• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • moto
    mamma till oliver skrev 2013-07-08 20:25:01 följande:
    Vi kommer också beställa vagn direkt efter rul den 17:) Har köpt lite neutrala kläder o ska köpa lite till i strl 50 och 56 sen köper jag resten när den lille kommit:) Är ju 6 år sedan jag fick barn så känns som första nästan :) kommer liksom inte ihåg :) he he
    mamma till oliver skrev 2013-07-08 20:26:15 följande:
    Jo åker till Ullared i slutet av oktober så då kommer jag handla ...

ja min son är ju 7 år nu så jag minns inte heller!! Jag tänkte också åka till Ullared, funderar på september då kanske inte julsakerna har kommit fram än *hatar säsongsvarorna*
    Buzan skrev 2013-07-09 22:08:50 följande:
    En undran: Hur är ert sexuella samliv nu som gravida? Ni behöver inte svara om ni inte vill såklart. :)
    Här har det typ dött totalt sedan jag fick magen. :( Känns så jävla tråkigt, det var likadant sist. Vet att nu kommer vi typ inte ha sex förrän veckor efter förlossningen. Men annars är all fysisk kontakt som vanligt. Jag antar och får väl helt enkelt acceptera att min sambo inte är nått fan av gravidmagen, men ändå. Behoven finns ju kvar liksom.. 
    min man är "på" jämt, jag är väl inte lika sugen som han, och orkar inte är ju trött jämt så det går före. Men han har inga problem med att jag har mage eller att jag blir större här och var. Tycker annars att lusten är större nu än tidigare beror nog både på graviditeten och att jag inte äter p-piller! Men som sagt tröttheten sätter mer stopp Flört eller att lusten faller på när det inte är "läge".
  • mammatilltvå85
    moto skrev 2013-07-13 20:50:16 följande:
    hur blir du i magen av Hemofer? Funderar på att köpa dem istället!

ja känner också av det  (andra barnet) känns som håll i sidan ibland också fast jag bara sitter!

Foglossning också! Det är numera väldigt jobbigt att åka på badutflykter med filt, kan knappt ligga på magen så ryggen är vit och framsidan brun. Kan knappt ligga på sidan heller, idag somnade jag på sidan och grabbarna var iväg och badade...ja då kom jag inte upp eller runt själv! Vadå strandad val i v 17!

funderar också på om jag borde köpa något i mindre storlekar eller vilka märken som har lite mindre kläder, vi hade med något litet plagg  till bb men oj vad stora de var, sån där omlott i halsringningen på bodyn och han fick ena axeln bar typ! Förvånad så fick han en pyjamas i strl 44 och den satt ju bra! Såg på Åhlens i sthlm att de hade Name it i strl 48, det hade varit bra! KappAhl har bara 44 va?

Minns inte heller hur mycket man ska ha i klädväg, köper på mig lite! Köpte det gråa med stjärnor på Livly när vi var i Sthlm i veckan! Men sonen kunde ha 50-56 lääänge! Han hade alla storlekar väldigt länge och vägde ändå 3100 g när han föddes så ingen mini!

Name it har prematurkläder i strlk 40, 44 & 48. Finns att få tag på på nätet också. Minns att Åhlens hade storlek 46 när vår äldsta föddes men de verkar inte ha det längre?! Jag har i alla fall inte hittat. Ellos och Laredoute har annars kläder i strlk 45 (motsvarar svenska 44). Även Lindex har en del i 44. Bodys funkar i en storlek större tycker jag, byxor däremot har vi ofta haft en storlek mindre då vi haft rätt smala barn när de var nyfödda...Trist också att annars behöva dra allt upp till armhålorna;=)

Min yngsta vägde exakt 4 kg när han var 4 månader så han hade strlk 56 tills han var nästan ett halvår. Äldsta hade strlk 56 till 3-4 månaders ålder. 

Visst är Livlykläderna härliga? Aldrig känt så mjuka och lena bebiskläder nångång.....        
  • moto
    Plopps80 skrev 2013-07-11 12:21:41 följande:
    Är världens lyckligaste just nu. Allt var bra med bebis. Bf 7/12. Det är en SON. Känner mig så välsignad. Jag ska få en liten son. Bikarbonattestet fungerade
    grattis!! Baby Måste testa bikarbonat igen - har köpt nytt, ska ta lite större mängd den här gången! Rul sista juli!
    Nania skrev 2013-07-11 17:59:32 följande:
    Även jag är hemkommen från ett lyckat RUL :D Även här stämde bikarbonattestet! Vi väntar en liten tös!

Grattis!! Baby nej nej säg inte att bikarbonat funkar...jag vill ju ha skum Flört

grattis till alla ni som varit på RUL {#emotions_dlg.flower}
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-13 21:11:57 följande:
    Name it har prematurkläder i strlk 40, 44 & 48. Finns att få tag på på nätet också. Minns att Åhlens hade storlek 46 när vår äldsta föddes men de verkar inte ha det längre?! Jag har i alla fall inte hittat. Ellos och Laredoute har annars kläder i strlk 45 (motsvarar svenska 44). Även Lindex har en del i 44. Bodys funkar i en storlek större tycker jag, byxor däremot har vi ofta haft en storlek mindre då vi haft rätt smala barn när de var nyfödda...Trist också att annars behöva dra allt upp till armhålorna;=)

Min yngsta vägde exakt 4 kg när han var 4 månader så han hade strlk 56 tills han var nästan ett halvår. Äldsta hade strlk 56 till 3-4 månaders ålder. 

Visst är Livlykläderna härliga? Aldrig känt så mjuka och lena bebiskläder nångång.....        
    ja det var ju värdelöst när kläderna var i set, tröja och byxa, sonen kunde aldrig ha de kläderna ihop, alltid mindre byxor! Tungan ute Har nog inte lust att ge mig ut och handla kläder om de bebis har är för stora så jag gör det gärna innan! Tänkte på det att när man får ju - i dec - värsta sjuktiden, alla är snoriga, hostiga, kräksjuka och så risk för RS-virus - så var det inte riktigt när sonen föddes vid midsommar! Nu kommer man ju inte vilja åka till köpcentrum med nyfödd tex så jag köper gärna de första kläderna innan!

Oj liten kille! Min vägde 5775 g på 4-mån kontrollen!  (5970 g på 5-mån) Haha när min var 18 månader hade han kommit över 10-kilosgränsen, det väger min kompis 6-månaders!! Förvånad

Ja Livly är väldigt mjuka och goa! Vad matchar med till det grå med stjärnor? De hade inte ett set i samma strl! Blir det tjej tyckte jag det rosa kan passa till!
  • MissKaos

Ojoj min vägde 4190 när han föddes. 51lång. Han åkte hemvi 56! Sen gick han ner för mkt i början. Det var tufft men 50 passade då eyt tag.. Han hade med mindre byxor än bodys minns jag.Fast jag vek upp alt drog strumpor över. Gillar byxor med lång mudd som går vika upp! Typ babyleggings.

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Felinne
    Goldie skrev 2013-07-13 20:53:19 följande:

Längtar såå tills jag också gått halvtid! Och tills jag får gå på RUL. Är bara i 16+3 idag, och ultraljudet är inte förrän 25:e! Och inga sparkar har jag känt än heller, så just nu finns det så lite man kan gå på för att veta om det fortfarande är någon som lever där inne, liksom...
    Känns dock inte helt som spökveckorna för mig eftersom jag fortsatt vara helt SJUKT trött även i i andra trimestern denna gång, stor skillnad mot första barnet. Brukar lägga dottern vid 18-19 och då somnar jag ofta tillsammans med henne, sedan vaknar jag till efter någon timme och försöker hålla mig vaken en liten stund till. känns ju trist att sova bort halva dygnet typ :( 

Visst finns det en liten sannolikhet för att du ska kunna känna av fosterrörelser redan nu (speciellt eftersom du har varit gravid tidigare), men de faktiska sparkarna kommer ju först senare så det tycker jag inte du behöver oroa dig över att du inte känner av.
    Skönt för dig med så pass tidigt RUL. Jag är i v.17+2 idag och har RUL den 22 juli vilket ju är väldigt snart men ändå känns det långt borta. Håller tummarna för att allt är bra med hen därinne.
  • Plopps80

Molo magen är perfekt av Hemofer. Blir inte alls påverkad och jag är hyperkänslig. Niferex och sånt går inte då har jag konstanta magsmärtor. Spännande med rul. Det är bara för underbart vad visade bikarbonattestet sist? Vad tror du att bebisen har för kön? Jag svävar fram på små moln att jag ska få en son. Det känns så speciellt när man har en dotter. Min dröm är att få uppleva båda könen och det verkar som drömmen blivit sann

• moto
    Plopps80 skrev 2013-07-14 09:18:08 följande:
    Molo magen är perfekt av Hemofer. Blir inte alls påverkad och jag är hyperkänslig. Niferex och sånt går inte då har jag konstanta magsmärtor. Spännande med rul. Det är bara för underbart vad visade bikarbonattestet sist? Vad tror du att bebisen har för kön? Jag svävar fram på små moln att jag ska få en son. Det känns så speciellt när man har en dotter. Min dröm är att få uppleva båda könen och det verkar som drömmen blivit sann

Okej får väl ta och köpa hemofer istället då, hur många tar du om dagen? man kanske kan trappa upp? Jag hade ju inte så mycket bikarbonat hemma, så det blev bara två tsk, men det visade tjej isf! Jag tror på kille men eftersomjag vill det så mycket så är det väl en tjej ;) alla tycker ju att man ska vilja ha en av varje men jag vill gärna ha en pojke till!
  • MissKaos

Mindre rörelse i magen. Oroande.. bm i veckan.

Fick just höra av grannen att det syns att jagvhar gått upp mkt i vikt. Inte precis det man vill höra. Och att magen är stor för v 20. Inte komplimanger precis. Hatar att bli tjock behöver inte påminnas. Fick dessutom höra av en gubbe på stranden igår att jag har ätit för mkt choklad. Höll på att svara och du har svalt en apa men höll tyst (gubben var hårig som en ryamatta förutom dryg som en apa)

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • Plopps80
    MissKaos skrev 2013-07-14 10:50:27 följande:
    Mindre rörelse i magen. Oroande.. bm i veckan. Fick just höra av grannen att det syns att jagvhar gått upp mkt i vikt. Inte precis det man vill höra. Och att magen är stor för v 20. Inte komplimanger precis. Hatar att bli tjock behöver inte påminnas. Fick dessutom höra av en gubbe på stranden igår att jag har ätit för mkt choklad. Höll på att svara och du har svalt en apa men höll tyst (gubben var hårig som en ryamatta förutom dryg som en apa)
    Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightb rain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbr ainthereisnothingleft

Men för helvette. Vad ger folk rätten att kommentera vikten på en gravid kvinna mer än på någon som inte är gravid. Blir rasande på sån skit. Du är jättefint gravid tycker jag. Känner min bebis varje dag sedan 2 v och mannen har känt på utsidan. Igår rörde den sig inte på hela dagen. Höll på att få panik och flippa ur. Men på kvällen rockade han loss rejält. Idag har det också varit lungt så han sover nog mycket. Tror det går i perioder.
Svar på tråden December bebis 2013