• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80
    Em me skrev 2013-05-30 06:17:53 följande:
    Jaha, då får jag börja med de då:) tror dock inte det är så farligt att jag tatt dem utspritt, då borde de ju stått..

Nä farligt är det absolut inte. Mer praktiskt att ta de på en gång. Åtminstone för en virrhöna som mig....
  • MissKaos
    Plopps80 skrev 2013-05-29 16:24:02 följande:

Tack. Så ska jag göra! Tar mitt val på morgonen och kan ta Hemofer på kvällen innan middagen. Jag har crohns sjukdom och får svåra diarréer av järntabletter därför åt jag blutsaft när jag var gravid med dottern men orkar inte hålla på med det. Smakar apa och jag mår illa av det. Hoppas järnet verkar snabbt. Är obeskrivligt trött och matt. Hade 14 i depåer. Hoppas sonen kryar på sig och att du snart får vila lite. Mysigt med sparkar. Är i 12+3 och tycker mig känna ett litet fladder ibland.
    PAssa på att utnyttja att det finns en sjuksyster i tråden

Halsfluss har stackars lillkillen. Satt på jouiren med honom igår, han bad att få åka till doktorn. Nu grät han av ont när han försökte äta en banan. Ger alvedon mot smärtan nu, mer än mot febern.
    Em me skrev 2013-05-30 06:17:53 följande:

Jaha, då får jag börja med de då:) tror dock inte det är så farligt att jag tatt dem utspritt, då borde de ju stått..
    Det är inte farligt, men besvärligt. Man ska ju minnas. Och dessutom bör det inte tas med mat utan minst ca 30 min före måltid. Krångligt..

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Lina1990
    gosnosen skrev 2013-05-29 16:27:09 följande:
    Vad roligt! Hoppas vi kan få till en liten trådträff i sommar när alla känner sig lite mer säkra :)

Jag bor i lundby nu, flyttar till Kungälv imorgon. :) hade vart jätteroligt med en träff! Inga vänner till mig skall ha barn nu så hade vart riktigt kul att träffa folk som skall ha ungefär samtidigt :D
  • Trasslet

Snart helg och på måndag ska jag äntligen på inskrivning hos bm, v11+0. Känns som att det blir bråttom med att boka in KUB/NUPP.

Mår jätteilla till och från och kräks sporadiskt under dagen. Har cravings också. Så var det inte med nummer 1. Den värsta tröttheten verkar ha lagt sig dock. :)

• ikala

Miss Kaos vi ska nog untnyttja dig ska du seFlört

Är det nån här som är bra på Försäkringskassans alla regler?

Brukar dom räkna på föregående år lr på senaste 6 månaderna?  Alltså för att få fran inkomst att basera mammapeng på? Är gravidpengen samma summa som mamma pengen?  

• Em me
    Plopps80 skrev 2013-05-30 09:49:39 följande:
    Nä farligt är det absolut inte. Mer praktiskt att ta de på en gång. Åtminstone för en virrhöna som mig....

Alla tabletter på en gång idag;) 6st totalt! Puh som en piller frukost innan frukost^^
  • Felinne
    ikala skrev 2013-05-30 12:40:27 följande:

Brukar dom räkna på föregående år lr på senaste 6 månaderna?  Alltså för att få fran inkomst att basera mammapeng på? Är gravidpengen samma summa som mamma pengen?   
    Som jag förstår det är det de senaste sammhängande 6 månaderna oavsett om året är "delat" eller ej. Men för att få ut föräldrapenning direkt baserat på din sjukpenningsgrundande inkomst måste du ha arbetat de senaste 240 sammanhängande dagarna (dvs de senaste 7,5-8 månaderna). Annars kommer du under de första 180 dagarna få föräldrapenning på så kallad grundnivå de första 180 dagarna, det vill säga 225 kr per dag (om du tar ut föräldrapenning för 7dagar/vecka).

Hängde du med?

Jag är dock osäker på om det är de första 180 dagarna som du tar ut föräldraledighet eller bara de 180 första dagarna. 

Upptäckte det här nu och blev skitirriterad eftersom jag inte kommer ha arbetat 6 månader i följd (eftersom jag just nu är tjänstledig). 
  • MissKaos
    ikala skrev 2013-05-30 12:40:27 följande:

Man får räkna bort graviditetens sista månader -många går ju ner i tid då. Sen är det med så att det räcker att man har haft en tydlig intentition att tex jobba heltid under sin grav för att få sin SGI beräknat på den oavsett om man får havandeskapspening eller blir sjuk eller så.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Föräldrapengen baserar sig på din SGI. Tror du kan räkna ut den på Fk´s hemsida. Sen beror det på hur många dagar/vecka du tar ut. Tänk på en sak: Under första året kan du ta ut få dagar och ha kvar din sgi när barnet fyllt 1 år måste du ta ut fullt (tror det är 5d/veka det går ju ta ut 7 tom) annasr räknas din sgi om =ner.
    Du har två sorters föräldrapening dels SGI-dagar dels ett antal dagar med jättelåg ers om (tror jag)190kr/dag. Jag har sparat sånna dagar för när man jobbar och kanske behöver ta ut en dag för dagis är stängt så har man ju råd med... Värre när man går hemma!

Svar på tråden December bebis 2013