• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • MariaOchNiklas

Ja det är lika mycket folsyra i mina vitamin kvinna som i bara rena folsyretabletterna. Så kommer äta det hela graviditeten. Gjort i 2 års tid.

BF 18 DECEMBER ♥♥♥
  • MissKaos
    babylängtan20 skrev 2013-05-28 18:49:45 följande:
    glömde ju bilden :P

den kommer att bli så fin när den är bäddad och vi fixat en sänghimmel till den :)

ynka 100:- kostade den oss :D! den ska gå i arv i min familj nu :)

Jättesöt
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Lina1990

Hej hoppar in här jag med :) är 22 år och bor i Kungälv med min sambo, nån mer som bor i närheten av Kungälv här?? Är gravid för första gången, kan man få en bättre julklapp? Vet inte exakt vilken vecka jag är i eftersom jag hade mycket oregelbunden och konstig menscykel efter jag tog ur p-staven men jag är runt vecka 11. Första veckorna har inte varit roliga med mycket illamående, spyattacker och trötthet men nu börjar det äntligen vända och mår bättre för varje dag som går. skall på första läkarbesöket 11 juni längtar så man får reda på vilken vecka man är i och vilket datum man är beräknad och kolla så allt ser bra ut :) är det inte barnmorskan som bokar ultraljud? Vi har inte fått nån tid för det än.

• tjej89
    LillaBulan skrev 2013-05-28 20:45:12 följande:
    Äter alla folsyra här?
    Jag frågade min BM hur länge jag skulle äta folsyra. Åt det innan vi blev gravida också (läst att det ska höja chanserna, och det gick ju väldigt fort så vem vet) men jag skulle sluta efter vecka 12.
    så jag slutade i vecka 12+0 och började med ACO's Gravid tabletter. Massor med viktiga vitaminer i den, bla folsyra,

Äter du folsyra? eller gjort? 
  • Irlais

Jag tar gravidvitaminer som innehåller bl.a. folat (som är den naturliga varianten av folsyra). Har tagit mellan 50-100% av RDI (för gravida) för folat och kompletterat med mkt grönsaker och frukt vid den lägre dosen. Eftersom jag fick missfall precis innan denna graviditet fortsatte jag och tog vitaminerna där emellan också, man ska ju helst få i sig mkt folsyra innan graviditeten är konstaterad. Nu i v14 är det nog inte lika viktigt att komma upp i stora mängder antar jag men fortsätter och tar 1-2 tabletter ändå, de innehåller ju mycket bra grejer. :)  

• pyysen

Jag tar också gravidvitaminer som innehåller folsyra. Hade ingen aning om att det är bra att ta dem före man blir gravid så jag började typ i v. 4-5 nångång att äta dem.

• Parksandrec

Jag äter folsyra och järn. Men i ärlighetens namn tycker jag det är svårt med järnet eftersom det inte tas upp så bra om det intas med mejeriprodukter eller grönsaker.

Nån tipsade om att ta tabletterna när man är uppe och kissar på natten, men jag brukar glömma då.

Har även ökat intaget av frukt, har fruktstund numera. Kivi & päron är ju bra för magen numera, ehe Skäms

Här står det nåt jätteklokt folk kan inspireras av.
  • Em me
    Parksandrec skrev 2013-05-29 11:43:59 följande:
    Jag äter folsyra och järn. Men i ärlighetens namn tycker jag det är svårt med järnet eftersom det inte tas upp så bra om det intas med mejeriprodukter eller grönsaker.

Nån tipsade om att ta tabletterna när man är uppe och kissar på natten, men jag brukar glömma då.

Har även ökat intaget av frukt, har fruktstund numera. Kivi & päron är ju bra för magen numera, ehe

Jag har mina järntabletter vid sängen, mornar mig alltid så tar dem innan frukosten:) dessutom ska den sorten jag äter tas tre till fyra ggr om dagen så nån måste ju kroppen ta upp:) äter de utspritt och har i väskan;)
Svar på tråden December bebis 2013