• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • toufik17
    Funderandehmmm skrev 2015-08-27 12:56:35 följande:

Hej Toufik!

Undrar om ni har fått handläggare eller väntar ni på handläggare?

Vi väntar fortfarande på handläggare
  • Jorgen
    fsecure22 skrev 2015-08-27 09:04:51 följande:
    Jag tycker om din analys som bygger på myndighetens egna uppgifter. Vi borde bara få någon tidning med någorlunda spridning att nappa på all fin information som vi tillsammans skapat här.  
    Angående ministerstyre så har min utbildning statskunskap lärt mig att vårt system normalt kräver regeringsbeslut istället för ministerbeslut för att styra myndigheterna. Men det är helt enligt reglerna att politiker styr myndigheterna. Och det är väl det vi vill att politikerna agerar i vår sak?
    Har kastat in ett tips till Aftonbladet tillsammans med mina små räkneövningar som visar hur illa det egentligen är. Får se om dom nappar.
    Kanske fler borde försöka tipsa dom...vi är ju många tiotusental i samma sjunkande skuta....
  • sjömannen
    Jorgen skrev 2015-08-27 14:34:26 följande:
    Har kastat in ett tips till Aftonbladet tillsammans med mina små räkneövningar som visar hur illa det egentligen är. Får se om dom nappar.
    Kanske fler borde försöka tipsa dom...vi är ju många tiotusental i samma sjunkande skuta....
    Skickade ett inlägg till Wolfgang Hansson den 20:e i samband md et treportage de hade om asylinvandingen, där jag påpekade hur det skapade problem för oss som sitter oh väntar på besked på anhöriginvandring. Vi kanske borde ta kontakt med Janne Josefsson på TV också.
  • sjömannen
    sjömannen skrev 2015-08-27 19:01:10 följande:
    Skickade ett inlägg till Wolfgang Hansson den 20:e i samband md et treportage de hade om asylinvandingen, där jag påpekade hur det skapade problem för oss som sitter oh väntar på besked på anhöriginvandring. Vi kanske borde ta kontakt med Janne Josefsson på TV också.
    Missade att få med att Wolfgang Hansson är reporter på Aftonbladet. Jag har dessvärre inte fått någon respons än.
  • Kosovo

Hej!

Är ny här.

Ansökte 2015-05-28. Har inte fått något mail om intervju. Väntar på en man från Kosovo. 
    Ringde till örebro idag och där var nu väntetiderna 15 månader på beslut.

• Anonym 123

Ny här...min pojkvän har för en månad sen skickat in sin ansökan om att bli sambo med mig. Hittade den här tråden o blir mörkrädd!! Fick i dagarna reda på att ansökan hamnat i örebro och var då i kontakt med dom. Ansökan registrerad men ingen handläggare än. De sa att de som nu håller på att få intervjutider är ansökningar från FEB 2015. Alltså 6 mån efter ansökan. Hon sa också att de som nu får slutgiltiga besked är ansökningar från första kvartalet 2014!!?!?! Hur kan detta vara möjligt? Ja sa att det står på deras hemsida att väntetiden är 4-9 månader om inga större saker måste undersökas. Fick då till svar att de tiderna som står är missvisande. De jobbar för fullt med att försöka komma ikapp men att det är ett stort problem.

Så här kan det inte få gå till!! Det är omänskligt! Jag tänker inte sitta här o snällt vänta! Något måste göras. Vad det än handlar om så sitter vi människor i Sverige bara snällt o väntar. Nån gång måste vi säga stopp!!

• Jorgen
    sjömannen skrev 2015-08-27 19:01:10 följande:

Ska testa att skicka till fler. Och det vore bra om fler än bara vi kunde skicka in till olika media. Förr eller senare borde väl nån nappa tycker man...
  • Sten14

Hej! Måste bara säga att om några dagar har vi väntat i 13 månader! Har enheten i Göteborg och pratade med migrationsverket nu i veckan och har fortfarande ingen handläggare i vårt ärend!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid