• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Mimmipigg
    Ellaa skrev 2015-06-05 14:40:41 följande:

Ringde vår enhet Växjö nyss, fick tala med en kvinnan som jag talat med förut som alltid är så gullig. Hon tom ursäktar sig för att det tar sådan tid. Hon känner igen min sambos namn nu. Hon sa att väntetiden hos de ligger runt 10 månader... Men med semestern så kan det ta 11 månader. Dock började några nya i den här veckan 2 stycken men de genomgår utbildning, och att fler ska anställas. Så kollade deras hemsida lediga jobb de söker där i Växjö enheten. Hon sa att vi är i en "ny" kö i datasystemet för beslut nu. Men vem vet egentligen...

När vi låg i kön efter min mans intervju så fick jag faktiskt reda på vår köplats veckan innan en handläggare öppnade vår ansökan. I de elektroniska ansökningarna så öppnas de för första gången av en handläggare när det är dax för o skicka intervjumailet. Jag fick reda på namnet på denna handläggare så mailade honom och fick då reda på att det var ca 75 ansökningar före oss. 3 vardagar senare ringde jag till enheten o fick då reda på att nån handläggare öppnat ärendet (o skickade vidare det till en annan enhet). Denne handläggare sa oxå att vi skulle få beslut inom en månad  då vår ansökan såg komplett ut, men så blev det ju inte. Men för er tror jag inte det kommer vara några problem o ert positiva beslut kommer så fort en handläggare öppnar ert ärende :)
  • Elsanna

Heej alla nu var det ett tag sen jag ringde till Migrationsverket. Nu Ringde jag till växjö enheten och frågade lite om det har hänt något väntat snart 9 månader helt sjukt ju. Kvinnan jag pratade med sa att ni får nog snart ett beslut väntetiden är ungefär 10 månader om allt är komplett och inte behövs ytterligare utredning. Hemsidan har helt felaktig info det sa hon själv och dom ska ändra på detta . Hopppas vi alla får ett beslut snart

• Ellaa
    Elsanna skrev 2015-06-05 15:48:46 följande:

Heej alla nu var det ett tag sen jag ringde till Migrationsverket. Nu Ringde jag till växjö enheten och frågade lite om det har hänt något väntat snart 9 månader helt sjukt ju. Kvinnan jag pratade med sa att ni får nog snart ett beslut väntetiden är ungefär 10 månader om allt är komplett och inte behövs ytterligare utredning. Hemsidan har helt felaktig info det sa hon själv och dom ska ändra på detta . Hopppas vi alla får ett beslut snart

Fick samma svar som dig Elsanna (växjö). Hoppas hoppas!!!
  • Anonym (beso)

Hej!

Webansökan 2014-01-03

Intervjumail: 2014-05-18

Intervju: 2014-06-22

Enhet: Umeå

Någon som hört vilka ärenden i tid dom säger sig jobba med i Umeå för att komma till beslut?

• sjömannen
    Anonym (beso) skrev 2015-06-05 20:26:50 följande:

Hej!

Webansökan 2014-01-03

Intervjumail: 2014-05-18

Intervju: 2014-06-22

Enhet: Umeå

Någon som hört vilka ärenden i tid dom säger sig jobba med i Umeå för att komma till beslut?

2014????? Det är ju ett och ett halvt år sedan!!! Skojjar du eller?? 
  • doroteis
    HEJ ALLIHOPA

Nu är jag så arg och trött på det hela att vårt land fritt får hålla på att bryta lagar hit och dit. Har läst om så många fall där migrationsverket gett personer avslag på arbetstillstånd trots att de uppfyllt alla krav men råkat ha för lite i lön enligt lag någon enstaka period . Då ska lagen följas till punkt och pricka men i våra ärenden spelar det tydligen ingen roll även om de inte bara bryter mot en utan minst en till.

Den här lagen om att ett anknytningsärende inte får ta mer än MAX 9 månader är en lag som ingår i EU lagstiftningen . Alltså de bryter mot denna.

eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/&uri=URISERV:l33118

Som jag nämnt i tidigare inlägg så bryter de även mot  den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (se artikel 6 och artikel 13). Enligt en advokat på Lawline

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

Hade själv tänkt göra JO anmälan då vårt ärende passerar 9 månader men det är inte lönt. Då de bryter mot lagar stadgade inom EU tänker jag istället vända mig dit. Detta kan man göra då en myndighet i ett EU land bryter mot reglerna.

Europaparlamentet

Du har rätt att göra en framställning till Europaparlamentet om tillämpningen av EU-lagstiftningen (artikel 227 i EUF-fördraget). Du kan skicka in den med post eller direkt från Europaparlamentets webbplatsLäs mer om framställningar till Europaparlamentet.

