• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • kattm
    Kelsson1 skrev 2011-07-27 10:01:56 följande:
    cattm: Försök äta havregrynsvälling, brukar göra susen mot mitt illamående. Koka gröt som vanligt men när den har kokat upp tillsätter du mjölk så det blir lite lösare.

anderska: Testa även med novalucol eller samarin eller liknande. Eller med gröten jag beskrev till Cattm ovanför. O se sen upp med vad du önskar, för det kan gå in (massa symptom som illamående istället för att må normalt)
    Jag har fått i mig lite nyponsoppa. Havregrynsvälling låter... inte som något jag skulle tycka om, men jag är nog beredd att prova det. Fast jag späder nog med vatten och inte mjölk eftersom jag har väldigt svårt för mjölk. Tack för tipset! Jag har precis ringt till jobbet och sagt att jag stannar hemma åtminstone på förmiddagen, för nu känns det som att jag vill ha nära till badrummet. Har tagit postafen och har armbanden på.

Anderska, jag tycker också att novalucol är bra, det är rätt milt och lätt att få i sig även när jag mår illa.
  • Speck

Här är ännu en som sovit dåligt inatt, men för mig är det mera regel än undantag. Men jag hade SÅ ont av allt promenerande igår så fogarna var riktigt förjävliga och förvärkarna likaså, så det tog lång tid innan jag kunde somna. Och sen vakna av att man måste kissa eller vända på sig efter 30 min igen.. o igen.. o igen.. Alvedonen hjälpte föga.

Karmosin: Vi kan nog konstatera att det är folk i allmänhet som beter sig respektlöst och stångas o bufflas. Kanske är Sthlmarna inte värre än andra ändå. 

• Kelsson1

Cattm: Grejen med mjölk är att det i samband med gröten gör att det bildar en skyddande hinna i magen så det är inte bra att byta bort det. Samtidigt behöver du inte ha i mycket mjölk bara lite, testa för det har gjort att jag är en helt annan människa med mindre illamående.

• Vickan I

Anderska - ingen fara. Alltid bra att jag kan glädja ngn annan. Vid halvsju steg svärmor upp och kikar in "åh är du vaken". AHHH kan man säga att jag är!!!

Kelsson - nej han behöver verkligen inte mig här. Han älskar sin farmor och jag kan ju inte leka "klättra berg" och sådant som han vill ändå. Därför har jag innan sagt att jag måste stanna hemma och jobba ena gången och städa den andra när han frågat om jag ska följa med. Därför blev det ett ja denna gång, men inser nu IGEN att de är bättre för alla att jag stannar hemma i fortsättningen.

Uthärdar till lunch för sonens skull så han kan sova middag i bilen hem, men sedan är det jag som rivstarter bilen och drar.

• Speck

Vickan: Är det långt? Tänkte annars om du kunde lämna sonen där en dag till o komma o hämta han imorrn eller nåt..

• Viksan07

Ang illamående så har jag ätit Lergigan vid behov sedan v 7. Har inte provat seaband eller Postafen. Om det inte funkar, så är i a f Lergigan väldigt bra, räcker oftast med en halv tablett för mig - då blir man inte så trött.
    Det enda i matväg som har hjälpt för mig när det var som värst var att dricka mjölk, det är lenande för illamåendet.

Speck: Blå porten är mitt favvoställe! Blev så sugen på deras tomat och linssallad nu att jag kanske övertalar mamma att luncha där med mig idag Usch, det är inte lätt när det är trångt med stora gravidmagar!

Här var det också en risig natt. Kunde inte somna pga svidande fogar, sedan vaknade jag vid 02.30 och hade världens kallsvettningar, frossa, illamående och när jag ställde mig upp höll jag på att svimma. Helskumt. Gick över efter en halvtimme och lite knäckebröd.

EGO: Nu har jag varit hos sjukgymnast och tydligen så hjälper inte kryckor tillräckligt bra, så hon råder mig att börja använda rollator istället -bläh vad jobbigt! De där stora åbäkena går ju inte att få in i bilen med barnvagn och allt... TENS var skönt i alla fall.

• kattm
    Kelsson1 skrev 2011-07-27 10:14:54 följande:
    Cattm: Grejen med mjölk är att det i samband med gröten gör att det bildar en skyddande hinna i magen så det är inte bra att byta bort det. Samtidigt behöver du inte ha i mycket mjölk bara lite, testa för det har gjort att jag är en helt annan människa med mindre illamående.
    Hm, då får jag kanske stå ut med mjölken då. Ryser lite av blotta tanken, bara.

Speck och Karmosin, jag har nog inte upplevt Stockholmare som så mycket värre än andra, faktiskt. Nu har jag bott i Stockholm (eller ja, jag bor i Solna men jobbar inne i centrala delarna av Stockholm) i tre år, och det är inte mycket värre här än i Uppsala eller Linköping där jag bott tidigare, åtminstone till vardags. Men nu på sommaren när det är så mycket människor överallt blir det kanske lite svårare att undgå dem. Känns som att det finns buffliga och själviska människor överallt ibland. På tal om detta så läste jag en jättekomisk insändare i DN för några veckor sedan där en kvinna bestämt hävdade att äkta Stockholmare var man bara om man var minst 4:e generationen, och alla som är buffliga här i stan är inflyttade lantisar som nu må vara 08:or, men absolut inte Stockholmare...
  • Kelsson1

Vickan: Ler också lite åt dina inlägg. Håller med Speck om det inte är för långt lämna sonen där o hämta imorgon.

Viksan: Har du köpt TENS hem? Det finns att köpa för inte allt för stor peng... Vet om att Lergigan finns men då jag inte spyr utan mår bara illa har jag tyckt att jag kan klara mig helt utan

cattm: Roligt vad folk kan irritera sig över. Mig kvittar det om jag blir kallad 08:a eller Stockholmare (inflyttad jag med)

• Vickan I

Viksan. - vad jobbigt. En mamma på dagis som väntade sin tvåa fick åka rullstol halva graviditeten. Förstår att rullator låter mediumkul :(. Stackars.

Speck - inte jättelångt alls, en timme med bil. Har sagt att sambon och sonen gärna får stanna kvar och att de kan skjutsa mig till pendeln bara så klarar jag mig.

Svärmor berättade precis att det idag tydligen är ngt som kallas "sjusovardagen" och om man sov länge idag så skulle det betyda att ban skulle sova dåligt resten av året...ngn skrockgrej, men det verkar ju inte vi i tråden behöva oroa oss för som sovit dåligt inatt.

• Speck
    Viksan: Favoritställe minsann? Hm.. jag vet inte. Jag åt lammfärsbiffar med kokt potatis och jag kunde inte låta bli att tänka på IKEAs köttbulletallrik.. Tungan ute Och den där salladen vet jag inte om jag skulle våga mig på o beställa, man fick ju så lite mat? eller iaf sallad. Det skulle ingå en "färsk bönsallad" och det var 5 st haricot verts. Kallar inte jag en sallad direkt... Men kanske jag som har för höga krav Flört
    Annars var det ju en mysig liten trädgård o det kändes gansk isolerat från den stressiga trottoaren utanför.. 
    Sjöcafeet gillar jag iaf, varit helnöjd båda gångerna jag varit dit. Gott kaffe och gott fika, fint läge. 
    Hm behöver du rullator så börjar det väl definitivt bli dags för en heltidssjukskrivning...fyfaan va mkt frågor o kommentarer du ska få på jobbet annars när du dyker upp med en sån.
    Skönt att TENS funka bra på dig! Jag har haft funderingar på att hyra/köpa men hela tiden tänkt att det går nog, och nu när jag verkligen känner att jag skulle ha glädje av den tycker jag "men det är så kort tid kvar nu" hehe..

Cattm: Jaha, i så fall är jag nog en inflyttad lantis eller nåt.. min mormor och morfar är båda invandrade från danmark o estland.. fast iofs har min pappas familj bott i sthlm länge? Hur räknas det där med 4e generationen egentligen, räcker det om bara ena halvan av sig är 4e gen sthlmare? Flört    
Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011