Fjällsippan skrev 2011-04-13 19:10:46 följande:
Håller med om att det låter lite sent med VUL/E2 på dag 8. Jag hade nog frågat kliniken om att få en koll tidigare. Jag känner inte till CvL upplägg vad gäller VUL/E2, min hemortsläkare har sitt eget upplägg även om han jobbar för klinikerna. Det var läkaren i Falun som resonerade att "det kunde inte skada" med lite extra östrogen efter ET. Förmodligen bidrog alla mina försök till att han ville prova något nytt. Men jag vet inte.
Nu är det bestämt första VUL och blodprov på sprutdag 8 den 29 april. Fick min blödning idag och börjar spruta på fredag nästa vecka.
Fick naturligtvis ingenting av mitt besök hos gyn idag. De tar inga prover om man bloder
. Bokade ny tid nästa vecka och hon lovade att skicka några prov på odling för svamp och andra bakterier, dock ej plasma bakterier. Tydligen är det mycket ovanlig att man har det samt är det dyrt att göra och det görs inte på rutin.
Återigen fick jag råd att inte läsa så mycket på internet, bla bla bla, har ska man annars veta det läkaren inte berättar. Ev bakterier som finns i livmoder är inte orsak till barnlöshet, enligt henne, det har vi hört förut. Sådana bakteriella prover stödjes inte av soc styrelsen, därför tar inte fertilitetsläkarna dem på rutin, men läkarna bör inte säga nej om du vill ta en prov för odling (typ svamp eller streptokock). Det är inte dyrt och alla gyn läkare har tillstånd att göra det, så att det är att fråga efter.