• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • z h

Hej Anonym 123. Ja tyvärr så är fallet med mig.v man blir chockad i början. Dessvärre är att de ljuger för folk, från våren tills nu säger de till mig att de jobbar med ärenden från våren 2014!!! Medan andra här har fått reda på att enheterna jobbar med september 2014. Och de sade till mig att p.g.a. att det blev ingen skillnad mellan pappers & e-ansökningarna så har väntetider blivit upp till 18 månader till och med för e- ansökningar!!!

• Deitch
    Anonym 123 skrev 2015-08-27 20:16:33 följande:

Ny här...min pojkvän har för en månad sen skickat in sin ansökan om att bli sambo med mig. Hittade den här tråden o blir mörkrädd!! Fick i dagarna reda på att ansökan hamnat i örebro och var då i kontakt med dom. Ansökan registrerad men ingen handläggare än. De sa att de som nu håller på att få intervjutider är ansökningar från FEB 2015. Alltså 6 mån efter ansökan. Hon sa också att de som nu får slutgiltiga besked är ansökningar från första kvartalet 2014!!?!?! Hur kan detta vara möjligt? Ja sa att det står på deras hemsida att väntetiden är 4-9 månader om inga större saker måste undersökas. Fick då till svar att de tiderna som står är missvisande. De jobbar för fullt med att försöka komma ikapp men att det är ett stort problem.

Så här kan det inte få gå till!! Det är omänskligt! Jag tänker inte sitta här o snällt vänta! Något måste göras. Vad det än handlar om så sitter vi människor i Sverige bara snällt o väntar. Nån gång måste vi säga stopp!!

Jag borde kanske starta ett crash-course dokument för alla stackars ny-ansökande som trodde att Sverige var ett civiliserat och fungerande land.

Vad skall jag börja med? Lita inte på ett ord de säger, alla säger olika saker. Om det är för att de ljuger eller för att de själva har NOLL koll låter jag dig själv avgöra, men båda aspekterna är skrämmande.
    Bered dig på en lång väntan, för nuvarande är min statistik från 123 ansökningar: 160 dagar till mail om att boka intervju. 196 dagar till intervju, och sedan 292+ dagar till resultat (många har väntat mycket längre)
    Migrationsverket är korrupt, har du kontakter eller vet någon du kan kontakta kan du komma före i kön, har själv sett det hända.
    Det är ingen idé att ringa huvudväxeln för de kan inte ge några fakta överhuvudtaget, och säger till och med mer missvisande information än vad det gör på respektive enheter.
    Lita inte på "Vi arbetar nu med X månad"-uttalanden, för varje person som du talar med säger olika månader, från slutet på 2013 till hösten 2014.
    Du är nedprioriterad, asylsökningar är mycket mer viktiga än du och ditt liv som svensk medborgare.

Nått annat man kan tillägga? Kanske skall skapa ett nytt blad i Google docs angående detta =P
  • JamJam

Tipsade Metro igår om det här fenomenet med MIG samt om detta forum men har inte fått ngn respons.
    Har ringt varje dag till MIG och får varje dag olika information - ett tips till alla SPELA IN SAMTAL som ni har med dem. Alla säger olika! ALLA!

Och ja, Deitch, man är helt och hållet nedprioriterad som svensk medborgare. Men kanske kan man belysa denna del av konsekvensen av den pågående flyktingkrisen eftersom det tycks som att väldigt många är ovetandes om den här situationen.

Ni som precis har sökt - jag önskar er all lycka till och hoppas att ni kan bidra med ny energi och vredesutbrott på MIG för vi som varit här och väntat i snart 1 år eller mer än ett år.....man börjar märka hur vår energi börjar ta slut :/
    Skittråkigt!

• sjömannen

Har nu skickat ett rätt långt och beskrivande mail till Expressen på grund av deras korta reportage om migrationsverkets "långa väntan på familjeåterförening".
    Nu är det dags att ringa migrationsverket och få höra de senaste lögnerna.....

• sjömannen
    sjömannen skrev 2015-08-28 09:25:46 följande:

Har nu skickat ett rätt långt och beskrivande mail till Expressen på grund av deras korta reportage om migrationsverkets "långa väntan på familjeåterförening".
    Nu är det dags att ringa migrationsverket och få höra de senaste lögnerna.....

........ och där var det telefonsvarare som meddelade att anknytning 010-485 49 16 är tjänstledig. Man kan undra...........?
    Fick också ett telefonnummer från ambassaden i Kiev att migrationsverket hade telefon nummer 010-485 71 92, men där kopplas samtalet bort efter 5-6 påringningssignaler.
  • Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-08-28 11:16:49 följande:
    ........ och där var det telefonsvarare som meddelade att anknytning 010-485 49 16 är tjänstledig. Man kan undra...........?
    Fick också ett telefonnummer från ambassaden i Kiev att migrationsverket hade telefon nummer 010-485 71 92, men där kopplas samtalet bort efter 5-6 påringningssignaler.
    Ungefär samma erfarenhet jag har. Försökt ringa en person under en hel vecka och man möts konstant av "anknytning XXX är på tjänsteärende fram till klockan 15:00". Sen ringer man 15:01 och möts av en röst som säger att vederbörande gått för dagen, återkommer dagen efter kockan 8:30 och så rullar det på... Känner igen det där från när jag försökte gå ur facket en gång i tiden... 

Den senaste tokigheten jag hörde från MigV är att eftersom jag "gått den vägen och gjort en JO-anmälan" så får jag snällt vänta tills JOs utredningen är klar (vilket den var i stort sett samma sekund den skickades). Men man antydde på sätt och vis att man vid JO-anmälan riskerade längre handläggningstid "eftersom man valt att gå den vägen". Låter anmärkningsvärt om du frågar mig att man skulle bestraffas för att anmäla en orätt som begås.
    toufik17 skrev 2015-08-27 12:39:44 följande:

Min fru är redan less på sverige innan hon ens kommit... Hon tycker att det orättvisst behandlad... Känns som om migrationsverket gör detta med flit :(

Det är din fru inte ensam om. Min fästmö uppgav högljutt för några timmar sedan att jag bör höra med min chef som sitter i USA om att bli omplacerad dit. Att hon inte ville veta av skitlandet Sverige (sen följde det en harang av okvädningsord som jag väljer att inte citera). Det är lätt att hålla sig för skratt.

Till alla kämpar där ute önskar jag en trevlig helg. Hade varit upplyftande för humöret ifall några av oss kunde få beslut snart så att man märker att det "händer lite".
  • sjömannen
    Göteholm2015 skrev 2015-08-28 11:45:00 följande:
    Ungefär samma erfarenhet jag har. Försökt ringa en person under en hel vecka och man möts konstant av "anknytning XXX är på tjänsteärende fram till klockan 15:00". Sen ringer man 15:01 och möts av en röst som säger att vederbörande gått för dagen, återkommer dagen efter kockan 8:30 och så rullar det på... Känner igen det där från när jag försökte gå ur facket en gång i tiden... 

Den senaste tokigheten jag hörde från MigV är att eftersom jag "gått den vägen och gjort en JO-anmälan" så får jag snällt vänta tills JOs utredningen är klar (vilket den var i stort sett samma sekund den skickades). Men man antydde på sätt och vis att man vid JO-anmälan riskerade längre handläggningstid "eftersom man valt att gå den vägen". Låter anmärkningsvärt om du frågar mig att man skulle bestraffas för att anmäla en orätt som begås.
    toufik17 skrev 2015-08-27 12:39:44 följande:

Min fru är redan less på sverige innan hon ens kommit... Hon tycker att det orättvisst behandlad... Känns som om migrationsverket gör detta med flit :(

Det är din fru inte ensam om. Min fästmö uppgav högljutt för några timmar sedan att jag bör höra med min chef som sitter i USA om att bli omplacerad dit. Att hon inte ville veta av skitlandet Sverige (sen följde det en harang av okvädningsord som jag väljer att inte citera). Det är lätt att hålla sig för skratt.

Till alla kämpar där ute önskar jag en trevlig helg. Hade varit upplyftande för humöret ifall några av oss kunde få beslut snart så att man märker att det "händer lite".
    De du utsatts för med det beskedet är ju inget anat än utstuderad utpressning. Jag har en bekant som ansökte i oktober förra året. Han har onekligen ringt någon gång i veckan och frågat hur det går med deras ärende. Det sista beskedet han fick var att de får vänta minst 14 månader. Detta med ett ärende som väntar på beslut sedan i mitten av juni. Han påtalade att det var ett orättvist beslut, och fick svaret av handläggaren at det bestämmer han.
    Jag undrar om inte migrationsverket håller på att krackelera inifrån, och att det är handläggarnas frustration och överreaktioner vi får lida för.
    Vi borde alla samla oss för att övertala tidningar och TV om eländet. Kanske till och med samla så många hundratal anknytningspersoner det bara går och ockupera migrationsverkets kontor i Norrköping någon vecka om inget annat hjälper.
  • Göteholm2015
    sjömannen skrev 2015-08-28 13:04:37 följande:

Det finns en del som har kommit på hur man hanterar migrationsverket. Så kanske vi också behöver göra. Läs och fundera.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2815665-asylsokande-vagrar-satta-sig-i-bussarna

Läste detta i GP imorse också. Det lär ju dock bli så att dessa snällt får finna sig i att bli behandlad som skräp, precis som vi blir.

Det som stör mig mest i den här kråksången är ju att man MigV:s inte följer god sed, ärlighet och sunt förnuft. Ett par saker migrationsverket kunde gjort annorlunda som åtminstone skapat mer förståelse från min sida:

- Skapat ett kösystem där "först till kvarn gäller". Kan ju inte vara så svårt egentligen att en handläggare får ta det ärendet som står på tur, inte plocka lite som man vill... Att man inte är låst till en enhet som i sin tur kanske ligger månader efter en annan enhet.

- Rådfrågat sina jurister och gjort om sina riktlinjer vad som faktiskt gäller för att ens partner kan besöka Sverige. Att med stöd av Schengenavtalet ta bort det idiotiska att den sökande inte får lov att vara i Sverige när beslut fattas (även om personen har laglig rätt att befinna sig i Schengen). Samt underlätta för besöksvisum för de som väntar beslut.

- Göra om ansökningssidan så att det TYDLIGT framgår hur man vill att den sökande skall presentera bevis. Skapa ett enkelt system där den sökande kan följa sin ansökan genom processen och lägga till bevis allteftersom. Detta borde gynna båda parter.

- Kritisera regeringen med sakliga argument om den konsekvens deras politik får för deras myndighet. Vilka resurser de behöver tilldelas för att klara av sitt åtagande.

- Be om ursäkt för att man inte klarar av att uppfylla lagen samt öppet presentera sin handlingsplan för att komma tillrätta med problemet.

Det känns som att Migrationsverket är immun mot kritik och inom alla ramar saknar självkritik. Att verket är toppstyrt där GDs ord är lag och ingen vågar ifrågasätta det orimliga i vad som händer.
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid