• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Donna90

Hej alla kämpar,
    Lite uppdatering sen sista inlägget. Jag och fästmannen fick vår ansökan om förtur beviljad på 2 dagar! (blev gravid under min semester) Jävligt snabbt skött för att vara Mig, och fick handläggare direkt. Idag hade jag muntlig utredning via telefon och kommer få beslut inom 2 veckor hemskickat. Hoppas att det blir bifall men givetvis är man nervös iaf.

14 aug: Skickade in intyg på graviditeten
    17 aug: Blev beviljad men fick brevet hem den 20 på posten
    21 aug: Ringde och fick reda på att vi fått handläggare. Kärringen i tel ville inte ens ge mig telefonnummer eller namn till vår handläggare. Fick i princip kräva fram uppgifterna. Hon sa: det hjälper inte att du ringer och stör, han/hon kontaktar dig om de behöver mer info osv. Blev skit sur och sa att det är min rättighet att ha kontaktuppgifter till vår handläggare och efter en stund fick ja tvinga fram allt. 
    24 aug: ringde till vår handläggare som ville att vi komplettera med chatthistorik och datum jag varit på besök så skicka kopia på flygbiljetterna.
     28 aug: telefonmöte idag kl. 10.00.
    Hon ställde några frågor och sa att vi skulle få beslut inom 2 veckor.

Det jag vill säga med detta är att ni måste vara på oavsett vad för de ljuger! hade jag inte ringt hade det inte gått så fort.

• z h

Hej

Finns det någon som har sitt ärende i Sundsvall & har fått ett beslut eller reda på vilken månad de jobbar med?

• Anonym (Hjälp)
    Donna90 skrev 2015-08-28 14:00:41 följande:

Hej alla kämpar,

Lite uppdatering sen sista inlägget. Jag och fästmannen fick vår ansökan om förtur beviljad på 2 dagar! (blev gravid under min semester) Jävligt snabbt skött för att vara Mig, och fick handläggare direkt. Idag hade jag muntlig utredning via telefon och kommer få beslut inom 2 veckor hemskickat. Hoppas att det blir bifall men givetvis är man nervös iaf.

21 aug: Ringde och fick reda på att vi fått handläggare. Kärringen i tel ville inte ens ge mig telefonnummer eller namn till vår handläggare. Fick i princip kräva fram uppgifterna. Hon sa: det hjälper inte att du ringer och stör, han/hon kontaktar dig om de behöver mer info osv. Blev skit sur och sa att det är min rättighet att ha kontaktuppgifter till vår handläggare och efter en stund fick ja tvinga fram allt. 

24 aug: ringde till vår handläggare som ville att vi komplettera med chatthistorik och datum jag varit på besök så skicka kopia på flygbiljetterna.

Det jag vill säga med detta är att ni måste vara på oavsett vad för de ljuger! hade jag inte ringt hade det inte gått så fort.

Hej! Hur länge har du varit gravid? I vilken vecka är du nu? Vilken enhet har ni? Och när ansökte ni om uppehållstillsånd? Hur skickade du in intyget? Tar gärna emot tips på hur man skickar in ett graviditetsintyg och vad man ska skriva. Lycka till :)
  • fsecure22
    Donna90 skrev 2015-08-28 14:00:41 följande:

Hej alla kämpar,

Du Donna90  ger oss andra hopp och ledtrådar hur vi ska bete oss..)))  Men när sökte du och vilket land gäller det?
  • Anonym (Media)

Har också försökt få kontakt med diverse tidningar utan större framgång. Skrivit direkt till några journalister som har skrivit om MigV tidigare, aldrig fått något svar.

Min slutsats är att detta är inget som media är intresserade av. Allmänheten bryr sig inte om de som har varit korkade nog att bilda familj med någon utanför Sverige.

Massmedia är precis lika topstyrd som migV är. Alla är livrädda för att raportera om "fel" saker.

Tänk er bara om en tidning skulle trycka hur vi alla här sitter och lider i väntan och försöker hjälpa varandra. Vad tror ni alla andra tidningar skulle ha som rubrik dagen efter? Något i still med att här sitter vi Svenskamedborgare med all den lyx vi har, mat, bilar, jobb osv. Men ändå gnäller vi och tycker att asylsökande skall nerperioriteras (vinklat) att vi är så mycket mer värda och våra relationer osv. Den tisning som vågar att skriva något om detta kommer med största sannolikhet att starta en enorm debatt. Där de kommer bli påhoppade lika så de som blir omskrivna i artikeln.

Även om man enbart kritiserar systemet så kommer andra att vikla det till rasism och att man (tidningen) är emot invandrare osv. Det är tabu att kritisera vår invandringspolitik och det system vi idag har. Att vi beviljar mängder att bo här men vi gör 0 för att intregrera dem i samhället, vi tvingar dem att bo i olika förorter.

Ni som nyss läst detta, hur många tycker redan nu att jag låter som en SD anhängare? Är det vad du tänker så är du väldigt fel ute och jag beklagar att jag uppfattades som sådan men det bevisar bara min poäng ännu mer om hur tabu detta ämne är. Tänkte först börja försvara mig ännu mer redan nu men det skiter jag i, tar det senare om nu någon kräver det.

Om media inte tänker ta upp detta som något problem värt att skriva om, hur gör man/vi då?

Personligen har jag några idéer, om det funkar vet jag ej inte heller om det rent praktiskt går. En lösning skulle vara att man gör det så stort att media måste ta upp det. Man ser till att sprida ut det själv till så mycket folk som möjligt. T.ex. via sociala medier. Något jag kom på precis nu när jag läste de sista sidorna här i tråden var att man skulle kanske lyckas med detta genom att vi alla laddar upp våra mailkonversationer med MigV på ett och samma ställe. Sedan så bör någon klippa ut det viktiga, t.ex. hur väntetiderna varierar feån dag till dag och otrevliga och ohotfulla svar. Har man inte det på mail men samtal inspelade så går det att göra samma sak och sedan klippa ut det viktigaste i varje samtal. (Vist detta blir en typ av vinkling också men finns orginalen kvar så kan alla granska källorna) Tar man dessutom med en del av de lagar som inte följs så kan man nog få ett väldigt slagkraftigt budskap som är enkelt att sprida och svårt att ignorera. Media måste lyfta det tillslut.

Fan nu låter det som en revulution från någon foliéhatt på internet ????

Skickat via mobilen så garanteray mängder av stavfel.

////

En uppgiven och frustrerad Göteborgare

• Elaaunna

Ok... Då var det dags igen, för en ny ansökan alltså .... Vad tycker ni andra ...ska vi göra en webb eller pappers ansökan? Med tanke på väntetider för det verkar som att det är inte så stor skillnad.

PS: Anonym (Media) det låter bra!

• johannaib

Hej alla,

Har inte deltagit aktivt i denna tråd men följt den desto aktivare. Vi fick beslut i veckan, precis som Ellaa och flera till här hade vi tur som råkade få tag på rätt person på Migrationsverket. Sedan intervjun har jag ringt dem kanske 1-2 gånger per månad och fått varierande besked om vilken månad de jobbar med osv. För ett par veckor sedan fick jag namnet på den handläggare som hade vårt ärende sist (dvs skickade intervjumejlet). Mejlade hen och fick inget svar. Ringde istället några dagar senare och till min förvåning svarade hen och tittade igenom våra dokument och sa "jag ska se vad jag kan göra". Samma dag fattade de beslutet. 

Så här såg det ut för oss:

Ansökan 22 oktober 2014
    Intervjumail 15 april 
    Intervju 12 maj
    Beslut (2 års UT) 26 augusti

Enhet Örebro och ansökningsland USA.

Självklart en oerhörd lättnad att äntligen kunna börja ett nytt kapitel tillsammans (min partner har inte varit här under tiden). Men vet samtidigt att ni är många som sökt innan oss och inte fått beslut. Så mitt enda tips är att ringa och försöka få tag på en handläggare som tar sig tid att prata och lyssna. Helt fel att det ska behöva vara så att man ska ha tur, men så verkar det dessvärre fungera.

Håller tummarna för er alla!

• Donna90

Hej,

Vi har Sundsvall som enhet (pappersansökan) , och ansökte 2 okt-2014.

Jag är i 9 veckan och gick till barnmorskan för att skaffa intyg på att jag är gravid och mailade det till migrationsverket@migrationsverket.se och skrev i ämnesraden: ansökan om förtur pga graviditet sen vårt ärende nr. Skrev även några rader i meddelande fältet.

Anonym (Hjälp) skrev 2015-08-28 19:45:27 följande:

Hej! Hur länge har du varit gravid? I vilken vecka är du nu? Vilken enhet har ni? Och när ansökte ni om uppehållstillsånd? Hur skickade du in intyget? Tar gärna emot tips på hur man skickar in ett graviditetsintyg och vad man ska skriva. Lycka till :)

• Donna90

Hej du,

Ansökan 2 okt, (papper) snart 11 månaders väntetid

Land Kosovo

Enhet Sundsvall

Mannen har även en tidigare asylansökan bakom sig. Vi hade ren tur med graviditeten nu då väntetiderna bara tycks bli längre. Det står på deras hemsida att är allt fler som söker asyl i Sverige, mer än beräknat så vi kan ju ana vad det innebär för oss sökande.

fsecure22 skrev 2015-08-28 21:07:42 följande:

Du Donna90  ger oss andra hopp och ledtrådar hur vi ska bete oss..)))  Men när sökte du och vilket land gäller det?

• Donna90

Hej Elaaunna,

Varför ska ni skicka in ny ansökan? Ni har väl också redan väntat länge vad ja minns. Har det hänt något i ert ärende?

Kör på webb då vem som helst kan öppna det. Pappersansökan stannar ju bara i den enheten den skickas till, oavsett vad de säger att de slagits ihop. Vår handläggare är från Sundsvall, intervjumailet från Sundsvall och beslutet kommer komma från Sundsvall.

Elaaunna skrev 2015-08-29 03:38:11 följande:

Ok... Då var det dags igen, för en ny ansökan alltså .... Vad tycker ni andra ...ska vi göra en webb eller pappers ansökan? Med tanke på väntetider för det verkar som att det är inte så stor skillnad.

PS: Anonym (Media) det låter bra!

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid