• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Primrose
    ETSS skrev 2011-09-07 21:30:14 följande:
    Jag behöver mattips av er, så om ni kan hjälpa mig är jag tacksam Glad
    Jag ska göra rätt avancerade ämnesomsättningsprover men det tar tid och jag går ner i vikt.
    Just nu vägar jag 52 kg och är 166.5 cm lång. Dessutom är jag inte 20 år, utan 42. Jag vill inte se gammal ut om sanningen ska fram, jag håller mig hyfsat väl, men börjar se alltför tunn ut.
    Jag äter; socker, fett, kolhydrater och lite frukt och grönt. Finns det något jag kan göra för att bygga muskelmassa?
    Du nämner inte proteiner - ät det! Ägg, feta mjölkprodukter, fet fisk, rejäla biffar - just nu kan det nog vara bra för dig. Och för att bygga muskler krävs det ju tillräckligt med protein också. Proteindrink efter passet är bra och ta ett par bananer också. Eller en rejäl recoverybar. Nutrilett har ju väldigt få kalorier så det kan vara bättre för just dig att ta till någon träningsbar (som har högre kaloriinnehåll). Inte så mycket konditionsträning nu, som de andra skriver. Korta intervallspass på 10-15 min. Annars styrketräning, varför inte periodisera litet, med medeltunga vikter i 2-3x12 reps i tre veckor, därefter något tyngre vikter 3x6-8 reps i tre veckor? Inte för många övningar i ett pass. Kör några rejäla "sammansatta" övningar som breda latsdrag, bänk-/ hantelpress, benböj i Smith-maskin, sittande axelpress etc. Max c:a 6 övningar under ett pass.  Inga "supersets"  eller cirkelträning. Utan kör ett hårt set och vila 60-90 sek och forsätt sedan med ett nytt set av samma övning.

Men om du svimmade häromdagen - var det inte så? - måste du kanske invänta provsvaren innan du börja köra ordentligt.
  • ETSS
    Primrose skrev 2011-09-08 01:11:43 följande:
    Du nämner inte proteiner - ät det! Ägg, feta mjölkprodukter, fet fisk, rejäla biffar - just nu kan det nog vara bra för dig. Och för att bygga muskler krävs det ju tillräckligt med protein också. Proteindrink efter passet är bra och ta ett par bananer också. Eller en rejäl recoverybar. Nutrilett har ju väldigt få kalorier så det kan vara bättre för just dig att ta till någon träningsbar (som har högre kaloriinnehåll). Inte så mycket konditionsträning nu, som de andra skriver. Korta intervallspass på 10-15 min. Annars styrketräning, varför inte periodisera litet, med medeltunga vikter i 2-3x12 reps i tre veckor, därefter något tyngre vikter 3x6-8 reps i tre veckor? Inte för många övningar i ett pass. Kör några rejäla "sammansatta" övningar som breda latsdrag, bänk-/ hantelpress, benböj i Smith-maskin, sittande axelpress etc. Max c:a 6 övningar under ett pass.  Inga "supersets"  eller cirkelträning. Utan kör ett hårt set och vila 60-90 sek och forsätt sedan med ett nytt set av samma övning.

Men om du svimmade häromdagen - var det inte så? - måste du kanske invänta provsvaren innan du börja köra ordentligt.
    Jo, jag äter protein med, men jag funderar på styrketräningen, jag kör lätta vikter 14 sets, 3 rep. När det är som det är kanske det är bäst att fortsätta så.
    Jo jag svimmade och här på tråd har föreslagits mesträning 2 ggr/vecka, fast jag skulle helst vilja träna i alla fall 3 ggr/vecka Glad Ska jag invänta provsvar kan det ju ta väldigt lång tid.
  • Paradigm
    Gryndrömmen skrev 2011-09-08 05:28:28 följande:
    Favete: målet är att komma under 100 kg till i dec. 16 kg kvar..
    Och varför tror du inte att du kan nå det?
  • Paradigm
    Jennnyn skrev 2011-09-07 23:48:50 följande:
    Näe, inga skyddsskor för fem öre. Hederliga strumpfötter då detta var hemma i hallen. Min fot är ganska så blå för tillfället.

Jag jobbar på ett demensboende, så det blir en hel del fysiskt arbete med tunga lyft, mycket springande på larm o.s.v. Får med andra ord en del motion på jobbet, speciellt idag när det körde ihop sig på eftermiddagen. Jag tog löpet mellan avdelningarna och hade önskat att jag kunde klona mig. Blev rejält svettig
    Strumpfötter också!

Det låter som om det råder personalbrist på ditt jobb, bra för motionen men inte för själen.
  • bandit

Aaah vad det är SKÖNT att träna! Jag är så jävla glad att jag inte känner någon motvilja mot att gå till gymmet utan det känns roligt, och när jag är där så känns det också bra. Det är kämpigt med konditionsträningen men det går så mycket bättre med styrketräningen och det är härligt att gå därifrån med en känsla av att jag verkligen gjort mitt bästa.

• MissKaos
    Primrose skrev 2011-09-08 00:47:31 följande:
    Ja, det gillar jag med! Och tyvärr har det inte riktigt varit så de senaste tre åren. Jag är en seg liten "fighter", och den mentala fightern bor fortfarande i min kropp, men den fysiska är på svajning. Men visst är det inte helt kört, såklart. Bara litet trött på att vakna med värk varje dag.Rynkar på näsan

De brukar säga att om man får barn i 20-årsåldern tar det 1 år för kroppen att återhämta sig. Om man är i 30-årsåldern tar det 3 år och om man är i 40-årsåldern tar det 5 år. Så det blir till att gilla läget i ett par år till då.

När jag var 35 år började jag min utbildning inom träning och fitness. Då är man UNG i mina ögon. Och när jag var 36 år fick jag fast anställning på ett gym.
    Åh, ja livet är olika för oss!
    KUL at tjobba på gym. Själv jobbar jag inom missbruksvården, med personer med tung beroendeproblematik och jag älskar mitt jobb. Fast många inte kan förstå hur man kan vilja engagera sig så i det... Den där träningen är en bra motvikt för mig på ngt vis. Det är helt underbart att flyga över pölar och pinnar i löpspåret eller pressa vikter på gymmet.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • godisgrisen
    Gryndrömmen skrev 2011-09-07 22:30:28 följande:
    Godisråtta, ska vi försöka kravla oss upp tillsammans?

Min svacka ligger mycket i ett mål jag satt som jag troligtvis inte kommer nå. Måste bara acceptera det!
    ja det gör vi

min svacka beror på:

1: en seg förkylning = ingen träning och tröstegodis......... resultatet hittils + 1kg *suck*
    2: inget jobb = för mycket tid att gå hemma och tänka, analysera, grubbla, ångest, äta......
  • MissKaos
    godisgrisen skrev 2011-09-08 10:07:02 följande:
    ja det gör vi

min svacka beror på:

1: en seg förkylning = ingen träning och tröstegodis......... resultatet hittils + 1kg *suck*
    2: inget jobb = för mycket tid att gå hemma och tänka, analysera, grubbla, ångest, äta......
    Halva jobbet gjort!
    Du vet vad som är fel. Hur kan du förändra, ochvad vill du förändra?
    Förkylningen lär ju gå över. Kan du göra något medans du är förkyld som känns hälsosamt? Tex köpa thé med echinasea, äta ngt som är bra mot förkylning. Orkar du tex passa på att göra något långkok? Eller baka någott nyttigt, gott bröd? Gå en promenad fm/em?
    2. Ja, det är såklart problem. Finns det ngot kosntruktivt du behöver/vill göra med din tid? Söka jobb, ovanståeende, göra ett träningsschema, gå till biblan låna böcker om tex träningslära och läsa in? Det är du ju intresserad av? Ngt  helt annat? 

Kankse är askasas förslag. Saker jag själv hade velat göra.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • godisgrisen
    MissKaos skrev 2011-09-08 10:39:03 följande:
    Halva jobbet gjort!
    Du vet vad som är fel. Hur kan du förändra, ochvad vill du förändra?
    Förkylningen lär ju gå över. Kan du göra något medans du är förkyld som känns hälsosamt? Tex köpa thé med echinasea, äta ngt som är bra mot förkylning. Orkar du tex passa på att göra något långkok? Eller baka någott nyttigt, gott bröd? Gå en promenad fm/em?
    2. Ja, det är såklart problem. Finns det ngot kosntruktivt du behöver/vill göra med din tid? Söka jobb, ovanståeende, göra ett träningsschema, gå till biblan låna böcker om tex träningslära och läsa in? Det är du ju intresserad av? Ngt  helt annat? 

Kankse är askasas förslag. Saker jag själv hade velat göra.
    Går korta promenader, typ till affären, dagis, osv......det orkar jag iaf

Har surfat igenom halv nätet efter bra tränings/pepp bloggar men tycker alla är lika......tröttnar ganska direkt. Dom tränar flera timmar, äter miljoner piller före, efter och under träning, grämer sig över att dom faktiskt "råkade" äta en bulle på eftermiddagen........kompenserar med att bara äta keso resten av veckan typ

Ja, jag överdriver men finns det någon bra träning/kost/hälsa blogg som är bra? Som handlar om en normal människa med normal träning?

Har ni tips?
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!