EU-kommissionen

Du kan kontakta kommissionen om all reglering (lagar, författningar eller administrativa åtgärder), brist på reglering eller praxis i ett medlemsland som du tror bryter mot EU-lagstiftningen.

Kommissionen kan bara handlägga din anmälan om det är en myndighet i ett EU-land som bryter mot reglerna. Om du vill anmäla något som en enskild person eller en privat organisation har gjort (och du inte kan visa att en nationell myndighet har varit inblandad), måste du försöka att lösa problemet i ditt hemland, dvs. i domstol eller genom tvistlösning. Kommissionen behandlar bara frågor där myndigheter är inblandade.

Detta är vad jag tänker göra den dagen vårt ärende passerar 9 månader och då är det bäst att de har svar på varför de dröjt på en ansökan som är komplett och borde vara lätt att sätta beslut på.( samt etablerat förhållande som gifta)

Jag hoppas att så många som möjligt gör detta. Tror att det finns flera som läser i tråden utan att skriva inlägg så vi kan bli många till sist. 

Det får vara slut med nonchalanta svar som 18 månader , precis som om det var ingenting. Nu måste någon lyssna på oss som de människor vi faktiskt är!

Vi har lagar som stöttar oss och de finns till för att följas !

• Ellaa
    Ulak skrev 2015-06-05 13:28:46 följande:

Tiderna på hemsidan avser tid från inlämnad ansökan. Egentligen är det helt korrekta tider om man läser alla förklaringar. Och tar man hänsyn till vad det innebär så inser man att 95 % faller in under "mer än nio månader" eftersom det nästan alltid kan hänvisas till att ytterligare utredning behövs. T.ex. Intervju av sökande som ALLTID sker i land utanför EU och i de flesta fall även inom EU.

Naturligtvis har de utformat det på detta sätt för att dölja de verkliga förhållanden som råder och undvika att få massiv kritik. Mer än nio månader låter ju bättre än inom två år.

Alla här vet nog också att de flesta resurser nu läggs på asylansökningar och speciellt ensamkommande barn eftersom det är mer politiskt korrekt och deras behandlingstider också har mer än fördubblats på ett drygt år. De och deras anhöriga kan ju också befinna sig i akuta nödsituationer. Dessutom är det oerhört dyrt att låta dem vänta länge innan beslut. Våra kära kostar ju inte en enda krona att låta vänta och i de flesta fall så befinner de sig inte i akut nöd. (Å andra sida så kostar de ju nästan inte staten något efter att de kommit hit eftersom vi har ett försörjningskrav på oss. Så att skynda på processen för oss skulle bara kosta handläggarens tid.)

Så vi kan nog utgå från att det absolut INTE kommer att gå snabbare framöver utan tvärt om kommer tiderna att fortsätta öka för våra ansökningar. Det är därför de vill dölja verkligheten bakom de nya tiderna. De som får beslut på ett år skall nog skatta sig lyckliga och tycka att "Jag hade tur och fick en snabb behandling". Men hoppet lever ändå i oss och vi informationsknarkar varje dag för att kunna hitta en ljusglimt att lysa upp i dysterheten och förtvivlan. Och att kunna hitta fakta vi kan lita på. Tyvärr blir man mer och mer förvirrad ju mer man informationsknarkar.

LYCKA TILL ALLA. HOPPAS ATT DET GÅR SNABBT FÖR ER (OCH MIG) 

Som du säger Ulak, de gömmer sig bakom sina 9 månader + (pga utredning) men som jag sagt HELA TIDEN om 98% (som måste göra intervjun) faller under den väntetiden, vilka faller då under väntetiden 4-9 månader? Kanske 1% och de med 0-3 månader 1%, det är ju inte ens värt att lägga på hemsidan! Utan vad de måste göra är att handläggningstiden ska ha STRIKTA krav. Räkna ut hur mycket tid ungefär det tar, hur många beslut osv och sätt tidspress helt enkelt. Det värsta är att de själva inte kan förklara dessa väntetider... Jag är såäåå nyfiken på att få veta vilka faller under stapel 2 av väntetiden? Det är ju egentligen VI där partnern är den enda som gjort intervjun och utan tidigare asylansökan. Men de kan inte stå för det för då kommer vi börja ringa och tjata igen tänker de nog. Om procentuellt så är det FÅ som får vänta 0-9 månader varför ens lägga ut det på hemsidan? Lägg ut väntetider som gäller 98% av samtliga ansökningar liksom. Undra om man kan anmäla de pga vilseledande information.

Deitch: jag och sambon talade idag, vi åker till Sverige i 90 dagar om 2 veckor, han kommer stanna de 90 dagar, har vi inte fått svar då så åker vi till New York... Han ska börja söka jobb i NY nu istället. Kan inte fortsätta såhär, 8 månader av våra liv i luften utan något. Jag har hopp om 10 månader dock.... Borde inte men har det.

