• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • z h

Hej

Grattis Donna. Vet du vilken månad sundsvalls enhet jobbar med? För varje gång jag ringer så säger de till mig att de jobbar med våren 2014.

• z h

Hej johannaib skönt att väntan är över nu, grattis. När fick ni en handläggare?

• z h

Hej johannaib skönt att väntan är över nu, grattis. När fick ni en handläggare?

• Donna90

Det är omöjligt att veta vilken månad de handlägger då de ständigt ljuger. De har nada koll och slänger säkert bara ur sett ett datum som ska få dig att sluta ringa på några månader. Varje gång ja ringde blev jag ledsen över de olika svar man fick så slutade att ringa ofta, blev ju bara besviken.

z h skrev 2015-08-29 13:19:24 följande:

Hej

Grattis Donna. Vet du vilken månad sundsvalls enhet jobbar med? För varje gång jag ringer så säger de till mig att de jobbar med våren 2014.

• sjömannen
    Anonym (Media) skrev 2015-08-28 22:54:09 följande:

Har också försökt få kontakt med diverse tidningar utan större framgång. Skrivit direkt till några journalister som har skrivit om MigV tidigare, aldrig fått något svar.

Min slutsats är att detta är inget som media är intresserade av. Allmänheten bryr sig inte om de som har varit korkade nog att bilda familj med någon utanför Sverige.

Massmedia är precis lika topstyrd som migV är. Alla är livrädda för att raportera om "fel" saker.

Tänk er bara om en tidning skulle trycka hur vi alla här sitter och lider i väntan och försöker hjälpa varandra. Vad tror ni alla andra tidningar skulle ha som rubrik dagen efter? Något i still med att här sitter vi Svenskamedborgare med all den lyx vi har, mat, bilar, jobb osv. Men ändå gnäller vi och tycker att asylsökande skall nerperioriteras (vinklat) att vi är så mycket mer värda och våra relationer osv. Den tisning som vågar att skriva något om detta kommer med största sannolikhet att starta en enorm debatt. Där de kommer bli påhoppade lika så de som blir omskrivna i artikeln.

Även om man enbart kritiserar systemet så kommer andra att vikla det till rasism och att man (tidningen) är emot invandrare osv. Det är tabu att kritisera vår invandringspolitik och det system vi idag har. Att vi beviljar mängder att bo här men vi gör 0 för att intregrera dem i samhället, vi tvingar dem att bo i olika förorter.

Ni som nyss läst detta, hur många tycker redan nu att jag låter som en SD anhängare? Är det vad du tänker så är du väldigt fel ute och jag beklagar att jag uppfattades som sådan men det bevisar bara min poäng ännu mer om hur tabu detta ämne är. Tänkte först börja försvara mig ännu mer redan nu men det skiter jag i, tar det senare om nu någon kräver det.

Om media inte tänker ta upp detta som något problem värt att skriva om, hur gör man/vi då?

Personligen har jag några idéer, om det funkar vet jag ej inte heller om det rent praktiskt går. En lösning skulle vara att man gör det så stort att media måste ta upp det. Man ser till att sprida ut det själv till så mycket folk som möjligt. T.ex. via sociala medier. Något jag kom på precis nu när jag läste de sista sidorna här i tråden var att man skulle kanske lyckas med detta genom att vi alla laddar upp våra mailkonversationer med MigV på ett och samma ställe. Sedan så bör någon klippa ut det viktiga, t.ex. hur väntetiderna varierar feån dag till dag och otrevliga och ohotfulla svar. Har man inte det på mail men samtal inspelade så går det att göra samma sak och sedan klippa ut det viktigaste i varje samtal. (Vist detta blir en typ av vinkling också men finns orginalen kvar så kan alla granska källorna) Tar man dessutom med en del av de lagar som inte följs så kan man nog få ett väldigt slagkraftigt budskap som är enkelt att sprida och svårt att ignorera. Media måste lyfta det tillslut.

Fan nu låter det som en revulution från någon foliéhatt på internet ????

Skickat via mobilen så garanteray mängder av stavfel.

////

En uppgiven och frustrerad Göteborgare

Något riktigt konkret måste nog till, för som det är nu är ju både "korrarna" och politikerna mest intresserade av att samla politiska pluspoäng med alla fanatiska (inget stavfel på fantastiska) förbättringsförslag på asylpolitiken.
    Nej, vi borde samla några hundratal anknytningspersoner och rent fysiskt åka till migrationsverkets huvudkontor i Norrköping och ockupera det, samtidigt som vi på plats kräver att Stefan Löfvén, Morgan Johansson, Göran Danielsson och han Ribbenstropp kommer till platsen för att ta del av våra problem och svara på våra frågor. Då skall jag äta upp min hatt om inte en hel hög med reportrar både från TV och tidningar kommer. Vilka kommer och när åker vi???
  • Anonym (Media)
    sjömannen skrev 2015-08-29 17:13:40 följande:
    Något riktigt konkret måste nog till, för som det är nu är ju både "korrarna" och politikerna mest intresserade av att samla politiska pluspoäng med alla fanatiska (inget stavfel på fantastiska) förbättringsförslag på asylpolitiken.
    Nej, vi borde samla några hundratal anknytningspersoner och rent fysiskt åka till migrationsverkets huvudkontor i Norrköping och ockupera det, samtidigt som vi på plats kräver att Stefan Löfvén, Morgan Johansson, Göran Danielsson och han Ribbenstropp kommer till platsen för att ta del av våra problem och svara på våra frågor. Då skall jag äta upp min hatt om inte en hel hög med reportrar både från TV och tidningar kommer. Vilka kommer och när åker vi???
    Absolut om det blir över hundra stycken på plats så kommer det att synas. Jag ser dock en del problem med en sådan här aktion. Hur många är aktiva i denna tråden? Hur många skriver bara "små korta" uppdateringar? Tror tyvärr listan blir ganska så kort med personer som skulle kunna tänka sig att åka till Norrköping....

Hur många olika svar angående väntetiden har folk fått här på forumet? Hur många har mail där de fått olika svar?

Förvaltningslagen 
    4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd
    och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör
    myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den
    utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den
    enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.

Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så
    enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten
    eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta
    möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från
    andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva
    efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall
    myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att
    göra.

Nu är inte jag jurist men har mycket erfarenhet av lagtexter och vet att allt handlar om tolkningar och det går att vrida ut och in på allt. Men jag har väldigt svårt att, med de två ovan nämnda paragraferna, påstå att MigV följer dessa. Att få fem olika svar från fyra olika personer om vilken månad dem arbetar med nu och vad för väntetid man kan räkna med?

Svar: Se hemsidan för väntetid, OK 4-9 månader MED intervju.
    Svar: I telefon allt från 11-15 månader.
    Svar: Vi arbetar i april,maj, juni, oktober eller kanske november månad nu?
    Svar: Ert ärende ser inte ut att behöva utredas men väntetiden är ändå ca 15 månader.
    Behövs det en intervju så uppger ni på er hemsida att det är 4-9 månader?
    Svar:.................Jag vet inte...........
    Så vårt ärende behöver utredas/kompletteras? 
    Svar:.................Jag vet inte, ser inte så ut nu. Men ni har ingen handläggare så det får dem avgöra senare.

Ovan är bara några av alla svar jag har fått, vet inte om någon tycker att det är lättbegripliga svar om ens några svar alls..

//

Media =)
  • z h

Det är sant, man blir mer och mer trött när man ringer de. Men man måste ändå göra det då & då.

Donna90 skrev 2015-08-29 14:26:42 följande:

Det är omöjligt att veta vilken månad de handlägger då de ständigt ljuger. De har nada koll och slänger säkert bara ur sett ett datum som ska få dig att sluta ringa på några månader. Varje gång ja ringde blev jag ledsen över de olika svar man fick så slutade att ringa ofta, blev ju bara besviken.

• Lambie

Blir så jävla ledsen. 15 månader och ingenting ännu. Hatar att ringa Migrationsverket men känner mig ändå tvungen att ringa för annars blir man väl totalt bortglömd av de. Att det ska vara så svårt för de att utföra sina jobb inom den sagda tidsramen?! Jag kan verkligen inte förstå hur de kan ta så lång tid på sig. Häromdagen sa personen som jag pratade i telefon med att vi kan räkna med 18 månader, men när jag ringde tidigare i augusti så sa de att vi kan få svar redan i höst. Helt otroligt. Bland det jobbigaste jag har varit med om, det här.

• sjömannen
    Anonym (Media) skrev 2015-08-29 18:51:46 följande:
    Absolut om det blir över hundra stycken på plats så kommer det att synas. Jag ser dock en del problem med en sådan här aktion. Hur många är aktiva i denna tråden? Hur många skriver bara "små korta" uppdateringar? Tror tyvärr listan blir ganska så kort med personer som skulle kunna tänka sig att åka till Norrköping....

Hur många olika svar angående väntetiden har folk fått här på forumet? Hur många har mail där de fått olika svar?

Förvaltningslagen 
    4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd
    och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör
    myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den
    utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den
    enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.

Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.

7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så
    enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten
    eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta
    möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från
    andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva
    efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall
    myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att
    göra.

Nu är inte jag jurist men har mycket erfarenhet av lagtexter och vet att allt handlar om tolkningar och det går att vrida ut och in på allt. Men jag har väldigt svårt att, med de två ovan nämnda paragraferna, påstå att MigV följer dessa. Att få fem olika svar från fyra olika personer om vilken månad dem arbetar med nu och vad för väntetid man kan räkna med?

Svar: Se hemsidan för väntetid, OK 4-9 månader MED intervju.
    Svar: I telefon allt från 11-15 månader.
    Svar: Vi arbetar i april,maj, juni, oktober eller kanske november månad nu?
    Svar: Ert ärende ser inte ut att behöva utredas men väntetiden är ändå ca 15 månader.
    Behövs det en intervju så uppger ni på er hemsida att det är 4-9 månader?
    Svar:.................Jag vet inte...........
    Så vårt ärende behöver utredas/kompletteras? 
    Svar:.................Jag vet inte, ser inte så ut nu. Men ni har ingen handläggare så det får dem avgöra senare.

Ovan är bara några av alla svar jag har fått, vet inte om någon tycker att det är lättbegripliga svar om ens några svar alls..

//

Media =)
    Jo visst är det så som du beskrivit här ovan, och det är mycket bra att det kommer till allas kännedom, men det leder ju ingenstans. När migrationsverket hotar en sökande som gjort JO-anmälan enl. 4 kap. 21 a § (väntetid mer än 9 månader) med att de "parkerar" dennes ansökan tills JO är klar med anmälan. En personligt bekant med 11 månaders väntan har av handläggare på migrationsverket blivit "dömd" att få vänta i minst 14 månader för att han ringt ofta utan oförskämdheter (har själv hört de inspelade samtalen) och frågat hur det framskrider i deras ärende. Hur länge skall vi sitta still och ta all denna skit????
  • sjömannen

Sitter här och funderar. När man gör en ansökan, har fyllt i alla uppgifter, utfört betalningen och fått ett kontrollnummer av migrationsverket (som efter några dagar omvandlas till ärendenummer), så borde väl det betraktas som ett upprättat ömsesidigt avtal mellan å ena sidan anknytningspersonen och dennes partner och å andra sidan migrationsverket, efter de villkor som råder vid tiden för tecknandet av avtalet. Att det innehåller en klausul med "gummiband" in absurdum är ju ohållbart. Om svaret på denna fundering är ja, borde man väl kunna stämma migrationsverket för avtalsbrott?!?!?
    God natt!!! 

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid