• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Måste de verkligen skickas in tillsammans? Så sa inte min bm men hon kanske har fel :-/ Har skickat in intyget men ska ansöka om graviditetspenning denna veckan tänkte jag.

Kpax skrev 2014-11-18 20:44:45 följande:
    Ja jag tror det. Jag håller på med papper om graviditetspenning, och jag är ganska säker på att det stod att jag skulle skicka in dem tillsammans.
  • Nixe
    chikita124 skrev 2014-11-19 19:14:44 följande:

jag är i v.25 nu och har inga som helst problem sitta stilla o bebisen är inte så stor= magen liten ännu..vi skall åka i v.31 o jag tror inte de heller är så farligt o sitta stilla då...men alla är olika...

Har ni kollat med flygbolaget så ni får flyga i v 31? De har ju olika gränser för när det är ok. Har jag förstått det rätt kan man ibland få flyga "på egen risk" men då kan man åka på att betala bolagets kostnader om de behöver nödlanda pga förlossning eller så :-/
  • Nixe
    Astilbe skrev 2014-11-20 17:08:33 följande:

Hemma från hjärtultraljudet och allt såg bra ut. Har varit en riktig milstolpe för oss så nu äntligen ska det börja shoppas och njutas på riktigt! Var även hos min kiropraktor pga smärta i ländryggen och han sa att det var superviktigt att sova med en kudde mellan benen. I alla fall om man börjar få ont i nedre delen av ryggen. Har sett gravidkuddar på nätet men har någon testat det? Tycker de ser så enormt stora ut...

Jag har en från Haléns! Älskar den, har ändå ont i ländryggen när jag kliver upp på morgonen men inte alls som innan och det släpper på en kvart typ. Min sambo gillar den också, han snor lite plats på den han också :)
  • Nixe

Åh vad fina magar ni har! Min tycker jag inte växer alls men när jag tittar igenom bilderna inser jag ju att det gör den nog faktiskt :) Börjar bli dags att gå upp en tröjstorlek på jobbet också..

• Nixe
    LillLouise84 skrev 2014-11-25 20:47:58 följande:

Hur ser det ut på era jobb, har ni fått vikarier klart?

På mitt jobb har vi personalbrist och vikarie finns ingen mer att ta in. Så just nu har vi provjobbare som jag får dras med om dagarna jag kör lastbil och har nu fått en grabb med nytt körkort som inte kört en meter sen uppkörningen förrän han kom till oss. Men ett jävligt stort ego har han och vägrar ta till sig tips och råd för han kan ju redan.... Mina gravidhormoner kommer snart att explodera!

usch, funkar det inte att bara rakt ut förklara att han är som en avtorkad nykläckt bebis i sammanhanget och han gör bäst i att lyssna eller så får han dåligt omdöme? det låter ju lite farligt med en sån där mupp bakom ratten på ett tungt fordon menar jag :-/ Vi har också total personalkris, det får mig att misstänka att de inte kommer bevilja mig semester innan min bf (kommer inte få min ansökan om graviditetspenning godkänd det är jag rätt säker på så måste ju ta ut semester för att kunna gå fyra veckor innan). När vi la schemat för nästa period nu så sa bemanningspersonalen glatt att jag ju säkert går över tiden så jag hinner ju jobba hela perioden (bf 21/3, schemaperioden går till 23/3). Alltså aldrig i livet att jag tänker stressa ihjäl mig så som man får göra varje arbetspass hela vägen till bf! Jag har tur om jag hinner få en kvarts lunchrast innan kl 14. Dessutom kommer jag förmodligen snittas så det blir ju snarare tidigare än 21/3. Känns lite sådär...
  • Nixe
    LillLouise84 skrev 2014-11-25 22:07:13 följande:

Om du visste vad mycket idioter det är ute efter vägarna skulle du inte våga gå ut.... Den här nya killen klarar inte ens att dra ett spännband eller flytta en pall, fast jag förklarat 20 gånger om dagen. Nu sätter jag honom i situationer som jag vet att han kommer att få problem med för att sänka hans ego så han kan lyssna och lära sig.

Bara hoppas du får igenom den gravidpenning ändå. Jag håller på att skriva min ansökan nu. Jag måste få intyg av bm bara innan jag kan skicka

Näe, förmodligen är det bättre att vara lyckligt ovetandes :-/ Jag uppfattade formuläret som om att det är arbetsgivaren som skriver ansökan efter

att man bett om omplacering typ?
  • Nixe
    Trollunge85 skrev 2014-11-27 12:10:17 följande:

Jag ser inte heller riktigt kopplingen men det är nog för att jag helst vill ha så mycket tid som möjligt i början där det bara är vi tre (jag, maken och barnet). Lite för att det är nytt för oss båda och då vill jag att vi ska ha en möjlighet att själva få in känslan för det här nya som jag verkligen inte kan föreställa mig och att komma på hur det ska funka för oss. Men så har vi mina svärföräldrar som bor en bra bit ifrån så när de kommer på besök så stannar de minst över helgen och eftersom de, sen vi flyttade till hus, har bott hos oss så känner jag att det känns lite mycket så tätt inpå. Särskilt som jag inte alls vet hur jag/vi kommer må (mest jag med ev förlossningsskador, problem med amning och allt som kan dyka upp)

Med mina föräldrar så kommer de inte förrän vi säger till alternativt vi åker till dem. Med mina svärföräldrar så vet jag att de kommer så snart de kan (erfarenhet från min mans syskon när de fick barn). Men det kan vara att barnen inte sagt till och min make är helt på det klara med att han måste säga ifrån om de får för sig att komma ner samma vecka som BF. Jag vill som sagt gärna komma hem från bb och få bo in mig innan vi blir 'invaderade' ;)

Men alla är olika och alla är definitivt inte som jag :)

Jag vill inte ha besök på bb utan vill komma hem först. Mina föräldrar vet om det och tycker det är självklart men jag vet att svärmor kommer kunna surna till över det för med svägerskan har de fått komma till bb redan samma dag som förlossningen. Var så lycklig över att bb sophia inte hade besök alls utom av syskon men nu har de tydligen skaffat fram något sorts besöksrum. Förhoppningsvis är det ändå förbud pga RS men man vet ju aldrig. Säger jag mej så är det ju nej men känner jag tanten rätt så är det ngt hon kan explodera över helt. Även om jag inte bryr mig vill jag inte att hon ska förstöra upplevelsen för min sambo. Turligt nog har han iaf en vettig pappa..
  • Nixe
    Trollunge85 skrev 2014-11-27 18:47:21 följande:

Är svägerskan hennes egna dotter? Förhoppningsvis förstår hon skillnaden mellan att besöka sin dotter samma dag och att svärdottern inte vill samma (utan isf att det är hennes egna mamma som kommer). Men det låter tufft. Hoppas det går bra för det är inget bråk som man vill ha som nyförlöst och tror inte ens att pappan vill ha det bråket heller.

Jag har kompisar som tog emot besök på bb. De tyckte det var bra för då var det kort tid och sen var besöken avklarade (trodde de, men jag tror de fick ännu fler besök så fort de kom hem) men det beror ju på hur man är som person.

I värsta fall så kan ju din sambo ta med sig barnet till besöksrummet och så slipper du men jag hoppas du får det lugn som du och din familj behöver och att svärmor respekterar det.

Nej det är inte hennes dotter och jag tror inte det skulle göra någon skillnad, förståelse är tyvärr inte hennes paradgren ;) jag känner att de första dagarna med vårt första barn vill jag att det ska vara vi tre. Sen får de gärna besöka när vi är hemma, det gör ingenting. Och att bebisen ska tas ifrån mig för att pleasa svärmor tror jag inte ens min sambo vill höra tals om. Han vill också vara vi tre där i början (och tro mig, min svärmor skulle maxa ut besökstiden och klänga sig fast vid ungen och det skulle inte lämna oss i fred hemma efteråt heller tyvärr då de bor nära). Efter allt bråk denna kvinna ställt till med är inte ens sambon speciellt nära henne längre. Hon hade en tre år lång konflikt med svägerskan för att hon inte fick sova kvar på bb med dom när de fick sin dotter så ja.. Man kan inte ge henne ett finger för då sväljer hon en hel och otuggad ;) Jag har inget problem med att säga nej och inte min fina andra hälft heller men hon är en dramaqueen så jag vill mest inte stt hon försöker förstöra det hela som hämnd som hon gjort innan. Jag bryr mig sen inte vem som besöker oss först eller så så det har ingenting med att mormor kommer före att göra utan bara helt enkelt att jag vill ha den första tiden själv. Jobbar inom sjukvården med nyförlösta bebisar och deras familjer och jag ser därför ingen poäng med besökshetsen. Är ju inte alls så personlig och nära med mina svärisar heller så suger att få besök när man fortfarande har kateter och är sliten känns lågt :p Men vi får se, den striden lär tas i god tid innan ändå tänker jag.
  • Nixe
    snö 81 skrev 2014-11-27 19:09:59 följande:

En del har ju rätt svårt att greppa och se skillnad.

Min dotters farmor kom till BB, trots att det var totalt besöksförbud, för att hon hade en present. Jag skickade iväg pappan, utan bebis, att möta henne utanför dörrarna och påminna om att besöksförbud rådde. Tror hon blev lite stött, men jag blev rent förbannad över att hon totalt struntade i besöksförbudet. Dom har ju inte sånt för skoj skull ju.

Detta skulle min mkt väl kunna göra. Jag tänker därför att vi stänger av mobilerna efter att lite mms skickats ut till familjen så får personalen påminna om noll besök i de fallen, just för att slippa terrorn som skulle ta vid annars.
  • Nixe
    Trollunge85 skrev 2014-11-28 08:20:10 följande:

Låter inte precis som du drog vinstlott när det gäller svärmor ;) Hur kan man bråka om att inte få sova kvar på bb? Det är ju inte hennes barn. Låter som en bra idé att hålla henne kort och inte börja kompromissa. Verkar ju bli ett bråk oavsett. Men jag förstår precis det där med att bara vilja vara med sin egna lilla familj i början. Tur att du och din sambo är överens. Tror annars det är lätt att det blir en konflikt där också. Jag hoppas allt löser sig och att du inte lägger för mycket tankar på henne utan istället njuter av graviditeten :)

Haha nä inte direkt! Min sambo är turligt nog en kopia av sin fina pappa, de få dåliga sidor han har kommer från hans mamma :p Men jag ser det som att jag redan vunnit eftersom jag fick min bättre hälft så jag lägger inte så mkt energi på svärmor. Jaa du, hon ville också "bebismysa" och tyckte att hennes son kunde sova hemma så kunde hon ta hans plats på bb med sin svärdotter för hon kunde ju mer om bebisar (han har fler barn än syskon så jag vet inte riktigt men..). Hon är speciell ;) Sambon tyckernsom sagt inte så mkt om henne.

Nej jag tänker att det plåstret rycker vi snabbt så är det lugnt och fint kring bf sen :) Har för övrigt beställt vagn! Äntligen!! Det blev en Bugaboo Bugfalo Escape så den levereras några veckor innan bebisen kommer, längtar!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?