• mammatilltvå85

December bebis 2013

Hej alla nygravida Decembermammor!

Här tänkte jag att vi kunde samlas och diskutera eller lägga in bilder på allt som rör graviditeten=)

Själv har jag för ett par dagar sedan plussat med nummer 3. Syskonen är lite äldre 6 & 7 år gamla men både jag och min man (barnens pappa) längtade efter en till liten så vi är jätteglada just nu!

Såhär i början är dte ju lite nervöst och skakigt, vi hoppas allt ska gå vägen. Om det gör det beräknas den lill* titta ut 2 december.

Välkomna hit alla ni som som plussar så kan vi följas åt längs vägen....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:20
    Här finns en tråd med en Bf lista där vi kan lägga och/eller ändra våra bf datum..

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362526.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-31 18:26
    NY LÄNK: (blev fel år i den förra...)

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m69362564.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-04-03 18:41
    Det finns numera en medlemsgrupp för oss med bf i december. Där finns olika tematrådar, galleri osv. Om du vill bli medlem så gå in på denna länk: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bf-december-2013-123458

• Svar på tråden December bebis 2013
  • Plopps80

Nytt liv vad skönt att allt var normalt. Lycka'

Var på Ullared idag. Vilken besvikelse! Sedan dom gjorde om finns det ju inget kul kvar till bebisar. Förr hade dom massa fina påslakanset, snuttefiltar mm. Nu var det så lite och begränsat. Babykläder i storlek 50 56 var en enorm besvikelse också. Allt var med Alfons eller spöket Laban och utbudet var så kass! Det fanns ingenting i stort sett. Blä! När jag väntade dottern fanns det mängder med fina kläder och babygrejer. Deras minsta vinteroverall var i strl 62. Enorm för en nyfödd. Köpte en body, ett par byxor. 2 pyjamas, två nappar, ett bäddset till vagnen och 2 par sockar.

• mammatilltvå85

grattis till lyckat RUL!!!

Idag har jag ingen bra dag alls=(

Har kräks halva natten efter att ha tagit Niferex..och haft massa sammandragningar hela dagen. Pratat med min bm och ska testa hemofer istället och har fått en tid för läkarbesök på måndag för att se så inte tappen påverkas av mina sammandragningar redan nu. Har tydligen en till sådan koll inbokad av de i v.25 som de bokade redan i Maj men glömde säga till mig....;=) Känns skönt att de tar det på allvar. Är livrädd att föda jättemycket förtidigt. Jag frågade bm om hur jag ska tänka kring det, hon sa att jag inte alls ska räkna med att gå tiden ut, och att det vi hoppas är att lillasyster vill ligga kvar till nån av de veckor som sönerna är födda, dvs 34 alt 36. Finns tydligen ingen riktig statistik på risken att få en tredje prematur om de första två är det, men det säger ju sig självt att det är väldigt stor risk=(( Usch, har känt mig deppig hela dagen.    

• Nania
    Plopps80 skrev 2013-07-15 08:51:07 följande:

Oj vilken vecka är du i? Jag är i vecka 20 och i torsdags var min bebis 13,6 cm och livmodern nådde 0,5 cm ovan naveln.
    Jag är i 19+2 idag. Appen som visar babyn visar "verklig storlek" just för det den tycker i v20. Så måste inte stämma exakt med lillan i magen :) 
  • Felinne
    Repan skrev 2013-07-15 09:27:52 följande:
    Precis så känner jag också :) Jag har svårt för att det första och ibland enda man ska säga till varandra handlar om vikt, utseende öht, hy-status eller håret. Till små flickor är det ännu värre, de får ju aldrig höra något annat än att de är just söta, har fin klänning eller så vacker fläta... suck. Fråga nåt om MIG liksom! :)

Klart det är kul att höra att man ser bra ut eller köpt en fin tröja, men att det måste vara så mycket och precis hela tiden tror jag inte är bra för någon. Det är ju utseendefixering! 
    Exakt! Så istället för att kommentera folks utseende så skulle vi t.ex. kunna kommentera deras kompetens eller deras person. Vi skulle kunna säga "vad kul att se dig", "vad smart du är", "hur mår du?" osv i stället för att säga "vad fin du är".
    Naturligtvis är jag inte dummare än att jag fattar att de flesta människor ger komplimanger om folks utseende för att de vill vara snälla/få personen att känna sig glad, men jag anser att det är att göra personen i fråga en björntjänst. Ett specifikt exempel på det: Min mamma har börjat få grått hår och när hon har färgat utväxten får hon massor av komplimanger för hur ung, snygg, pigg och fräsch hon ser ut. Det gör henne naturligtvis glad, men det gör också att hon känner att hon måste fortsätta färga håret, för annars är det ju ingen som säger något positivt till henne. Tänk om de där personerna i stället kunde berätta för henne hur fantastiskt jävla überduktig hon är på sitt jobb med utvecklingsstörda barn, tänk vad mycket tid hon kunde ha till att göra roliga saker då i stället för att färja håret och fundera över sitt utseende. Det gör mig uppriktigt skitförbannand och jag vägrar vara en del av det längre. Så därför har jag slutat ge folk komplimanger över deras utseende - för min egen skull, för mina ofödda barns skull och för min älskade mammas skull.
  • Felinne
    nyttliv85 skrev 2013-07-15 09:59:26 följande:

Allt har gått jätte bra ! Den lilla hade gott om fostervatten, och fanns ingen tendens till läckage.  Efter lyssning på hjärtat, ultraljud och gyn undersökning kunde läkaren konstatera att allt såg normalt ut! De trodde att det troligtvis berodde på väldigt vattniga flyttningar alternativ urin.

Plopps80: tack för att du sa att jag borde ringa, annars hade jag nog förblitt orolig! Kändes så skönt när jag vid 3-tiden kröp ner i sängen här hemma! 

Idag ska jag fira med att köpa nått fint till lilla <3:at :)

Skönt att höra att du och hen därinne mår bra
  • Felinne
    mammatilltvå85 skrev 2013-07-15 17:29:42 följande:

Har kräks halva natten efter att ha tagit Niferex..och haft massa sammandragningar hela dagen. Pratat med min bm och ska testa hemofer istället och har fått en tid för läkarbesök på måndag för att se så inte tappen påverkas av mina sammandragningar redan nu. Har tydligen en till sådan koll inbokad av de i v.25 som de bokade redan i Maj men glömde säga till mig....;=) Känns skönt att de tar det på allvar. Är livrädd att föda jättemycket förtidigt. Jag frågade bm om hur jag ska tänka kring det, hon sa att jag inte alls ska räkna med att gå tiden ut, och att det vi hoppas är att lillasyster vill ligga kvar till nån av de veckor som sönerna är födda, dvs 34 alt 36. Finns tydligen ingen riktig statistik på risken att få en tredje prematur om de första två är det, men det säger ju sig självt att det är väldigt stor risk=(( Usch, har känt mig deppig hela dagen.    
    Usch vad jobbigt det måste vara med den oron. Själv är jag ju lyckligt ovetande förstagångs-gravid och ska göra RUL den 22/7 (snart!!!) och kan inte göra annat än hoppas att allt ska vara fint med hen därinne. Men är ju bra att veta som du säger att de tar din oro på allvar. Jag tänker att det i alla fall borde få dig att känna dig lite lugnare. Alltså vetskapen om att det finns andra, mer kunniga, som håller koll på dig och bebisen. Vet de varför dina tidigare barn fötts prematurt? 
  • Eyeonly

Länge sen jag skrivit hära ! Vilka fina magar ni har! :) jag jag oxå ultraljud imon , känns lite vemodigt men allt är säkert bra. Jag har änsålänge Inte köpt en enda pryl till bebisen !!! Men idag började jag sy ett babynest :) hur funkar träningen för er? Börjar kännas lite jobbigt att ta i nu när man är längre gången , 18+5

• MissKaos

Jobbigt

mammatilltvå85 skrev 2013-07-15 17:29:42 följande:

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • MissKaos

Minst sagt! Fast jag hsr ju fogarna och äter pc för bihålorna nu så nu är det ju helt kört. Hade hoppats det skulke bli som med sonen då körde jag på hela vägen till 2v före bf. Tagit emot ett tsg. Msn brukarcrekomendrra ca 70% av normal belastning. Vattengympade på slutet sist ska snart ta tag i det typ egter sem. Det var skönt

Eyeonly skrev 2013-07-15 18:43:11 följande:
    Länge sen jag skrivit hära ! Vilka fina magar ni har! :) jag jag oxå ultraljud imon , känns lite vemodigt men allt är säkert bra. Jag har änsålänge Inte köpt en enda pryl till bebisen !!! Men idag började jag sy ett babynest :) hur funkar träningen för er? Börjar kännas lite jobbigt att ta i nu när man är längre gången , 18+5

Therearetwopartsofmybrain.Theleftbrainandtherightbrain.Inmyleftbrain,thereisnothingright.Inmyrightbrainthereisnothingleft
  • mammatilltvå85
    Felinne skrev 2013-07-15 17:40:08 följande:
    Usch vad jobbigt det måste vara med den oron. Själv är jag ju lyckligt ovetande förstagångs-gravid och ska göra RUL den 22/7 (snart!!!) och kan inte göra annat än hoppas att allt ska vara fint med hen därinne. Men är ju bra att veta som du säger att de tar din oro på allvar. Jag tänker att det i alla fall borde få dig att känna dig lite lugnare. Alltså vetskapen om att det finns andra, mer kunniga, som håller koll på dig och bebisen. Vet de varför dina tidigare barn fötts prematurt? 

Njut av din graviditet, det "normala" är ju faktiskt att det går bra och är normalt allting!

Nej, alltså de har fötts för att jag haft massa "värkar" och förvärkar varje dag under mina graviditeter och plötsligt har de kommit mer och mer regelbundet och vips har förlossningen startat...ungefär så. livmodertappen har börjat öppnas sakta sakta i förtid av alla dessa värkar. De vet inte varför jag har de värkarna, har inte funnits någon förklaring till det. Min mamma hade likadant fast på henne var de "ofarliga" dvs livmodertappen påverkades inte. Hon gick istället över tiden. De säger att vissa bara har en lättretad livmoder. Det kan räcka att barnet sparkar så får jag en sammandragning, vissa dagar kommer de med 2-3 minuters mellanrum i 12 timmar i sträck. Ibland gör de ont, de har gjort ont sista veckorna.

Nu har jag haft relativt onda sammandragningar 4-5 ggr i timmen sedan i eftermiddags. Funderar på om jag ska ringa förlossningen för en koll. Vore skönt att höra att de är ofarliga än så länge. Samtidigt bävar jag för att behöva åka dit. Brukar ju bli en del turer dit under mina graviditeter. =(

Jag vill bara komma till v.26-27 nu så det åtminstone finns en relativt god chans OM bebisen skulle komma. Men drömmen vore ju att få föda ett barn i normaltid. Slippa neo med allt vad det innebär.       
Svar på tråden December bebis 2013