Anonym (Media) skrev 2015-08-29 18:51:46 följande:
Absolut om det blir över hundra stycken på plats så kommer det att synas. Jag ser dock en del problem med en sådan här aktion. Hur många är aktiva i denna tråden? Hur många skriver bara "små korta" uppdateringar? Tror tyvärr listan blir ganska så kort med personer som skulle kunna tänka sig att åka till Norrköping....
Hur många olika svar angående väntetiden har folk fått här på forumet? Hur många har mail där de fått olika svar?
Förvaltningslagen
4 § Varje myndighet skall lämna upplysningar, vägledning, råd
och annan sådan hjälp till enskilda i frågor som rör
myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas i den
utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den
enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet.
Frågor från enskilda skall besvaras så snart som möjligt.
7 § Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så
enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten
eftersätts. Vid handläggningen skall myndigheten beakta
möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden från
andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva
efter att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall
myndigheten underlätta för den enskilde att ha med den att
göra.
Nu är inte jag jurist men har mycket erfarenhet av lagtexter och vet att allt handlar om tolkningar och det går att vrida ut och in på allt. Men jag har väldigt svårt att, med de två ovan nämnda paragraferna, påstå att MigV följer dessa. Att få fem olika svar från fyra olika personer om vilken månad dem arbetar med nu och vad för väntetid man kan räkna med?
Svar: Se hemsidan för väntetid, OK 4-9 månader MED intervju.
Svar: I telefon allt från 11-15 månader.
Svar: Vi arbetar i april,maj, juni, oktober eller kanske november månad nu?
Svar: Ert ärende ser inte ut att behöva utredas men väntetiden är ändå ca 15 månader.
Behövs det en intervju så uppger ni på er hemsida att det är 4-9 månader?
Svar:.................Jag vet inte...........
Så vårt ärende behöver utredas/kompletteras?
Svar:.................Jag vet inte, ser inte så ut nu. Men ni har ingen handläggare så det får dem avgöra senare.
Ovan är bara några av alla svar jag har fått, vet inte om någon tycker att det är lättbegripliga svar om ens några svar alls..
//
Media =)
Jo visst är det så som du beskrivit här ovan, och det är mycket bra att det kommer till allas kännedom, men det leder ju ingenstans. När migrationsverket hotar en sökande som gjort JO-anmälan enl. 4 kap. 21 a § (väntetid mer än 9 månader) med att de "parkerar" dennes ansökan tills JO är klar med anmälan. En personligt bekant med 11 månaders väntan har av handläggare på migrationsverket blivit "dömd" att få vänta i minst 14 månader för att han ringt ofta utan oförskämdheter (har själv hört de inspelade samtalen) och frågat hur det framskrider i deras ärende. Hur länge skall vi sitta still och ta all denna skit????