• kokos

Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014

Här kommer fortsättningstråden som vi kan följas åt i när allas bebisar har kikat ut Glad

Jag hoppas att ni vill hänga på och diskutera lite om hur det går för de små liven...

• Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014
  • SophiaI

Här vägras det fortfarande flaska. Edit har två tänder, sitter själv (men välter ibland) och säger mama, baba osv. Tar sig varken fram eller bak ;) Är 7 månader och en vecka.

Hon äter gröt som frukost och kvällsmål. Och vanlig mat till lunch. Ammas två-tre gånger på dagen (när hon sover) och minst tre gånger på natten (ca 23, 02-03, 06-07). Men tänkte kanske börja med mellis på dagarna då hon vägrar ammas i vaket tillstånd.

Men jag är så rädd att hon inte får i sig tillräckligt med vätska då. Hur gör ni? Edit äter inte mer än ca 1/2 stor burk till lunch + lite frukt. 1/2 portion gröt till frukost och 3/4-en hel portion gröt på kvällen.

Hur mycket, när och vad äter era? Så svårt att veta vad som är tillräckligt för att kunna hoppa över amningen på dagen...

• Amalian83

Sophial: mosad banan och avokado ska vara det närmaste man kommer näringsmässigt när amning eller ersättning inte längre intresserar bebisen.

Min tjej äter gröt med mosad banan till frukost, en halv barnmatsburk plus katrinplommonmos till lunch, fruktpure till mellis och gröt till kvällsmat. Morgon lunch och kväll ammar jag, men upplever det inte som att brösten är överfulla av mat direkt... Så jg kompletterar med vatten på dagen och om pappan har henne försöker han med ersättning. Mellisen är nog för lite mat så jag har bakat bröd som jag ska ge henne.

• lupin84

Första tanden sprack igenom i förrgår. 8 mån i morn.

Jag har nu gjort tre arbetsdagar, så nu är man inne i det igen. Känns som man knappt varit borta.

Thor får välling vid 06, gröt ca 8, frukt vid 10, lunch 12, frukt 15, lagad mat/gröt/macka 16.30 o välling 19.

funkar bra med maten! Dock vaknar han en del på natten -drömmer, tänder.

• maribel

Oj, duktigt att börjat jobba redan! Här dröjer det ett tag till men tiden går snabbt!
    William har tyvärr börjat vakna igen på nätterna och vill amma 0400 0500 0600 0700, jag är trötttt! Burkmat får han kväljningar av så det är bara att gilla läget och laga hemlagat Glad. Han äter ungefär så här

0600 amma
    0700 amma
    0830 ½ port gröt
    1200 hemlagad puré och lite fruktpuré
    1500 amma och lite frukt , smörgås
    1730 ½ port gröt eller hemgjord puré
    2000 amma
    0100 amma

Han är snart 8mån och tar inte flaska och gillar inte gröt så mycket så det är svårt att dra ner på amningen.

• trulle82

Jag tycker också det är svårt att veta att hon får tillräckligt och man kan hoppa över amningen. Hon äter inte så mycket än åt gången.

Blir väl ungefär såhär:

7 amma
    9.30 amma eller gröt
    12 pure och fruktpure +amning
    14.30 amning
    17 pure+ amning
    19.30 gröt
    20.15 amning innan läggdags

På natten får jag amma ungefär 2 ggr

• trulle82

Hej! En fråga angående bebis bajs när man börjar med mat! Hur ska det se ut egentligen? Det kommer ut bitar från morot tillexempel, precis som att magen inte ännu kan bearbeta det ordentligt. Är det normalt?

• Sade2

Lillplutten blir åtta månader den här veckan och jag håller med om att tiden går fort. Lillen kryper och reser sig mot allt och går längs med möblerna. Han har inga tänder än och vaknar fortfarande flera gånger per natt. Har man tur så räcker det att stoppa in nappen och har man otur är han vaken ett par timmar...

Han äter rejält och blir ofta panikhungrig och då gäller det att få fram maten fort. Han äter ungefär såhär

7 drygt en portion ned gröt ( fick öka på pulvermängden för han bara fortsatte gapa när gröten var slut)

Ersättning till mellis innan sovdags.

11 en stor burk med mat, antingen köpt eller hemlagad plus fruktpuré. Är han riktigt hungrig och vill ha mer mat fyller jag på med ersättning.

2-tiden är det dags för mellis och då kan det bli banan och turkisk yoghurt, ägg ibland och/eller ersättning

5 är det dags för middag och då blir det en stor burk mat och oftast lite fruktpuré. Han kan även få plocka med lite mat som vi äter och pillar då i sig makaroner och kokta grönsaker.

7 är det sovdags och då får han en flaska välling.

Hur mycket ersättning han dricker varierar från dag till dag. Slutade amma på dagen när han var sex månader för då hade han inte ro att äta längre. Ammade en månad till ett par gånger på natten men slutade med det när han inte längre somnade om efter amningen.

• Amalian83

Hur går det för era bebisar? Min tjej på snart 9 mån är nu 72 cm lång och väger 10800g. Fortsatt en tjockis alltså. Hon har kommit på hur man ålar sig framåt, men gör det endast om hon är riktigt motiverad. Fortfarande en liten latoxe :)

Jag har börjat jobba igen och det går bra tack vare en grymt bra pappa och en bebis som älskar att följa med på hans äventyr. När solen börjar titta fram igen kommer jag dock säkert sakna mammaledigheten.

• trulle82

Min tjej är nu 9,5 månader! Tiden går fort Har inte vägt henne mer än här hemma på ett tag, då vägde hon 8,8 kg. Nästa koll på bvc är 10 månaders. Hon har börjat krypa. Roligt att se henne vara mer rörlig. Började krypa strax innan 9 månader. Innan dess ålade hon, mest bakåt. 
    Nu äter hon mest mat, bara 2 amningsmål kvar, och det planerar jag att sluta med snart! Jag är föräldraledig 2 månader till ungefär. 

• kokos

Min plutt är också 9,5 månad ungefär. Han väger 8,2 och är 69 lång nu. Står i krypläge men tar sig inte fram Däremot vill han gärna stå upp. Här gäller ingen ersättning längre bara mat och han vill äta så fort han ser någon som äter

I mitten på juli kommer nästa bebbe så jag är hemma länge till

Svar på tråden Fortsättningstråd-Vi som har BF Maj 2014