P.s läste någon från Flashback som fått beslut som ansökte juni 2014 och har solna enheten. Deras ärende var webbansökan men blev utdragen från e-systemet och behandlad som pappersansökan, förmodligen pga frugan har tidigare asylansökan. Hört flera nu som hamnat i Solna.
  • Ellaa
    sjömannen skrev 2015-06-05 22:43:35 följande:

2014????? Det är ju ett och ett halvt år sedan!!! Skojjar du eller?? 

Tror hen har skrivit fel, hen har skrivit ett tidigare inlägg där hen skrev 2015, senaste inlägget 2014... Jag hoppas innerligt att du råkade skriva Anonym (beso). Reagerade också på 2014.
  • Ellaa
    doroteis skrev 2015-06-05 23:12:10 följande:
    HEJ ALLIHOPA

Nu är jag så arg och trött på det hela att vårt land fritt får hålla på att bryta lagar hit och dit. Har läst om så många fall där migrationsverket gett personer avslag på arbetstillstånd trots att de uppfyllt alla krav men råkat ha för lite i lön enligt lag någon enstaka period . Då ska lagen följas till punkt och pricka men i våra ärenden spelar det tydligen ingen roll även om de inte bara bryter mot en utan minst en till.

Den här lagen om att ett anknytningsärende inte får ta mer än MAX 9 månader är en lag som ingår i EU lagstiftningen . Alltså de bryter mot denna.
    eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/&uri=URISERV:l33118

Som jag nämnt i tidigare inlägg så bryter de även mot  den europeiska konventionen om skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna (se artikel 6 och artikel 13). Enligt en advokat på Lawline

lawline.se/answers/skalig-handlaggningstid

Hade själv tänkt göra JO anmälan då vårt ärende passerar 9 månader men det är inte lönt. Då de bryter mot lagar stadgade inom EU tänker jag istället vända mig dit. Detta kan man göra då en myndighet i ett EU land bryter mot reglerna.

Europaparlamentet

Du har rätt att göra en framställning till Europaparlamentet om tillämpningen av EU-lagstiftningen (artikel 227 i EUF-fördraget). Du kan skicka in den med post eller direkt från Europaparlamentets webbplats. Läs mer om framställningar till Europaparlamentet.

EU-kommissionen

Du kan kontakta kommissionen om all reglering (lagar, författningar eller administrativa åtgärder), brist på reglering eller praxis i ett medlemsland som du tror bryter mot EU-lagstiftningen.

Kommissionen kan bara handlägga din anmälan om det är en myndighet i ett EU-land som bryter mot reglerna. Om du vill anmäla något som en enskild person eller en privat organisation har gjort (och du inte kan visa att en nationell myndighet har varit inblandad), måste du försöka att lösa problemet i ditt hemland, dvs. i domstol eller genom tvistlösning. Kommissionen behandlar bara frågor där myndigheter är inblandade.

Detta är vad jag tänker göra den dagen vårt ärende passerar 9 månader och då är det bäst att de har svar på varför de dröjt på en ansökan som är komplett och borde vara lätt att sätta beslut på.( samt etablerat förhållande som gifta)

Jag hoppas att så många som möjligt gör detta. Tror att det finns flera som läser i tråden utan att skriva inlägg så vi kan bli många till sist. 

Det får vara slut med nonchalanta svar som 18 månader , precis som om det var ingenting. Nu måste någon lyssna på oss som de människor vi faktiskt är!

Vi har lagar som stöttar oss och de finns till för att följas !
    Tack så mycket! Exakt vad jag kommer göra efter månad 9. Jo anmälan + skadestånd + skicka samtliga anmälningar + brev via mail om situationen. Något lär ge ett utfall. Hoppas alla kontaktar EU kommissionen också. Hur många gånger vi än får höra det är onödigt så gör vi det iaf. Funderar nästan på att samla ett möte mellan samtliga i Sthlm (för de som vill) besöka Migrationsverket eller Justitieministern + skriva ut samtliga sidor på denna sida och faktiskt kräva svar och resurser, transparent ska en myndighet att arbeta och det gör de inte nu.
  • Anonym (Vi väntar Beslut!!!)

Godmorgon alla !! Doroteis jag tycker att det är inte så bra ide att JO anmäla eu comission !! Snart blir de 9 mån för oss också men vi har tänkt så , att JO änmäla men inte os personliga , det är Advokaden som ska göra detta men först ska vi vänta 10 månader en månad + ger vi dom för att de har så mycket men vi får se vad de säger nästa vecka !!! Jag tycker att bästa ide är att consulera med en Advokad och se hur det funkar !!! Jag lovar er alla att de kommer aldrig svara med skoj till en advokad som de gör med mesta av oss !! Lycka till alla och ber er om ursäkt om min svenska :) ..

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid