• Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Här delar vi med oss av vad vi tränar, äter och allmänna tankar & frågor om just träning. Häng på, vettja!

Get fit or die trying
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-20 22:42
    VECKANS UTMANING:

~Öka plankan med 1 minut, allt utöver det ger ett + i kanten~

Vi meddelar resultat nästa måndag, dvs den 27:e juni.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-20 12:34
    Kanonbra sida för er som vill träna med pilatesboll: www.balansboll.nu
    Tack Gryndrömmar för tipset!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-13 20:17
    Länk på plankan: jossans.shapemeup.se/2011/06/21/varierande-plankor/

Tack godisråtta! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-16 18:15
    Ett till länk som bör kollas in: www.dintraning.se/cms/

Tack Mileas mamma! =)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-10-17 10:34
    Träningsnördarnas recepttråd: www.familjeliv.se/Forum-22-72/m61578114.html

Dela gärna med er av recept! Kan vara allt från smoothies, frukost- och middagstips till nyttigare bakverk.
  • Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!
  • MissKaos

Välkommen

En mara fixar du på kortare tid. Kolla marathon.se

En bta börjanr Olga rönnbergs bok träning för nyblivna mammor. Gilla mama fitness på fb med!

Fram med papper o penna och gör en plan!

Mäta/väg kan du gör på apoteket för att se resultat snart. Man får snabby resultat i början

Skulle springa idag. Orkade inte? Jag? ?

gavagai skrev 2014-07-02 15:13:27 följande:
    Hoppas att det är o.k. att ställa en fråga här. Jag har aldrig i mitt liv pysslat med någon regelbunden träning. Har varit i god fysisk form, aldrig haft bil och på så sätt fått en del vardagsmotion, men inte mer, undantaget någon fjällvandring samt enstaka "ryck" av träning som aldrig blivit något långvarigt.

Nu har jag fött två barn och börjat närma mig 40, och jag behöver komma i bättre form. Har rätt dålig kondition och ont i nacke, axlar och rygg.

Jag gillar projekt, och tänker att det enda sättet jag ska kunna hålla fast vid en ny vana är att jag skapar tydliga rutiner och sätter upp små mål, så att jag snabbt ser resultat och/eller belönar mig själv. Jag gillar att räkna, mäta, analysera. Det lär dröja innan träningen i sig ger belöning. Just nu är det mest tråkigt och jobbigt. Behöver alltså ett kul projekt och positiva erfarenheter. Vill helst inte träna i grupp.

Har en bekant på jobbet som satte upp en femårsplan för fem år sedan, där målet var ett marathonlopp han sprang nyligen. Jag behöver också en plan, inte nödvändigtvis på fem år direkt, men ändå en plan med delmål och tydliga rutiner. Har två små barn och annat som gärna tar över som ursäkter också, eftersom träning helt enkelt inte är någonting jag någonsin prioriterat eller gillat.

Behöver alla tips jag kan få på sätt att lägga upp en plan, gärna konkret typ var man börjar, eventuella bra appar, lämpligt schema att börja med, belöningar som funkat för andra, sätt att underkänna sina egna ursäkter...

Om inlägget inte passar i den här tråden så säg bara till så flyttar jag det. Tänkte ändå att det kanske fanns många här som kunde ha bra saker att säga.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • gavagai
    MissKaos skrev 2014-07-02 20:10:39 följande:

Välkommen

En mara fixar du på kortare tid. Kolla marathon.se

En bta börjanr Olga rönnbergs bok träning för nyblivna mammor. Gilla mama fitness på fb med!

Fram med papper o penna och gör en plan!

Mäta/väg kan du gör på apoteket för att se resultat snart. Man får snabby resultat i början

Skulle springa idag. Orkade inte? Jag? ?

Följde faktiskt ett program med Olga Rönnberg som PT online en gång. Det funkade inte bra för mig alls, eller vi funkade inte alls bra ihop kan man väl säga. Mina frågor var liksom av ett helt annat slag än vad programmet kunde svara på. Visst behöver jag hjälp med fakta kring kost och motion också, men framför allt med motivationen på ett mer grundläggande plan än det kunde ge mig. När jag frågade om sådant jag tyckte att jag hade problem med (andning, motivation m.m.) så fick jag korta svar om att hon inte förstod varför jag ville ha mer detaljerad diskussion, eftersom jag ju gick ner i vikt och tappade cm, vilket dock aldrig var mitt mål (är 1,70 lång och väger väl ca 57 kg). Vi klickade aldrig kan man väl säga, pratade förbi varandra; och jag uppbådade aldrig motivationen att fortsätta med det där.

Motivation är nog verkligen mitt största problem. Skulle behöva något KBT-inriktat, väldigt belöningsintensivt program, och tycker kanske att råd jag fått tidigare liksom redan startar lite för högt. Råden kommer ju ofta från folk som redan gillar träning, inte sådana som jag som präglat sin hjärna i annan riktning ända sedan man konsekvent skolkade från skolidrotten en gång i tiden.

Men papper och penna och en plan kan ju vara en bra början. Har dock ingen aning om vad jag ska skriva i planen. Idéer att utgå ifrån? exempel på program? och återigen, någon som har tips på hur jag kan uppbåda motivation att göra det till en vana? Jag har försökt tillräckligt många gånger för att veta att det inte kommer av sig självt. Här har ni en hjärna som tar alla chanser till ursäkter.
  • Wilowa
    gavagai skrev 2014-07-02 22:10:34 följande:
    Följde faktiskt ett program med Olga Rönnberg som PT online en gång. Det funkade inte bra för mig alls, eller vi funkade inte alls bra ihop kan man väl säga. Mina frågor var liksom av ett helt annat slag än vad programmet kunde svara på. Visst behöver jag hjälp med fakta kring kost och motion också, men framför allt med motivationen på ett mer grundläggande plan än det kunde ge mig. När jag frågade om sådant jag tyckte att jag hade problem med (andning, motivation m.m.) så fick jag korta svar om att hon inte förstod varför jag ville ha mer detaljerad diskussion, eftersom jag ju gick ner i vikt och tappade cm, vilket dock aldrig var mitt mål (är 1,70 lång och väger väl ca 57 kg). Vi klickade aldrig kan man väl säga, pratade förbi varandra; och jag uppbådade aldrig motivationen att fortsätta med det där.

Motivation är nog verkligen mitt största problem. Skulle behöva något KBT-inriktat, väldigt belöningsintensivt program, och tycker kanske att råd jag fått tidigare liksom redan startar lite för högt. Råden kommer ju ofta från folk som redan gillar träning, inte sådana som jag som präglat sin hjärna i annan riktning ända sedan man konsekvent skolkade från skolidrotten en gång i tiden.

Men papper och penna och en plan kan ju vara en bra början. Har dock ingen aning om vad jag ska skriva i planen. Idéer att utgå ifrån? exempel på program? och återigen, någon som har tips på hur jag kan uppbåda motivation att göra det till en vana? Jag har försökt tillräckligt många gånger för att veta att det inte kommer av sig självt. Här har ni en hjärna som tar alla chanser till ursäkter.
    Jag gillar att träna, men har svårt att få rutin i det. Min plan är att jag aldrig kan gå bakåt, bara framåt. Alltså är det inget misslyckande bara för att jag inte tränar tre gånger i veckan än, vilket är mitt mål. Jag är på väg till det målet, men ibland är vägen lite krokig. Jag tror att man många gånger ger upp för att man misslyckats, så därför tillåter jag mig inte att misslyckas utan fortsätter och försöker hitta en rakare väg.

Jag har stegräknare och den motiverar mig att röra mig mer, just nu översätter jag inte träning till steg, men det har jag gjort tidigare för att bli mer träningsmotiverad. Just nu har jag stegräknaren mer eftersom jag rehabar och just gå är nåt av det jag har svårast med. Jag har som mål att nå ett snitt på 10.000 steg per dag, ligger på ca 6000 steg just nu utan träningen. Jag ökar sakta men säkert, men samma där, jag deppar inte ihop om jag nån vecka inte ökar.

I morse tränade jag före jobbet för första gången och det var riktigt skönt.
  • K grrl
    gavagai skrev 2014-07-02 22:10:34 följande:

Jag har Olga som PT (eller hade, gör uppehåll nu under sommaren). Hon brukar säga att motivationen är något som måste komma från en själv, inte från någon annan, för då skiter det sig. Så fundera på det, vad är det som gör att du vill träna? Håll fast vid det.

Jag är själv en sådan person som kommer från en helt träningsbefriad bakgrund. Har inte varit helt utan talang, var en duktig kortdistanslöpare och simmare, men hatade idrott och satt jämt med näsan i en bok istället. Jag har rätt lätt för att gå in i nya saker väldigt helhjärtat och ägna all min fritid och kapacitet till att snöa in på något, vilket inte har varit till nackdel. Jag är tjurskallig. Och tänker att jag ska visa folk... typ. Nu får jag kickar för att människor runt omkring säger att jag inspirerar dem, och frågar hur jag gör. För att jag blir kallad "sportig". Det är lite kul att få sin identitet omprövad. Sen har träningen blivit ett beroende, liksom resultaten man får av den.

Mitt mål var att bli i mitt livs bästa form, och det var ju inte så himla svårt att uppnå. Nu skulle jag vilja komma i tävlingsform - och det är ett rätt högt mål. Annars tycker jag att styrketräning gör det ganska enkelt att jobba med mindre mål (och resultat) eftersom man ser sin egen utveckling väldigt konkret i vikter och repetitioner. Det är dock viktigt att skriva upp någonstans så att man kan följa sin utveckling över tid. Och ta bilder och/eller mått. Det är resultaten som motiverar mig att fortsätta, liksom de uteblivna resultaten motiverar mig att tvinga mig de gånger jag behöver motiveras.

Jag tycker att det är super att ha program att jobba efter, ser många på gymmet som går lite planlöst från maskin till maskin. Första månaderna jag styrketränade hade jag helkroppsprogram, framför allt med basövningar, för att stärka kroppen och vänja mig vid tekniken. 

• gavagai
    K grrl skrev 2014-07-02 23:19:35 följande:
    Jag har Olga som PT (eller hade, gör uppehåll nu under sommaren). Hon brukar säga att motivationen är något som måste komma från en själv, inte från någon annan, för då skiter det sig. Så fundera på det, vad är det som gör att du vill träna? Håll fast vid det.

Ja, och det var där vi inte funkade ihop, för det jag behöver hjälp med är motivationen, inte att någon annan ska pådyvla mig deras motivation, men jag behöver hjälp att arbeta fram min egen. Fundera ut motivation kan möjligen funka, dock inte hålla fast. Och jag är övertygad om att det inte betyder att jag inte har motivation eller skulle kunna motivera mig, men jag behöver hjälp där. Det är inte målet det är fel på eller min förmåga egentligen, annat än något i de exekutiva funktionerna, prokrastinering kanske. Behöver hjälp på en annan nivå helt enkelt. KBT funkar bra för mig i andra sammanhang, så jag skulle behöva en mer KBT-inriktad personlig träning än den Olga Rönnberg erbjuder.
  • K grrl
    gavagai skrev 2014-07-03 13:54:32 följande:
    Ja, och det var där vi inte funkade ihop, för det jag behöver hjälp med är motivationen, inte att någon annan ska pådyvla mig deras motivation, men jag behöver hjälp att arbeta fram min egen. Fundera ut motivation kan möjligen funka, dock inte hålla fast. Och jag är övertygad om att det inte betyder att jag inte har motivation eller skulle kunna motivera mig, men jag behöver hjälp där. Det är inte målet det är fel på eller min förmåga egentligen, annat än något i de exekutiva funktionerna, prokrastinering kanske. Behöver hjälp på en annan nivå helt enkelt. KBT funkar bra för mig i andra sammanhang, så jag skulle behöva en mer KBT-inriktad personlig träning än den Olga Rönnberg erbjuder.
    Du kanske skulle testa att ha PT på ditt gym, istället för online?
  • K grrl

Nytt rövpass idag! Stelbenta marklyft, höftlyft, utfall bakåt med kb, bakåtspark i dragmaskin. Jag ÄLSKAR marklyft!!

• MissKaos

Kbt. Testa MI!! Borde bara perfelt om du hittar en bra terapeut.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Efter ett par dagar med halsont tbx på gymmet. Bättre än väntat fick lägga på lite vikter!

Förstod varför sista löppasset gick så kasst när förkylningen slog till!

• HannaS86

Jag skulle rekommendera dig att skaffa ett gymkort på ett gym som erbjuder många olika typer av gruppträning och som har många pass alt. många anläggningar du kan välja mellan.

Jag fick nog en dag när jag vägde 82kg till 172cm, utan några nämnvärda muskler. Jag skaffade gymkort mitt på dagen och passade på att gå runt och kolla in gymmet. Det var bara sådär 5 personer i hela gymmet och det gjorde att jag inte kände mig lika dum som jag var rädd för att göra utan jag förstod hur det var tänkt med stretchyta, fria vikter, maskiner, var omklädningsrum fanns, var gruppträningssal mm fanns.

Jag släpade med mig en kompis och vi började träna ihop. Det gjorde verkligen massor för min motivation, det är svårare att ha dåliga anledningar till att skippa träningen när man vet att någon annan förväntar sig att man ska dit. Hon och jag utvecklades ihop och det var skönt när man var ny på saker att ha en kompis som var precis lika ny med.

I alla fall, första och andra gången jag var på gymmet var jag själv och då bekantade jag mig med konditionsmaskinerna, vad knapparna var till för osv. Tredje gången åkte jag o min kompis dit ihop, vi hade ingen särskild plan men receptionisten sa att det började ett boxpass om 5min och undrade om vi ville gå på det. Eh, ja, det kunde vi tänka oss att testa. Jag var förvånad över hur roligt jag tyckte att det var.

Jag och min kompis testade igenom alla passtyper de hade och till min förvåning gillade jag fler än hälften av dem, saker jag hade trott inte skulle vara kul. framförallt för att de var träning = jobbigt = tråkigt. Oj, märker att jag inte är snabb med att få fram min poäng men det jag vill komma till är att man måste hitta en eller flera träningsformer man tycker är roliga. Om man inte tycker träningen  är kul utan pest och pina varje gång och man verkligen måste övertala sig själv att göra det, då kommer man inte behålla motivationen och förr eller senare lägger man av. Därför tror jag att  gymkort kan vara den perfekta lösningen, iaf innan man hittat vad man gillar för träningstyper :) Då kan man verkligen prova igenom en massa olika saker.

Nu är jag själv instruktör i GRIT, Bodycombat, Bodypump och Box =)

Jag föreslår att du inte bara sätter delmål i fysisk prestation utan i saker du ska testa på :) T.ex. att du ska testa 10 olika passtyper, att jogga minst 2km (du får gå men ska förflytta dig minst 2km), att åka och simma, prova på en kampsport en gång och se vad du tycker om det eller whatever ;) Sedan kan du börja sätta upp mål, beroende på vad du vill uppnå. T.ex. att jogga ett visst antal m på en viss tid, mäta din tid på 2000m rodd och försöka få den bättre och bättre, du ska gå på ett visst antal pass varje vecka mm. Jag själv avskyr att jogga men jag kör ändå coopertestet nån gång ibland. Det är antingen att man joggar 2km så snabbt man kan eller joggar så långt man hinner på 12min. Det är lagom kort tid för att jag ska stå ut ;) 

Jag kunde även bestämma att t.ex. idag ska jag köra konditionsmaskiner i 45min totalt och jag får själv välja vilka jag vill köra och hur länge. Så då kanske det blev löpband 10min (lättare att övertala sig själv att göra det i 10 än 45min ;)), crosstrainer 10min, annan modell på crosstrainer 10min, rodd 10min och cykel 5min. Jag kör alltid allting i korta tider eller sträckor när jag tränar och hellre olika maskiner mm, det är så mycket lättare mentalt för mig.

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!