• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Förstaförsökaren26

Dumheter plopps80 - du ska inte skämmas var en jätte fin mage! Men vet va du menar köpte en klänning förut idag å tycker bara att jag ser ut som en degklump.. Vill få en "riktig" mage nu!

• Plopps80
    Förstaförsökaren26 skrev 2013-05-30 20:33:35 följande:
    Dumheter plopps80 - du ska inte skämmas var en jätte fin mage! Men vet va du menar köpte en klänning förut idag å tycker bara att jag ser ut som en degklump.. Vill få en "riktig" mage nu!

Ja det är mycket roligare när magen är fylld av ett barn och inte bara fett och tarmar. Min livmoder har presis börjat sticka upp ovanför blygdbenet!
  • Goldie
    MissKaos skrev 2013-05-30 10:06:04 följande:
    PAssa på att utnyttja att det finns en sjuksyster i tråden

Och en läkarstuderande också! har precis gått klart mina teoretiska terminer och börjat komma ut på praktik så borde kunna en hel del nu :D

(Tyvärr gör ju det att jag har lättare att noja över saker också, för jag kan så mycket om en massa sjukdomstillstånd som _kan_ drabba mig eller barnet men är jätteovanliga... suck suck. längtar tills första tolv veckorna är över i alla fall, är i 10+0 idag!)
  • Felinne
    Felinne skrev 2013-05-30 18:44:24 följande:
    Som jag förstår det är det de senaste sammhängande 6 månaderna oavsett om året är "delat" eller ej. Men för att få ut föräldrapenning direkt baserat på din sjukpenningsgrundande inkomst måste du ha arbetat de senaste 240 sammanhängande dagarna (dvs de senaste 7,5-8 månaderna). Annars kommer du under de första 180 dagarna få föräldrapenning på så kallad grundnivå de första 180 dagarna, det vill säga 225 kr per dag (om du tar ut föräldrapenning för 7dagar/vecka).

Hängde du med?

Jag är dock osäker på om det är de första 180 dagarna som du tar ut föräldraledighet eller bara de 180 första dagarna. 

Upptäckte det här nu och blev skitirriterad eftersom jag inte kommer ha arbetat 6 månader i följd (eftersom jag just nu är tjänstledig). 
    Jag menade förstås att jag inte kommer ha arbetat 240 dagar i följd utan bara ca 200. Så istället för att få någonstans mellan 510-710 kr/dag så skulle jag alltså "bara" kunna få 225kr/dag. Typiskt.

Någon som vet om fk syftar på de första 180 dagarna efter att barnet är fött eller de första 180 dagarna som man tar ut i föräldrapenning?  
  • Parksandrec

Alltså de här FK reglerna var dagens dåligaste nyheter för mej. Herregud. Räknas inte beloppet upp av det jag jobbar? Jag kommer ha luckor i min tid pga fel med csn, och trodde kag kunde ta igen det något med heltidsarbetet i höst. Men det blir lägsta ändå? Oj oj.

• Felinne
    Parksandrec skrev 2013-05-30 22:45:26 följande:
    Alltså de här FK reglerna var dagens dåligaste nyheter för mej. Herregud. Räknas inte beloppet upp av det jag jobbar? Jag kommer ha luckor i min tid pga fel med csn, och trodde kag kunde ta igen det något med heltidsarbetet i höst. Men det blir lägsta ändå? Oj oj.
    Mmm jag vet. Samma här. Jag skickade mail till dem också för att vara på den säkra sidan. Vill ju förstås inte att det ska vara sant och försöker tänka på massa sätt jag skulle kunna göra för att påverka utfallet men det ser ganska mörkt ut just nu tycker jag...
  • Nelly02

Jag sover nu "ler" God Natt! ZZZzzzZZZzzz!!!!!

• MissKaos

Lycka till m jobb nu. Vart blir första placering? Glön inte att lyssba på syrrorna när du kommer ut. De gammla rävarna har lärt upp många unga läkare.

Nojjan släpper sådär är det för alla efter teorin.

Goldie skrev 2013-05-30 21:29:42 följande:
    Och en läkarstuderande också! har precis gått klart mina teoretiska terminer och börjat komma ut på praktik så borde kunna en hel del nu :D

(Tyvärr gör ju det att jag har lättare att noja över saker också, för jag kan så mycket om en massa sjukdomstillstånd som _kan_ drabba mig eller barnet men är jätteovanliga... suck suck. längtar tills första tolv veckorna är över i alla fall, är i 10+0 idag!)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Jäklar vad surt.

Felinne skrev 2013-05-30 21:57:40 följande:
    Jag menade förstås att jag inte kommer ha arbetat 240 dagar i följd utan bara ca 200. Så istället för att få någonstans mellan 510-710 kr/dag så skulle jag alltså "bara" kunna få 225kr/dag. Typiskt.

Någon som vet om fk syftar på de första 180 dagarna efter att barnet är fött eller de första 180 dagarna som man tar ut i föräldrapenning?  

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • ikala

Tack för er hjälp. FK är en djungel, jag har jobbat på samma jobb i två år men jobbade mer förra året än vad jag har gjort nu i början av detta år. Tycker att det verkar handla väldigt mycket om vilken handläggare man får, har två bekanta sim fått sin mammapeng beräknad på heltid trots att dom bara vikat 1 v....

Svar på tråden December bebis 2013