• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • Daddy39

Vad kul, en tråd för oss träningsnarkomaner :)

Mitt fokus nu under sommaren är att lyckas med att stå på en hand utan stöd kontrollerat några sekunder och att klara av en enarmspullup. Får se hur det går, har en bra bit kvar. Tycker det är superkul med grejer man kan göra i lekparker och klätterställningar. Två flugor i en smäll; kidsen får leka och jag får träna samtidigt!

Försöker få barnvakt då o då o kör benpassen på gym.

mvh

• Wilowa

Nog för att jag sa att jag skulle börja springa försiktigt, att göra det ihop med dottern var lite väl försiktigt.Obestämd Vi tog en runda när sonen hade barmarksträning, han å andra sidan var blek av utmattning när vi åkte hem. Svårt att veta vad han ska äta före träningen så han verkligen orkar. Han är i en tillväxtfas och äter som en häst.

• MissKaos

Det gör inte ont i svanken. Satt du fel?

Utfall ska du vara försiktig med

Lolanthe skrev 2014-07-01 08:27:46 följande:
    Nu är mitt illamående över så jag har kommit igång med träningen. Är i vecka 11 idag. Körde spinning i söndags och idag blir det Grit strength, fast kör på lite lugnare än i vanliga fall. Någon som vet hur det är med utfall, kan man göra dem? Fick lite ont i svanken efter spinningen, tänkte direkt foglossning men vet ju inte hur det känns ;)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Gymmet idag. Kommer gråta imorgon! Knäböj utfall marklyft som start.

två ungar i släptåg. Mental träning på köpet.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Lolanthe
    MissKaos skrev 2014-07-01 13:39:01 följande:

Det gör inte ont i svanken. Satt du fel?

Utfall ska du vara försiktig med

Tack för svaret :D Jaa eller det var mer långt ned i svanskotan liksom. Satt som jag brukar, tom. styret lite högre för att det skulle bli mer bekvämt. Ska testa igen, som tur var försvann det på någon dag :) ok då ska jag nog inte göra utfall mer, känns dumt att slita onödigt mkt på kroppen.
  • MissKaos

Fogarna gör ont i svanskotan. Mellan benen i höfterna. I f**an tyckte jag. Undvik stående cykling eller dra ner på det. Jag har kört spinning till två v före bf mrd båda mina.

glöm inte knipträna!! Vill du köra ben kör knäböj med gymboll bakom ryggen mot väg. Inga vikter.

Lolanthe skrev 2014-07-01 16:38:21 följande:
    Tack för svaret :D Jaa eller det var mer långt ned i svanskotan liksom. Satt som jag brukar, tom. styret lite högre för att det skulle bli mer bekvämt. Ska testa igen, som tur var försvann det på någon dag :) ok då ska jag nog inte göra utfall mer, känns dumt att slita onödigt mkt på kroppen.

• Wilowa
    Daddy39 skrev 2014-07-01 08:34:37 följande:

Vad kul, en tråd för oss träningsnarkomaner :)

Mitt fokus nu under sommaren är att lyckas med att stå på en hand utan stöd kontrollerat några sekunder och att klara av en enarmspullup. Får se hur det går, har en bra bit kvar. Tycker det är superkul med grejer man kan göra i lekparker och klätterställningar. Två flugor i en smäll; kidsen får leka och jag får träna samtidigt!

Försöker få barnvakt då o då o kör benpassen på gym.

mvh

Vill du ha träning så gör det barnen gör. Jag jobbar som förskollärare och förundras dagligen över barnens energi och rörelseförmåga. För det första så går de typ bara när vi säger till dem, annars springer eller hoppar de fram. För det andra så klättrar de på allt som går att klättra på.

Du kan även använda din fantasi och få med träningen i leken med barnen. Armhävningar kan vara en mullvad som äter mask osv. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men de flesta barn brukar uppskatta detta om man lägger det på rätt nivå. Vill du ha inspiration så kika lite på "Miniröris" från F&S. Övningarna är ju anpassade för barn, men har man gympat lite så ser man oftast vilken vuxenövning det bygger på.
  • Lolanthe
    MissKaos skrev 2014-07-01 20:25:57 följande:

Fogarna gör ont i svanskotan. Mellan benen i höfterna. I f**an tyckte jag. Undvik stående cykling eller dra ner på det. Jag har kört spinning till två v före bf mrd båda mina.

glöm inte knipträna!! Vill du köra ben kör knäböj med gymboll bakom ryggen mot väg. Inga vikter.

Ja det var förmodligen stående cyklingen som kändes av tänker jag. Igår körde jag Grit, kändes bra men gör inga utfall, bara vanliga benböj, men är det också dåligt för fogarna ?

Tack för alla tips, jätteschysst :) hoppas du kan gå idag ;)
  • gavagai

Hoppas att det är o.k. att ställa en fråga här. Jag har aldrig i mitt liv pysslat med någon regelbunden träning. Har varit i god fysisk form, aldrig haft bil och på så sätt fått en del vardagsmotion, men inte mer, undantaget någon fjällvandring samt enstaka "ryck" av träning som aldrig blivit något långvarigt.

Nu har jag fött två barn och börjat närma mig 40, och jag behöver komma i bättre form. Har rätt dålig kondition och ont i nacke, axlar och rygg.

Jag gillar projekt, och tänker att det enda sättet jag ska kunna hålla fast vid en ny vana är att jag skapar tydliga rutiner och sätter upp små mål, så att jag snabbt ser resultat och/eller belönar mig själv. Jag gillar att räkna, mäta, analysera. Det lär dröja innan träningen i sig ger belöning. Just nu är det mest tråkigt och jobbigt. Behöver alltså ett kul projekt och positiva erfarenheter. Vill helst inte träna i grupp.

Har en bekant på jobbet som satte upp en femårsplan för fem år sedan, där målet var ett marathonlopp han sprang nyligen. Jag behöver också en plan, inte nödvändigtvis på fem år direkt, men ändå en plan med delmål och tydliga rutiner. Har två små barn och annat som gärna tar över som ursäkter också, eftersom träning helt enkelt inte är någonting jag någonsin prioriterat eller gillat.

Behöver alla tips jag kan få på sätt att lägga upp en plan, gärna konkret typ var man börjar, eventuella bra appar, lämpligt schema att börja med, belöningar som funkat för andra, sätt att underkänna sina egna ursäkter...

Om inlägget inte passar i den här tråden så säg bara till så flyttar jag det. Tänkte ändå att det kanske fanns många här som kunde ha bra saker att säga.

• Daddy39
    Wilowa skrev 2014-07-01 21:55:01 följande:
    Vill du ha träning så gör det barnen gör. Jag jobbar som förskollärare och förundras dagligen över barnens energi och rörelseförmåga. För det första så går de typ bara när vi säger till dem, annars springer eller hoppar de fram. För det andra så klättrar de på allt som går att klättra på.

Du kan även använda din fantasi och få med träningen i leken med barnen. Armhävningar kan vara en mullvad som äter mask osv. Nu vet jag inte hur gamla dina barn är, men de flesta barn brukar uppskatta detta om man lägger det på rätt nivå. Vill du ha inspiration så kika lite på "Miniröris" från F&S. Övningarna är ju anpassade för barn, men har man gympat lite så ser man oftast vilken vuxenövning det bygger på.
    Instämmer helt. Mina är 6 & 8 så att klättra är helt naturligt för dem och att 'träna' blir som en naturlig del i vardagen. Bidraget från min sida är att försöka få dem att se andra sidor också, exempelvis stå på händer etc. som involverar andra muskelgrupper. Men sen ska jag inte sticka under stol med att när de drar vidare till gungorna är jag kvar kanske 20 min till för att komplettera för min egen del...:)

ha en bra dag
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!