• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • nyttliv85

Usch detta känns lite pinsamt... men jag måste fråga...

Har de senaste dagarna svettas nått enormt mellan benen, trosorna är liksom helst blöta och luktar lite skumt. Googla lite på detta, och hamna på en sida om folk som läckte fostervatten... och givetvis blir jag nojig... är det svett eller är det fostervatten? Det är ju sommar liksom, fint väder och jag har alltid jeans... vad tror ni... svettas ni extra mkt där nere nu när ni är gravida? Jag har precis gått in i vecka 23.

Ursäkta de osmakliga detaljerna! 

• Plopps80
    nyttliv85 skrev 2013-07-14 22:33:47 följande:
    Usch detta känns lite pinsamt... men jag måste fråga... Har de senaste dagarna svettas nått enormt mellan benen, trosorna är liksom helst blöta och luktar lite skumt. Googla lite på detta, och hamna på en sida om folk som läckte fostervatten... och givetvis blir jag nojig... är det svett eller är det fostervatten? Det är ju sommar liksom, fint väder och jag har alltid jeans... vad tror ni... svettas ni extra mkt där nere nu när ni är gravida? Jag har precis gått in i vecka 23. Ursäkta de osmakliga detaljerna! 

Åk in direkt. Jag säger inte det för att skrämmas men jag tror du läcker fostervatten. Det måste kollas upp!0
  • nyttliv85
    Plopps80 skrev 2013-07-14 22:40:04 följande:

Åk in direkt. Jag säger inte det för att skrämmas men jag tror du läcker fostervatten. Det måste kollas upp!0

Ringde just förlossningen, och ska åka in! De behöver inte vara något, men de ville att jag skulle åka in för att få det upptittat.
  • Felinne
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-14 18:27:43 följande:

Nej, ingen mår bra av sådant, och med extra gravidhormoner så kan ju minsta kommentar bli extremt knäckande=( Sådana gånger man önskar att man hade en riktigt dräpande kommentar att kontra med....bara för att den som slänger ur sig nåt sånt ska få sig en tankeställare.
    Det enklaste hade ju förstås varit om vi alla slutade med att kommentera folks utseende över huvud taget. Eftersom både positiva och negativa kommentarer påverkar självbilden. Då kanske vi tillslut delvis hade fått bukt med både ätstörningar och bekräftelsebehov. Jag har faktiskt själv (nästan) slutat ge kommentarer om folks utseende (typ - vad fin du är i håret, vilken fin gravidmage du har osv).  I stället försöker jag säga saker som "vad roligt att se dig" eller något liknande. Jag försöker också att sluta tacka för kommentarer jag får på mitt eget utseende. Det känns bra för mig att göra det och jag hoppas att det ska bidra till att mitt/mina framtida barn får en bättre självbild. Får väl se om typ 15år om det funkade...

Oj, vad långt det blev och lite ot. Inte meningen ju. Men summa kardemumma så skulle jag önska att alla slutar kommentera folks utseende Flört. Ha en skön dag alla ni blivande mammor.
  • Plopps80
    nyttliv85 skrev 2013-07-14 23:39:37 följande:
    Ringde just förlossningen, och ska åka in! De behöver inte vara något, men de ville att jag skulle åka in för att få det upptittat.

Hur har det gått?
  • Plopps80
    Nania skrev 2013-07-14 21:24:12 följande:
    Såhär stor är lillan ungefär i mammas mage nu :)  

Oj vilken vecka är du i? Jag är i vecka 20 och i torsdags var min bebis 13,6 cm och livmodern nådde 0,5 cm ovan naveln.
  • MissKaos
    Felinne skrev 2013-07-15 06:47:14 följande:
    Det enklaste hade ju förstås varit om vi alla slutade med att kommentera folks utseende över huvud taget. Eftersom både positiva och negativa kommentarer påverkar självbilden. Då kanske vi tillslut delvis hade fått bukt med både ätstörningar och bekräftelsebehov. Jag har faktiskt själv (nästan) slutat ge kommentarer om folks utseende (typ - vad fin du är i håret, vilken fin gravidmage du har osv).  I stället försöker jag säga saker som "vad roligt att se dig" eller något liknande. Jag försöker också att sluta tacka för kommentarer jag får på mitt eget utseende. Det känns bra för mig att göra det och jag hoppas att det ska bidra till att mitt/mina framtida barn får en bättre självbild. Får väl se om typ 15år om det funkade...

Oj, vad långt det blev och lite ot. Inte meningen ju. Men summa kardemumma så skulle jag önska att alla slutar kommentera folks utseende Flört. Ha en skön dag alla ni blivande mammor.

Positiva kommentarer ser inte jag som fel alls. Att däremot säga nedsättande saker i syfte att själv känna sig bättre/gladare förstår inte jag mig på alls. Det är gränslöst och kränkande.  Fin mage, snygga skor kul att se dig etc gör en ju glad. Eller som nu kom tbx till jobbet och folk säger ÅH vad mycket piggare du ser ut! Mår du bättre med eller ser det bara så ut? Då blir man ju glad. Omsorg OCH en välmenad ärlig komplimang. Om jag däremot provar kläder med en vännina vill jag ju ha ett ärligt svar. Nej, do där brallerna lyfter inte fram det bästa hos dig testa ngt annat tex. Men det är ju konstruktivt och på ett annat sätt.
    Ätstörningar handlar ytterst sällan om utseende. Det tar sig det uttrycket men det är inte grunden. Sen kan man ju elda på det. Och kanske hade det blivit ett annat sätt att utrycka dåligtmåeendet på i en annan kultur.
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Annaa1988
    nyttliv85 skrev 2013-07-14 23:39:37 följande:

Hur har det gått? Blir orolig :S
  • Annaa1988

Imorgon är det RUL, jag är så nervös och rädd. Fy, tänk om något är fel och vi måste avbryta? Hur klarar man av det, hur orkar man fortsätta sitt liv?
    Har nästan ångest inför det, vill knappt åka dit.. 

• Repan
    Felinne skrev 2013-07-15 06:47:14 följande:

Precis så känner jag också :) Jag har svårt för att det första och ibland enda man ska säga till varandra handlar om vikt, utseende öht, hy-status eller håret. Till små flickor är det ännu värre, de får ju aldrig höra något annat än att de är just söta, har fin klänning eller så vacker fläta... suck. Fråga nåt om MIG liksom! :)

Klart det är kul att höra att man ser bra ut eller köpt en fin tröja, men att det måste vara så mycket och precis hela tiden tror jag inte är bra för någon. Det är ju utseendefixering! 
Svar på tråden December bebis 2013