IVF för oss som är snart 40. Våra chanser?
Ciara, tyvärr måste jag vidhålla att jag fick ett mycket tråkigt bemötande av Eva när jag sökte hjälp hos henne som CFCs samarbetsgyn. Hon var mycket hård och oempatisk och tyckte jag var en idiot som försökte med mina egna ägg vid min ålder (då 43 år). Tycker att en läkare bör ha sådan människokännedom att de inte behandlar en patient på det hårda sättet även om de kanske innerst inne har rätt. Jag gick därifrån jätte ledsen och åkte med tårar i ögonen på tunnelbanan tbx till jobbet där jag som vanligt var tvungen att spela glad. Tänk om hon hade varit mer empatisk så att jag istället kände förtroende och lyssnat på henne så kanske jag hade valt att lyssna och gå vidare med ÄD. Jag kanske t.o.m. kunde få hjälp av henne istället för att behöva leta vidare för det ska gudarna veta att gynekologer som hjäper en 43-åring växer inte på träd. Det är så många läkare som jag stött på som på ett brutalt sätt säger till oss barnlösa 40+ att vi skall lägga ner hela verkstan istället för att guida oss vidare så att vi kan nå vårt efterlängtade mål, ett barn. Mina fyra sista år har varit en evig kamp för att få hjälp och det tär på en kan jag lova.
Men underbart att du fick ett fint bemötande och jag kan bara gratulera dig till det. Kanske hade Eva en dåligt dag när jag var där, även om jag kan tycka det är oproffsigt av en läkare. Grattis också till att du har kommit så långt i graviditeten. Sköt och dig och njut av din framtida lilla bebis.
Kram kram