
    underverket 06 skrev 2011-04-14 18:16:42 följande:
     Hej. Internet har krånglat hos de senaste dgarna, så har inte kunnat skriva förrän nu. ÄP i tisdags gick bra, 13 ägg. Väldigt bra tycker jag. Så många har jag bara fått den gången sonen blev till. 3 var för små o gick inte att befrukta, men av de andra 10 befruktades 6. Det tycker jag var superbra. 3 delades sig inte som de skulle. 3 jättefina 4 celliga kvar alltså. Av de 3 valde vi att sätta in 2 idag o en fick vi till frysen. Tvillingrisken låg på 14 % o är det inte högre än 15% får man sätta in 2 på CvL, illafall om man är över 40. Med 2 ägg insatta fick vi ca 10- 15 % procentenheter större chans till graviditet. Jag fattade inte riktigt hur han menade. Matte har aldrig varit min grej. Men det var inte 10- 15 % utan procentenheter. Vad är skillanden mellan procent o procdentenheter? Någon som vet. Iallafall är chansen större med 2 o jag tror vi fick 25- 30% chans att lyckas. Har ni andra fått någon procentsats för vilka chanser ni har att lyckas? Tycker iallafall att denna gång fick jag väldigt mycket bättre resulatt än i höstas med bara 5 ägg o ett befruktat som bara hade 2 celler. Jag är ändå 5- 6 mån äldre nu o ändå snart 41 o tycker att detta resultat borde vara jättebra för min ålder. Frågade läkaren om detta, Han menade mest att det var slumpen, ena gången för man färre ägg o nästa fler! Vad tror ni?

Grattis Underverket! Kul med fler ruvare!

• kattenizze

Underverket06: Men oj vilket bra resultat! Nu håller vi tummarna för oss alla!

• turlid70
    dallas skrev 2011-04-14 15:28:50 följande:
    VC kan göra ett sånt Ueraplasma prov, det gjorde min väninna +hennes man innan dom gjorde ÄD i Riga..
    Åh, tack, ska ditt idag och fråga om det.
Svar på tråden IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?