• Anonym (Jobbigväntan)

Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid

Hej!
    Min man har ansökt om uppehållstillstånd från sitt hemland (Nigeria) i November-2013. Han har varit på sin intervju nu och jag undrar om någon vet vad som händer nu. Hur lång tid tar det tills jag blir kallad på intervju? Väntetiden enligt hemsidan är 10 månader vid webansökan, alltså kommer det ta 8 månader till, är det rimligt? Känns jobbigt att vara ifrån varandra och det är inte direkt ekonomiskt möjligt för mig att åka till Nigeria fler gånger inom närmsta tiden. Jag har också en son på 8 år sedan innan som vägras pass av sin pappa och det känns inte rätt att lämna honom till släktingar igen för att resa dit. Sedan är jag väldigt rädd för avslag på ansökan om uppehållstillstånd då jag förr i tiden haft negativa upplevelser av just migrationsverket, men det var på grund av att min sambo jag hade för åtta år sedan ljugit om sin identitet och att han redan var här i Sverige när han ansökte. Då fick jag många goda råd från någon här på FL som jobbade på migrationsverket, tyvärr kan jag inte komma ihåg hennes namn här då det gått 8 år men hade varit trevligt om hon fortfarande finns här på FL

Ja detta blev långt och ganska svamligt men jag hoppas ni förstår!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-01-09 10:06
    Verkligen ingen som vet något?

• Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid
  • Lambie
    toufik17 skrev 2015-09-02 07:48:16 följande:
    Det låter overkligt med 15 månader... Helt jävla sjukt.... Kan du berätta lite om din ansökan.... Har du fått komplettera osv och från vilket land kommer din pojkvän???

//T
    Ja. Han kommer från Iran, inga konstigheter med vår ansökan, en enda komplettering i april 2015 då hans pass skulle gå ut i augusti, men det fixade vi på mindre än en vecka och skickade in. Vi har varit tillsammans i 3 år, vi ansökte elektroniskt i början av juni 2014, fick intervju i Teheran i oktober. Sedan har det stått helt still.
  • Anonym (beso)

Lambie mitt hjärta blöder för er! Så ledsen ni fått vänta så länge! :(

Ellaa vad orättvist ni får fortsätta kämpa även nu! Jag håller tummarna ni får d beslutet snabbt iaf!

Dietch Tack för ditt svar! Hade dock hoppats på svaret att d skulle gå fort när man fått handläggare..kvinnan på Umeå igår sa i telefon att d var mkt möjligt vi kunde få svar inom en månad pga att vi fått handläggare..hon sa d oftast betyder man e först i den elektroniskakön..jag e dock skeptisk såklart o därför ville jag få lite reallitytouch genom forumet..kände mina ben lättade av falsk förhoppning en bit ovan marken..nu står jag iaf med båda benen på jorden igen..om dock besviken..som vanligt! Förbaskat att allt e så ovisst! Kämpa på alla!!

• sjömannen

Om det nu är som Jörgen skriver i inlägg #2977 att vi är runt 49000 (FYRTIONIOTUSEN!!!) anknytningspersoner som sitter och är frustrerade, arga och mer eller mindre uppgivna över migrationsverkets alla lögner där den ena är vidlyftigare än den andra, så måste det ju finnas något sätt att vi så många som möjligt kan lägga ner lite arbete (och kanske en liten slant) på någon eller några väl genomtänkta aktiviteter, så att herrarna Löfvén, Johansson, Danielsson och Ribbenstropp - fel Ribbenvik heter han visst - verkligen få upp ögonen för att vi finns och vill leva ett liv som inte är parkerat i "väntläge" utan tidsperspektiv. Mikael Ljung har i inlägg #2973 och #2974 visat på några idéer, och det finns säkert flera bra möjligheter.
    Deitch har ju skapat en mycket bra tabell, som genom att kalkylera utifrån deltagarnas egna uppgifter, skapar en psykologisk grund för ett stabilare tänkande än alla lögner tillsammans från migrationsverket ger.
    Kom nu med fler idéer och förslag så sätter vi igång. Det måste vara slut på att bara sitta här och ta skit!!!!!

• Elsanna

Hej alla 11 månader nu utan ett beslut och aldrig något bra svar man kan gå efter . Har precis varit hos min kille i 3 veckor vet inte vad jag ska göra blir galen av all väntan. Sitter nu i kö för att ringa migrationsverket i växjö men jag lär väll få samma gamla vanliga svar att dom inte vet hur lång tid det kommer ta

• Lambie
    z h skrev 2015-09-02 14:56:05 följande:

Lambie vilken enhet har du? Har du en handläggare?

Västerås, ingen handläggare.
  • z h

Usch vad man blir trött på att vänta så länge, dessvärre säger de att väntetiderna är mellan 14-18 månader för att de har hög påtryck, alltså vi är ändå maktlösa tills 18 månader. Dock så finns det lite hopp på att de ska börja bli lite snabbare, då de jag har pratat med sade att de fick nya personal under utbildning som ska jobba snart på alla enheter+ att de inte prioterar mer folk som har oroligt i sina hemländer, eftersom det kommer hela tiden folk med sådana fall så är det omöjligt att priotera de längre. Hoppas att du hör något snart.

Lambie skrev 2015-09-02 15:36:44 följande:

Västerås, ingen handläggare.

• 99TH

Hej, har väntat i 12 månader utan handläggare och jag var hos mim fru får ca 1 månad sen och hon är gravid, jag har skickat in intyg på graviditeten att vi skulle få förtur och dem har accepterat.

Så nu e min fråga, hur länge tar det tills man får handläggare när man har förtur?

Ska man ringa och fråga eller låta det vara tills vi får handläggare???

Ni som har/haft förtur vad gjorde ni? Kan kan ge tips? Tack för mig.

• Halal

Hej!
    Jag och min man är gifta. 28/6 2015 skickade vi in ansökan via webben. Inte hört ett ljud, det har "bara" gått två månader, men det känns som två år. Har läst lite i tråden och blir frustrerad när det går väldigt snabbt för vissa. Sen så verkar Migrationsverket inte hålla sig till dom väntetiderna dom har skrivit på deras hemsida..?

Har mailat kundtjänst, och den tjejen sa att vår väntetid beräknas ta lite mer än 9 månader. Jag blev vansinnig och skrev argt tillbaka, bl.a vill jag ha förklaring på varför av vilken orsak, då det står på deras hemsida att om det tar mer än 9månader så saknas det saker och man måste gräva djupare osv osv.. Men Vi har varit tydlig med vår ansökan och skickat in vad som behövs. Vad mer vill dom egentligen ha?! Och är det ens möjligt att de ska ta sån lång tid när man är GIFTA!? Är så arg för vi båda sitter i hans hemland och bara väntar, vi vägrar vara ifrån varandra, min man är från Marocko.

Svar på tråden Migrationsverket, uppehållstillstånd, lång väntetid