• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Deitch
    Anonym (beso) skrev 2015-09-01 14:46:37 följande:

Ni som fått beslut!

Hur långt innan fick ni handläggare?

Jag fick aldrig en handläggare innan jag fick beslut. Vissa har bara väntat 3 månader tills de fick handläggare, men handläggaren har sedan inte tagit beslut 8 månader senare. Andra fick en handläggare efter 8 månader och fick beslut 3 månader senare. Eller 3 veckor senare. Det finns ingen regel att gå efter så frågan är inte relevant (tyvärr), för det betyder ingenting om du har en eller inte.
    toufik17 skrev 2015-09-01 15:42:43 följande:

Finns det någon som har väntat längre än 13 månader och inte fått beslut????

1 Anonym från FL på 16,6 (möjligtvis samma person)
    Rune64 från FL på 16,6 (möjligtvis samma person)
    Allmus från FL på 16,6 (möjligtvis samma person)
    Sima25 från FL på 13,3
    forzainter på FL på 13,2
    Mimmipigg på FL på 13,0
    följt av
    bukkake8 på FB på 12,7
    sten15 på FL på 12,6
    sedan 6 pers runt 12-sträcket.
    med mera med mera.

• fsecure22
    Jorgen skrev 2015-09-01 15:42:31 följande:
    Det är en hårfin linje mellan att vara pessimist och realist brukar dom säga
    Skulle nog vilja se mig mer som realist. Brukar inte måla fan på väggen i onödan.
    Men nu snackar vi om en myndighet...inte ett serviceminded firma som är rädd att förlora sina kunder. Så jag tror personligen att det är bäst att metodiskt speca vad dom gör som är fel och rent av olagligt enligt svensk lag. Påpeka deras lögner angående handläggningstid.
    Men visst fanken skulle jag vara glad om dom kunde rassla igenom allt på en höft...fast det tvivlar jag starkt på att dom gör....
    Jag håller med om att en månad kanske upplevs som orealistiskt. Men jag försökte komma fram till något som kan förena oss istället för att splittra oss. Därför menar jag att oavsett  vilket politisk åskådning man har borde väl många kunna enas om kravet på snabb handläggning. Både för dem som vill ha snabb handläggning för att kunna  möjliggöra ett mångkulturellt samhälle och för dem som vill stänga ute så många som möjligt.?  En ohelig allians visst är det , men om vi är splittrade tycks vi inte lyckas heller?
  • Sima25

Jag väntar 13,3 månader. Mitt fall är i Solna. Jag skickade med elektronisk ansökan. kanske är det nu på papper.

• sjömannen
    Jorgen skrev 2015-09-01 15:42:31 följande:
    Det är en hårfin linje mellan att vara pessimist och realist brukar dom säga
    Skulle nog vilja se mig mer som realist. Brukar inte måla fan på väggen i onödan.
    Men nu snackar vi om en myndighet...inte ett serviceminded firma som är rädd att förlora sina kunder. Så jag tror personligen att det är bäst att metodiskt speca vad dom gör som är fel och rent av olagligt enligt svensk lag. Påpeka deras lögner angående handläggningstid.
    Men visst fanken skulle jag vara glad om dom kunde rassla igenom allt på en höft...fast det tvivlar jag starkt på att dom gör....
    Det finns både pessimistiska och optimistiska realister - själv anser jag mig tillhöra de optimistiska realisterna som anser att det är bättre att göra något fel än att inte göra något alls och bara klaga på andra, men nog om det.
    Du skriver att allt skall rasslas igenom på en höft.... Är det inte just det man gör? Vi kan ju läsa bland annat följande i 7§ i förvaltningslagen:
    Varje ärende där någon enskild är part skall handläggas så
    enkelt, snabbt och billigt som möjligt utan att säkerheten

eftersätts.
    Var har detta "utan att säkerheten eftersätts" tagit vägen?? Folk har ihjäl varandra snart sagt överallt. Jag säger inte att det är invandrarnas fel, men statistiken säger att invandrarna är överrepresenterade. Att det kan vara politiska anledningar till att det är så på grund av dålig integration och liknande lämnar vi därhän. Man kan ha hur många åsikter som helst om detta.
    Helt klart är att vi behöver samlas och enas om något konkret, för detta helvete lär väl uppstå igen när de 2 tillfälliga åren är slut och förnyelse skall sökas.
    Blev väl mycket text här men det är svårt att bromsa när ilskan stiger.
  • Ellaa

Anonym(beso) vi fick komplettera en vecka innan beslut, så antagligen en vecka innan.

