Svagt plus eller spökstreck - Tråden för oss som behöver hjälp att analysera svaga graviditetstester
Hej!
Jag har PCOS och väldigt varierande cykellängd, vilket gör det svårt att veta när jag har ägglossning och BIM.
Gjorde ett test (ett billigt, One Step, gissar att den svenska motsvarigheten är Rfsu eller Testlagret) i fredags morse (dag 29 i cykeln) och fick ett supersvagt streck. Testade igen under helgen, lika svaga streck, eventuellt ännu svagare. Testade imorse (dag 32), lite starkare igen (men fortfarande knappt synligt), jämförbart med fredagens.
Läste någonstans i den här tråden att de billiga testerna kan ge svaga plus om man har ägglossning. Jag har som sagt ingen aning om när jag har ägglossning pga får ofta flera LH-toppar varje cykel tills det att ett ägg lossar. Gjorde därför ett ägglossningstest som jag hade hemma och det visade positivt. Jag har aldrig fått ett positivt ägglossningstest förut, trots att jag testat mig igenom flera hela cykler (strecket har alltid varit svagare än kontrollstrecket = negativt) och de senaste cyklerna har jag inte testat för ägglossning.
Så? nu är jag förvirrad.
Tänker att det inte är spökstreck på graviditetstesterna, eftersom strecken synts på alla tester jag tagit sedan i fredags. Men:
1, Borde inte strecken bli starkare för varje dag om jag är gravid? Det är visserligen knappt tre dygn mellan första och andra testet, men ändå.
2, Kan verkligen graviditetstest visa svagt positivt om det i själva verket är ägglossning? Är det någon som har erfarenhet av detta?
3, Eller kan ett ägglossningstest verkligen visa positivt om man istället är gravid?
Kanske ska tillägga att jag testat med gravititetstester ur samma förpackning tidigare cykler och då har de inte visat några streck alls eftersom jag inte lyckats bli gravid den cykeln, så det verkar inte heller vara att alla One Step-test är av dålig kvalitet och alltid visar svaga streck/spökstreck.
Bifogar bild (strecken är något tydligare i verkligheten). Tacksam för svar.