• Kelsson1

Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011

Vill att alla som kämpat med IVF och äntligen lyckats ska kunna känna sig hemma här!

Hit vill jag även ha alla från ursprungliga tråden: www.familjeliv.se/Forum-7-134/m55236143.html 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-08 17:30
    Bara för att det finns en ursprungstråd betyder det inte att vi inte vill ha andra IVFare hit, tvärtom! ALLA är välkomna. Ju fler desto roligare!

• Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011
  • Kelsson1

Lillstintis: Kom att tänka på det också att ska du verkligen vänta tills bebis är född innan du gör de stora inköpen? Blir rätt mycket pengar man ska ut med på en gång i så fall. Kanske bäst om ni också börjar köpa in åtminstone en större sak per månad så hinner du få allt klart tills bebis kommer. För ut kommer hon när hon har bestämt det oberoende om du är redo eller inte . Så inte värt för dig att nojja längre utan släng ut dig och köp saker!
    Med vagn kan vara bra att veta att om du ska ha ny vagn så har de väääääldigt lång leveranstid men för att kompensera det hela så brukar de ha något som kallas för förlossningsgaranti. Så ut o titta på vagn med er!

Jis: Rolig historia bakom arbetsnamnet

• Luella

Lillstintis: jag förstår verkligen att du fick panik men om KK säger att det är lugnt så är det lugnt.

Jag hade sån hemsk ångest för baby-shoppandet med min dotter. Det ver ju så overkligt att just vi skulle få ett barn att ta hand om. Jag pratade med min syster och hon sa; men om något händer barnet, vill du verkligen inte ha en enda barnsak hemma då? Är det inte bättre att ha barnsaker hemma så om nu det nu skulle hända något så känns det som om barnet iaf har funnits? Och sen lovade hon att hon skulle komma hem till mig med våran mamma och packa ihop alla barnsaker och slänga upp på vinden när jag sörjt klart. Och på något vis lossnade allt efter det. Jag fick förvisso lite panik efter varje sak jag köpt men precis som Kelsson skrev, det känns bättre när man har bebisprylar omkring sig och mycket mycket lyckligare och lugnare. Varför inte passa på att njuta av graviditeten. Risken att det händer något är mikroskopisk, speciellt för oss som sett barnet från ca v. 9.

Sen blir det väldigt dyrt också om alla stålar ska spenderas på en gång. Vi har lagt upp en budget för vad som ska köpas när nu de 3 senaste månaderna och nu inser jag att vi borde ha startat tidigare. Det får nog bli mycket Blocket.

Ego: Imorgon är första arbetsdagen Rynkar på näsan. Jag ska nog sätta upp så många lappar som jag har arbetsdagar kvar och ta ned efter varje arbetsdag.

• Vickan I

Hello alla!

Vad ni skriver . Roligt!  

Har någon varit på http://www.babyrevolution.se/ och kollat in/shoppat/fikat? Har missat denna butik på Kungsholmen helt!? Hur är det möjligt

Idag ringde Babyland om att min vagn kommit och att jag kan hämta den när jag vill. Men ska vänta lite. Sonen kommer få spel om den står här hemma och han inte får åka i den. Imorgon är det TUL igen. Fortfarande nervös inför sådant, när ska det släppa? Men inte som innan såklart, men ändå. 

(¯`°?.¸ ♥ Alvin 090104 ♥ ¸.?°´¯)
  • Jis

Karmosin, så fint sagt av din syster. Jag resonerade likadant när jag köpte första sakerna till Flavio.
    Det där med budget är inte fel. Vi slog till och köpte barnvagn redan i vecka 15, fick vår Brio Go för 5900 kr (1000 kr billigare än ord pris pga en repa som inte syntes) och sen ska vi hämta liggdelen i oktober, den kostar 1900 kr. Vi har fått en säng av en kompis med alla tillbehör, en babybjörn, kläder, åkpåse osv. Men vi måste köpa saker hem, typ bygga om lite å så. Ångrar att vi inte köpte oss en större lght när vi hade chansen., men men...
    Vi behöver inget skötbord, ska bara köpa en sån uppnlåsbar grej på IKEA och ha på bänken ovanför tvätt/torktumlare.
    Vet ni hur mkt man brukar lägga på ett barn innan det är fött? 

• Kelsson1

Karmosin: Tyckte också att det din syster sa lät väldigt fint.

Jis: Vi har också fått en del saker. Får låna vagga och bärsele, har fått kläder och får amningskudde och babynest. Vagn är också beställt men behöver fortfarande åkpåse och fårskinnsfäll till vagnen. Måste få hem vaggan för att bedöma om vi behöver köpa in täcke kudde o madrass eller om de kommer med vaggan... Men som du skrev (och Karmosin) så bör man försöka dela upp det för att inte behöva lägga ut allt på en gång.

• Jis

Kelsson: vi ska få fårskinnsfäll av svärmor. Grymt bra.
    Vi fick oxå reda på i helgen att dom (svärisarna) kommer starta ett konto till F och sätta in 500 kr/månaden till honom. Så fint. 

• Kelsson1

Jis: Verkligen en uppskattad present skulle inte ha något emot att någon gjorde detsamma för vår tös !

• Jis

nej jag hade ingen aning om detta, det känns ju superbra. Å jag menar, det blir ju mkt pengar i långa loppet. Vi kommer spara barnbidraget oxå. Det är bara att hoppas att det kommer gå. Känns ju bra att ha en liten buffert till F.

• Luella

Vickan: Ja, jag har varit på Baby Revolution och jag gillar verkligen den butiken. Alla är supertrevliga och kafét jättemysigt. Jag ska försöka köpa så mycket som jag har råd med hos dom för att supporta. Hoppas att det går bra för dom. Kul med vagnen!

Jis: vad gulligt av dom. Min pappa och styvmamma sparar visst en slant till barnbarnen i fonder men jag vet inte hur mycket. Vi sparar 300:-/mån till henne nu som vi köper aktier för lite då och då. När privatekonomin blivit lite mer stabil om några år så får vi försöka spara mer till dom små liven.

Ego: Vi var och tittade på en ny (begagnad) bil idag. Den var som en dröm att köra jämfört med min VW Polo utan AC. Den jag provkörde var en Ford Focus kombi. Vad har ni för bilar? Något att rekommendera? Vi behöver en kombi med lastutrymme men den får inte vara monsterstor och inte för dyr . Polon har funkat jättebra men det går inte att få plats med två barn, två vuxna och vagnar och saker tyvärr.

• Speck

Karmosin: Vi har en Hyundai Getz och en Volvo V40 från -04 båda två.

EGO: Jaha. Fortf ingen bebis på gång. Jag börjar bli ordentligt rastlös och vill ha tips på vad man kan göra i sthlmsområdet (ett par mil uppåt eller neråt spelar ingen roll).. Försökte få maken att vilja åka till sigtuna eller vaxholm, de ska visst va fint där.. Men han har kört budbil där för ngra år sen o tycker inte de känns särskilt lockande.... Tips?
    Det ska kännas som att man gör nåt eller liksom hittar på nåt, utan att för den sakens skull vara för dyrt eller ingå för mkt promenerande...  Skrattande

Svar på tråden Äntligen plus efter IVF, BF hösten/vintern 2011