Från att min sambo gjorde sin intervju var det 4 månader.

Vi har faktiskt "överklagat" heter något annat men bett om omprövning i vårt ärende då min sambo fick Tillfälligt uppehållstillstånd i 2 år men egentligen faller vi under kriterierna av Permanent uppehållstillstånd i och med att vi bott ihop i minst 2 år innan ansökan. Så jag testade och det gick att be om en omprövning - så vi har en omprövare nu som ska kolla på ärendet och beslutet och ompröva den för ev. Permanent uppehållstillstånd.

Även om vi så fort som möjligt ville börja med tillverkningen av hans kort och hela integreringsprocessen så tänker jag långsiktigt! Man får ansöka om förlängning tidigast 60 dagar före den tillfälliga uppehållstillståndet går ut, kan Verket lova oss att han får en förlängning innan de 60 dagarna? Nope! Därav tänker jag inte gå igenom ovissheten igen, även om man vid förlängning får beflnna sig i landet men man har inget tillstånd. Vad ska han göra med sitt jobb tex då? Sluta jobba eller. Nej, det tänker vi inte gå igenom speciellt när han har rätt att få permanent. Sen tänker jag att vid förlängning så får man ytterligare 2 år därefter kan man ansöka om permanent = 4 år = 2018. Vem vet hur Regeringsmakten är fördelad då, SD lär få mer mandat och utrymme för att kanske implementera sina förslag och då tror jag inte de kommer vara så positiva till permanent uppehållstillstånd oavsett vad för typ av invandring (de kommer begränsa all typ) och man kanske inte ens kan få permanent uppehållstillstånd längre, overkliga krav osv. Så det är till vår rätt och gynnar oss också att han ska få sitt permanenta nu på en gång. Aldrig hört någon som har gjort detta men kansle bra att veta om samma sak händer ett annat par.

• Lambie
    toufik17 skrev 2015-09-01 15:42:43 följande:

Finns det någon som har väntat längre än 13 månader och inte fått beslut????

Jag, 15 månader...
  • Lambie

Jag behöver råd från er andra...

Jag vet inte om det är många här som har väntat lika länge som jag eller ännu längre än 15 månader. Men vad tycker ni att jag ska göra? Jag menar, det kommer säkert att dröja minst tre-fyra månader till så som det verkar i nuläget, men är det någon idé att ringa till exempelvis enhetschefen för min enhet, och annat folk som sitter högre upp? Eller ska man bara sitta och vänta lika tålmodigt och hoppas på svar innan årsskiftet?

Hur gör ni andra? Och jag förstår fortfarande inte hur vissa kan få svar tidigare när de har sökt senare och verkar ha liknande utgångspunkter och förutsättningar som mig och min pojkvän. Varför ska vissa behöva vänta längre än andra?
    Gråter

• MikaelLjung

Vad har Migrationsverket i Sundsvall för telefonnummer? Alltså på riktigt och inte 077-123 52 35 som dom luras med  när man söker..

• toufik17
    Lambie skrev 2015-09-01 22:21:02 följande:

Jag behöver råd från er andra...

Jag vet inte om det är många här som har väntat lika länge som jag eller ännu längre än 15 månader. Men vad tycker ni att jag ska göra? Jag menar, det kommer säkert att dröja minst tre-fyra månader till så som det verkar i nuläget, men är det någon idé att ringa till exempelvis enhetschefen för min enhet, och annat folk som sitter högre upp? Eller ska man bara sitta och vänta lika tålmodigt och hoppas på svar innan årsskiftet?

Hur gör ni andra? Och jag förstår fortfarande inte hur vissa kan få svar tidigare när de har sökt senare och verkar ha liknande utgångspunkter och förutsättningar som mig och min pojkvän. Varför ska vissa behöva vänta längre än andra?

Det låter overkligt med 15 månader... Helt jävla sjukt.... Kan du berätta lite om din ansökan.... Har du fått komplettera osv och från vilket land kommer din pojkvän???

//T
Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid