• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • ikala

Jag hade sån tur att mina järnvärden var jätte bra och min bm rekommenderar inte mig att ta något extra järn, försöker doch tanka på att äta järnrik mat och att då dricka apelsin juice till...

• Felinne
    Parksandrec skrev 2013-05-29 11:43:59 följande:
    Jag äter folsyra och järn. Men i ärlighetens namn tycker jag det är svårt med järnet eftersom det inte tas upp så bra om det intas med mejeriprodukter eller grönsaker.

Nån tipsade om att ta tabletterna när man är uppe och kissar på natten, men jag brukar glömma då.

Har även ökat intaget av frukt, har fruktstund numera. Kivi & päron är ju bra för magen numera, ehe Skäms
    Järn har lättare att tas upp i kroppen om du t.ex dricker apelsinjuice samtidigt. Enklare att komma ihåg ett glas apelsinjuice än att ta tabletterna mitt i natten tycker jag Glad
  • Em me
    Felinne skrev 2013-05-29 13:26:39 följande:
    Järn har lättare att tas upp i kroppen om du t.ex dricker apelsinjuice samtidigt. Enklare att komma ihåg ett glas apelsinjuice än att ta tabletterna mitt i natten tycker jag 

Eller om man tar det med folsyran sa min bm!
  • Plopps80

Har ätit mitt val kvinna sedan 4 månader innan jag blev gravid. Den innehåller den mängd folsyra som rekommenderas för att minska risken för ryggmärgsbråck. Ska äta de hela graviditeten. Har börjat med Hemofer idag pga usla järndepåer. Ska man ta de utspritt eller på en gång? Står ju inte på paketet och på Apoteket visste de inte heller. Ska ta 4 om dagen.

• MissKaos
    Plopps80 skrev 2013-05-29 15:05:19 följande:
    Har ätit mitt val kvinna sedan 4 månader innan jag blev gravid. Den innehåller den mängd folsyra som rekommenderas för att minska risken för ryggmärgsbråck. Ska äta de hela graviditeten. Har börjat med Hemofer idag pga usla järndepåer. Ska man ta de utspritt eller på en gång? Står ju inte på paketet och på Apoteket visste de inte heller. Ska ta 4 om dagen.

Hemofer är ju avregistrerat som läkemedel? Finns alltså inte i fass för förskrivare längre. Jag TROR man tog hela dosen sammanslagen. Ej ihop med mjölk etc.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Ok. Det är hemjärn -alltså samma typ av järn som finns i Blutsaft. Du tar hela dosen sammanslagen. Ger sällan biv från magen.
    Du skulle  med fördel kunna ta den separerat från din mitt val eftersom den innehåller ett annat sorts järn och tar du dem vid olika tillfällen så får du maximalt upptag. Jag hade valt att ta Hemofer ca 30min FÖRE måltid pga att det är hemjärn. Det tas lättare upp då. Medans den typen av järn som finns i tex Niferex fungerar tvärt om och ska tas ihop med mat.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

12+4 idag. Igen! Blev ju flyttad ett par dagar så nu "gör jag om" några dar. KÄnns lite skumt på ngt vis för innan har jag bytt vecka på onsdagar. Nu blir det fredagar istället tror jag.
    Helt slut idag. Hemma med en sjuk son. Han har varit brännhet i natt och var vaken ca 2h, fick Ipren men han kunde inte sova medans han var så het. Stackarn. Fick MATA honom med pankakor med grädde på förut. Han fick 5 godisbitar som låg här, han slicka på dom och sa att dom var äckliga. Fick kasta..  Inte riktigt likt honom. Han är inget godismonster och bbrukar gärna spara sitt av sitt lördagsgodis men får man så få bitar brukar dom ju slinka ner. Det enda han egentligen vill ha är cola och glass....

OJ! Nu sparkar det vilt i magen ÅH så härligt. När jag satte mig här och skrev kom det "boink boink" inifrån Mini gör sig påmind

• barbarmama
    God eftermiddag flickor!

Idag är man i v.11 (10+3) och det känns helt overkligt. Senaste veckorna har verkligen sprungit iväg. Känns som det var nyss som vi var i v.4 :) men skönt att allt framskrider som det ska och bebis mår bra!

För en vecka sen så var jag på läkarbesök på mvc, där de skickade remiss till gyn för KUB&NUPP-test och då gjordes även detta ultraljudet, där de konstaterade att jag var i v.9+3 och inte 9+1. Så BF verkar bli den 22 december istället för julafton, men det gör ingenting. Vi hoppas på att få innan julafton, så att vi kan få fira jul tillsammans, hela familjen samlad och vara hemma. Hade nog känts konstigt om man firade jul på BB :)

Att få se bebisen, hur mycket den hade växt på bara ett par veckor, var magiskt! Den rörde på både armar och ben och nickade och skakade på huvudet. Det var helt otroligt! ♥ Att vara gravid är den Bästa tiden i mitt liv ! ♥
  • sillan01

Helt otroligt att man kan känna foster rörelser 12+4. Jag längtar :) är i vecka 12 nu 11+0. Hoppas :)))

• gosnosen
    Lina1990 skrev 2013-05-28 23:29:41 följande:
    Hej hoppar in här jag med :) är 22 år och bor i Kungälv med min sambo, nån mer som bor i närheten av Kungälv här?? Är gravid för första gången, kan man få en bättre julklapp? Vet inte exakt vilken vecka jag är i eftersom jag hade mycket oregelbunden och konstig menscykel efter jag tog ur p-staven men jag är runt vecka 11. Första veckorna har inte varit roliga med mycket illamående, spyattacker och trötthet men nu börjar det äntligen vända och mår bättre för varje dag som går. skall på första läkarbesöket 11 juni längtar så man får reda på vilken vecka man är i och vilket datum man är beräknad och kolla så allt ser bra ut :) är det inte barnmorskan som bokar ultraljud? Vi har inte fått nån tid för det än.
    Hej Lina1990 och välkommen! Vi är några tjejer från Göteborg i tråden! (Om du vill kan du bli medlem i medlemsgruppen "BF December 2013" så hittar du en Gbg-tråd där.) Själv bor jag i Kallebäck i Gbg, är 28 år och är nu i vecka 13 :)
Svar på tråden December bebis 2013