• Daphodil

Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester

FindWhatFeelsGood skrev 2019-11-25 20:05:22 följande:

Hej! 

Jag har PCOS och väldigt varierande cykellängd, vilket gör det svårt att veta när jag har ägglossning och BIM.

Gjorde ett test (ett billigt, One Step, gissar att den svenska motsvarigheten är Rfsu eller Testlagret) i fredags morse (dag 29 i cykeln) och fick ett supersvagt streck. Testade igen under helgen, lika svaga streck, eventuellt ännu svagare. Testade imorse (dag 32), lite starkare igen (men fortfarande knappt synligt), jämförbart med fredagens. 

Läste någonstans i den här tråden att de billiga testerna kan ge svaga plus om man har ägglossning. Jag har som sagt ingen aning om när jag har ägglossning pga får ofta flera LH-toppar varje cykel tills det att ett ägg lossar. Gjorde därför ett ägglossningstest som jag hade hemma och det visade positivt. Jag har aldrig fått ett positivt ägglossningstest förut, trots att jag testat mig igenom flera hela cykler (strecket har alltid varit svagare än kontrollstrecket = negativt) och de senaste cyklerna har jag inte testat för ägglossning.

Så? nu är jag förvirrad. 

Tänker att det inte är spökstreck på graviditetstesterna, eftersom strecken synts på alla tester jag tagit sedan i fredags. Men: 

1, Borde inte strecken bli starkare för varje dag om jag är gravid? Det är visserligen knappt tre dygn mellan första och andra testet, men ändå.

2, Kan verkligen graviditetstest visa svagt positivt om det i själva verket är ägglossning? Är det någon som har erfarenhet av detta?

3, Eller kan ett ägglossningstest verkligen visa positivt om man istället är gravid?

Kanske ska tillägga att jag testat med gravititetstester ur samma förpackning tidigare cykler och då har de inte visat några streck alls eftersom jag inte lyckats bli gravid den cykeln, så det verkar inte heller vara att alla One Step-test är av dålig kvalitet och alltid visar svaga streck/spökstreck. 

Bifogar bild (strecken är något tydligare i verkligheten). Tacksam för svar.

Svårt. Jag ser strecket på ditt test dag 32, men inte dag 29. Så ur den synvinkeln är det "starkare". Jag är en av de som fått (extremt svagt) positivt graviditetstest vid ägglossning, så jag vet att det kan hända. Så jag tänker att det skulle kunna vara allt möjligt i ditt fall: pågående ägglossning, spökstreck eller graviditet. Uppdatera gärna!
  • Daphodil
    Närsomhelstnu skrev 2019-11-26 13:14:24 följande:
    Att få pos på äl test vid graviditet har jag hört om. Men aldrig tidigare hört om tvärt om, innan Daphodil skrev om det. Jag tror inte det är något som händer emellanåt, utan är galet ovanligt. Inte för att jag misstror Daphofil, alla är olika både till kropp och även testen. Men ah, prova en annan sorts test också? Eller nått testa tidigt, borde visa tydligare i så fall?
    Håller helt med dig. Jag vill tillägga att det inte var några tydliga streck jag fick, utan såna man ser om man har en testgalnings erfarenhet... Vid det tillfället googlade jag saken, och hittade åtminstone en till person som fått svagt positivt på graviditetskollens hcg-test vid ägglossning. Så jag tror det kan ske, men att det är ovanligt.

Till findwhatfeelsgood säger jag: Prova annat test. Och hoppa i säng med partnern (om du vill), ifall det nu skulle vara ÄL på g.
  • Daphodil
    Trollmother skrev 2019-11-26 16:14:31 följande:
    Tillägg: svårt att fånga på bild men strecken är blå o rosa...inte gråa
    Har läst alla dina inlägg och stackare, vilken bergochdalbana du verkar ha. Jag ser något supersvagt på dina oredigerade tester (de redigerade kan jag inte bedöma), och tycker det är svårt att säga om de är spökstreck eller riktiga. Jag hoppas dina spottings avtar. Berätta gärna hur det går.
  • Daphodil
    FindWhatFeelsGood skrev 2019-11-27 09:50:04 följande:
    Uppdatering: Tydligen så kan de billiga testerna ge svaga plus vid ägglossning. Det är antagligen rätt ovanligt, och jag kan inte hitta någon information om detta fenomen (utöver den som redan finns här i tråden), men imorse testade jag negativt med ÄL-test och negativt med graviditetstest (samma sort som gett mig svaga plus de senaste fem dagarna). Antar att det var en sen ägglossning (dag 32-33 i cykeln), då jag haft ägglossningssymtom. Får hoppas att vi fick till det!
    Så tråkigt, men kul att ni fick till det om det nu är ÄL på gång. I mitt fall missade vi ÄL (också dag 30+) i tron att jag redan var gravid, och det känns ju extra surt när cykeln är så lång.
  • Daphodil
    larssonc skrev 2019-11-27 12:10:18 följande:

Testade tokblankt idag på äl+11/bim -3. Känns som hoppet är ute lite. Tempen ser dock bra ut så lite hopp finns ändå.

Idag har jag även en konstig öm känsla i livmodertrakterna. Inte molvärk utan bara öm stundvis. Jag brukar aldrig känna något, varken innan mens eller vid graviditet så kändes lite udda. Brukar även bara tänka att jag inbillar mig när jag känner något men idag är jag faktiskt öm. Jätte konstigt.

Ja, tråkigt med negativt test nära BIM, men med en sån kurva hade jag inte heller helt gett upp.
  • Daphodil
    Trollmother skrev 2019-11-27 19:08:06 följande:

Bim+18 idag ( skrev fel igår) har just nu blödning. Ganska mycket men inga klumpar. Testen visar fortfarande svaga plus....hade blödningar när jag väntade senaste barnet, dock inte förän vecka 10( han är 3 år nu) .fortsätter testa nån dag till och ser om det blir starkare eller försvinner... tror det är rätt kört nu dock :/

Så tråkigt att höra
  • Daphodil
    FindWhatFeelsGood skrev 2019-11-27 11:21:30 följande:

Ja, långa cykler när man aktivt försöker är jobbigt. Så mycket extra väntan. Håller tummarna för nästa gång!

Ja, jättejobbigt. Men det tog sig till slut!
  • Daphodil
    Janniiique skrev 2019-11-27 22:48:45 följande:

Behöver er hjälp - vet att det är kvar färg men jag kan ändå ana ett svagt svagt plus. Vad tror ni?

Nej, tyvärr, här ser jag ingenting.
  • Daphodil
    larssonc skrev 2019-11-28 11:03:56 följande:
    Hej tog dessa idag. Har redigerat det nedersta? Är det någon som ser något? Orolig för att den skuggan jag ser ska vara spök.. det är ett cb testa tidigt. Är på äl+12 (eller äl+11)/bim -2. Jag tror kanske mest på spök men man lever ändå på hoppet..

Vad är era erfarenheter med cb testa tidigt?
    Jag ser tyvärr ingenting
  • Daphodil
    Matrix123 skrev 2019-11-29 03:29:18 följande:

Hej tog detta igår, kollade först efter 2 minuter men såg inget alls då, när jag gick tillbaka till toan efter 20 min för att slänga den såg jag ett svagt streck, är detta streck att lita på? Bim-3 förresten.

Jag anar något där och hoppas det är tydligare imorgon
Svar på tråden Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester