Inlägg från: FiaFunderar |Visa alla inlägg
  • FiaFunderar

December bebis 2013

Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-12 03:11:04 följande:

Åhh jag måste få dela med mig. Fick lillan att somna vid 21 igår å la ner henne i nestet vid 21:30 å vet ni - hon har sovit i den till nu!! :) jag har fått sova 5.5 timmar sammanhängande!! Å de har inte hänt sen innan hon föddes! Helt galet! :)

Härligt!!

Min tjeja ville äta varannan timme inatt så jag fick sova lite mindre Men men
  • FiaFunderar

Efter mycket läsning på internet så har jag nu börjat BLOCKAMMA!

Jag hoppas att det kan vara boven i dramat att jag har mycket mjölk och det är därför Lisen inte går upp i vikt.

Visst låter det knäppt?!

Men det kan tydligen vara så att om man har mycket mjölk så sväljer bebisen mycket luft eftersom det kommer mjölk i massor och fort. Den får då snabbt mättnadskänsla och kan även bli gasig och "kräkig"

Eftersom bebis blir mätt snabbt så hinner den aldrig få den feta mjölken från bröstet.

Så nu ger jag från samma bröst ca tre amningar i rad... Och sen byter jag.

Och än så länge har detta resulterat i mindre kräkningar i alla fall. Jag åker och väger henne på fredag.

Jag får ingen hjälp av barnläkare eller bvc. De har inga tips och ideer.

Igår fick jag höra av barnläkaren: Det är ju väldigt viktigt att hon går upp i vikt nu i början!

Nehä?? Är det?? Idiot!

• FiaFunderar

Vaknade vid 04.30 med ett ryck och petade på Lisen för att se om hon andades!! Hon hade sovit i 6 timmar i sträck! Mina bröst var stenhårda och mjölken sprutade...

Men skönt med flera timmars sömn utan avbrott

• FiaFunderar

Härliga vabruari!

Jag har sjukt ont i öronen och halsen och har tappat rösten.

Äldsta dottern har snorat och hostat i massor och sent igår kväll vaknade hon och spydde ner hela vår säng - Välkommen maginfluensa!

Lilla bebi har också nån slags magsjuka. Bajsar vatten och har ögoninflammation!

USCH!!!

• FiaFunderar

Här är jag

Det var inte så allvarligt men jag ville verkligen att en läkare skulle titta på henne.

Hon har ju som ni vet inte gått upp så mycket i vikt och jag blir lite nervös när hon blivit så förkyld och dålig i magen.

Inatt kom det även hosta och slem i halsen på henne.

Vi fick åka in till barnakuten och när vi var där så gjorde de massa tester och de lyssnade på hjärta och lungor osv.

Det roliga var att Lisen var i sitt esse och "sprang" typ marathon med armar och ben och skrattade så hon kiknade åt läkaren och sköterskan.

De sa: Jaa hon är ju pigg i alla fall! Så flinade de lite.

Nästan så man skämdes och ville förklara att hon verkade mer sjuk för typ 2 timmar sedan

Men hon fick inhalera lite adrenalin och sen fick vi gå upp en våning och hälsa på min bästa kompis som hade fött sin dotter 5 timmar tidigare

Inget RS-Virus

Lite hostig och slemmigt är det men hon är skapligt pigg och äter bra igen.

• FiaFunderar

Jag var hos en naturdoktor igår och han berättade om man har en svampinfektion är det absolut bästa att sluta med socker och vetemjöl.

Svampinfektionen överförs även till bebisen om man ammar och kan skapa gasiga magar bland annat.

Torsk på tungan får man lättast bort på en helammande bebis genom att man själv plockar bort socker från kosten...

Så nu ska jag vara stenhård! Jag har ju blivit sååå sockerberoende under den här graviditeten!

• FiaFunderar
    Förstaförsökaren26 skrev 2014-02-25 12:12:49 följande:

Är det vanligt med sockerbheov efter en grav? Är samma här! Är tokig i läsk, inte bra jag vet! Men jag har så galet begär!! Allt sött liksom!!

Jag är också mest beroende av läsk! Helt galet! Kan lätt dricka en och en halv liter på en dag!

Men efter att jag var hos naturdoktorn och han sa att Lisen mår typ sämre av att jag äter socker så har jag bestämt mig!! Nu måste det bli slut på det hela... Och det kommer väl antagligen hjälpa min vikt nedåt också...
  • FiaFunderar

Ett litet levnadstecken från mig då:

Lisen är fortfarande rosslig och hostig. Men det låter fint i hennes lungor så det är ingen fara.

Igår bytte jag bvc. Blev så otroligt arg och ledsen på min bvc i förrgår.

Lisen hade återigen gått upp väldigt lite. Ca 700gram plus sen hon föddes (9 veckor sedan)

Det ENDA hon säger till mig är att det här är INTE bra. Hon behöver gå upp mer i vikt!

Men hon erbjuder ingen hjälp, jag får inga tips eller så. Jag frågade VAD jag ska göra då. Hon svarade att jag själv får försöka få en remiss någonstans ifrån för att få komma till barnkliniken i norrköping (eftersom det är något fel på Lisen tydligen)

Efter det mötet bröt jag ihop. Jag blir så ledsen av att höra att det är något fel men ingen hjälper mig!

Så igår fick jag komma till Finspångs vårdcentral. Träffade världens trevligaste läkare som lugnade mig och sa att det är säkert ingen fara osv. Hon pratade med tjejerna på bvc där (som ligger i huset brevid vc) och de ringde mig sen.

Hon tyckte att vi skulle komma till henne istället för att gå till vår bvc här i byn.

Hon gav mig lite tips och råd ang. amning och att jag skulle komplettera med Althera (ersättning) efter amning.

Idag var jag där. Lisen hade gått upp 185 gram på TVÅ dagar. Hon har högst gått upp 110 gram på en vecka annars.

Hon på bvc sa att hon tror Lisen har vant sig vid att äta små mängder eftersom hon haft lite jobbigt med ätandet pga täppt näsa. Därför har hon inte töjt ut magsäcken.

Bvc tjejen avslutade vårat möte med: ni behöver INTE vara oroliga. Hon kommer gå upp i vikt.

Och det var såå skönt att höra det istället för det vi hört i 7 veckor från det andra bvc.

Mitt mål är nu att Lisen ska vänja sig vid att amma längre stunder och få i sig mer mat. Vi kompletterar med ersättning nu ett tag framöver och till slut hoppas jag att vi kan helamma igen!

Långt blev det...

• FiaFunderar

Lisen är som sagt 9 veckor nu och hon har börjat sträcka sig efter saker och greppa tag. Varje gång vi lägger henne på skötbordet så sträcker hon sig efter figurerna som vi hängt där ovanför henne.

Känns tidigt men det kanske det inte är? Greppar era små gullegryn ännu?

• FiaFunderar

Lisen är 10 veckor och väger 5,2 kilo nu och är 61 cm lång.

Här har vi inga läckande blöjor! Jag kör mest med ICAs egna blöjor nr 2 (inte basics)

Jag tycker de är bäst. Hon kan även ha treor men de kan bli lite stora i låren.

Jag använder även Lidls blöjor. Billiga och mycket bra!

• FiaFunderar

Vi har nog "välsignats" med världens enklaste unge! Förutom att hon hade svårt att gå upp i vikt ett tag så är allt så enkelt med henne.

Det var flera gånger jag slet mitt hår och inte visste vad man skulle göra när vår första dotter var bebis.

Lisen är överlycklig hela tiden. Skrattar JÄMNT! Folk reagerar på att hon är så glad :) Jag vet precis vad för ljud hon gör när hon är trött, hungrig, behöver rapa osv... (Kolla babylanguage på youtube - skithäftigt)

Hon gråter kanske 5 minuter sammanlagt på en vecka och det är oftast om storasyster har "råkat" vara lite hårdhänt och vi föräldrar inte är snabba nog.

Hon sover från 20-07 med 2-3 uppvak för mat.

Vi får säkert något bakslag snart men just nu känns allt så bra så jag ville dela med mig av vår glädje

• FiaFunderar

Det låter härligt plopps! Skönt när det känns så där bra!

Här är amningen över helt nu. Inatt ammade hon nog för sista gången. Hon har ammat så lite så mjölken har sinat. Har kommit på att hon har fel sugteknik så det är nog mycket därför det varit så struligt när hon har ammat. Hon blir trött fort och får då inte i sig så mycket.

Jag tycker det känns tråkigt. Ville att hon skulle amma länge. Men men... Nu äter hon ersättning och då går hon upp i vikt och mår bra

• FiaFunderar
    Så himla fina och söta bebisar alltså

Här hemma Lisen åkt på en dunderförkylning igen. Men hon är lika glad för det

Här är jag och mina busisar!
Svar på tråden December bebis 2013