• Nixe

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

sommarstad skrev 2014-12-06 17:07:07 följande:

Är förresten lite irriterad. Jag hade köpt lite söta barntyger när det var blackfriday över en internetbutik. Butiken var tysk men hemsidan var på svenska. Det stod att det var beräknat komma i tisdags. Då det var dhl som skulle köra ut. De lyckades komma i fredags 9.30 just som maken hade åkt och gjort ett ärende på sitt jobb annars hade ha varit hemma hela dagen. Jag såg detta på dhls tyska sida. Där står det att de meddelat mig detta. Jag hittade inget i postlådan, ingen har ringt och ingen har mailat. Antar att mitt paket nu ligger hos närmsta utlämningsställe men jag har ju inte fått nåt meddelande om var detta är eller fått kod för att kunna hämta ut paketet. 

Det svåra är att det går inte hitta nån information alls på svenska dhl utan man kan bara följa paketet på tyska dhl. Jag som trodde det var samma företag bara att det fanns i olika länder. Får se om jag får nån information på måndag annars får jag nog testa att ringa svenska dhl och se om de kan hjälpa mig.  

Jag som ville börja sy under helgen. Vill ju dessutom tvätta tygen först. Nu måste jag ju vänta ännu längre på att få börja sy till lilla bebben. 

Är det den där tyg.se eller vad det heter? Har också beställt därifrån nämligen och de skulle skickas den 25e men sen har det varit knäpptyst :(
  • Nixe
    sommarstad skrev 2014-12-08 07:13:15 följande:

Stämmer bra att det var tyg.se.

Får se idag om jag får nån information idag om hur jag kan hämta ut det.

Misstänkte det. Trycker jag på länken de mailat där man ska kunna spåra paketet ser det ut så här..vad har hänt sen den 26 november liksom??

• Nixe
    sommarstad skrev 2014-12-09 21:55:53 följande:

Nu vet jag var mitt paket är! Skickade mail till svenska dhl men de har inte hand det i Sverige utan de informerade om att när det kommer till sverige tar posten över. De berättade även att den koden man fick och kan söka på tyska sidan kan man även söka på med på posten.

Så jag sökte på postens hemsida och såg att paketet hade varit här hemma men efter vi inte var hemma tog de paketet till posten i Karlskoga som skickade det till örebro (som det varit i innan) och där stod det notering om att det transporteras från den 5 till den 8 för att då till slut återvända till Karlskoga. Nu finns det på närmsta coop. Borde få avin imorgon så jag kan hämta ut det.

Hoppas det kommer snart till dig också!

Åh, tusen tack! Kunde spåra mitt också nu :) det står att en avi ska vara skickad med brev så det är att vänta på det då helt enkelt :)
  • Nixe
    snö 81 skrev 2014-12-09 18:44:51 följande:

I första hand blodtryckssänkande medicin som jag fått nu. Det ska förhoppningsvis göra så att jag slipper utveckla havandeskapsförgiftning. Men får man det finns det bara ett sätt att bota - föda barnet.

Håller tummarna för att du slipper föda/snittas för tidigt. Jobbar på Neonatalen och vi har väldigt många tidigt födda barn pga havandeskapsförgiftning men jag kan försöka trösta dig med att det i de allra flesta fall går riktigt bra för de små hjältarna ändå :)
  • Nixe
    snö 81 skrev 2014-12-10 17:53:44 följande:

Vet du som jobbar med sånt om man kan klara sig från att få havandeskapsförgiftning om man fått högt blodtryck såhär tidigt?

Tyvärr, det är ju väldigt individuellt det där. Alla blir ju inte heller lika dåliga så det är nog svårt att uppskatta i förväg. Hoppas du klarar dig tiden ut :)
  • Nixe
    LillLouise84 skrev 2014-12-10 20:14:24 följande:

Jag skickade äntligen in min graviditetspenningansökan igår. Nu går jag och väntar på svar. Jag fick nämligen inget intyg förrän förra veckan när jag var till bm första gången sen inskrivningen. Mitt järnvärde förra veckan låg väldigt bra till, nu kommer jag inte ihåg om det var 123 eller 127 men hur som så slipper jag järntabletter. Vikten låg på +4. Idag har jag vabbat och legat i soffan en hel del och jösses vilken aktivitet det varit i magen. Jag känner nästan aldrig annars eftersom jag är upp på fötterna hela dagarna.

Blev tillsagd av min bm att jag förmodligen inte får en ansökan godkänd eftersom våra patienter är lätta små bebisar men nu tyckte en annan bm på jobbet att jag absolut skulle söka så jag hoppas min chef har fyllt i papprena schysst på måndag och att det inte är för sent :-/ hur gör man förresten med föräldraledigheten annars? Får jag inte graviditetspenning så får jag ta ut tre veckors semester och komplettera med två veckors föräldraledighet i förväg. Tänkte dock ta ut den ledigheten utan att ta någon betald dag, kan man göra så? Och hur tidigt måste man skicka in planen för föräldraledigheten till försäkringskassan? Måste jag göra det redan nu samtidigt som jag söker graviditetspenning ifall att den senare blir nekad? Är det bara jag som känner mig heeeelt tappad på allt detta?? :(
  • Nixe

Förresten, är det någon som vet hur man gör om man väntar på ett snittdatum? Om man nu inte får ta ut graviditetspenning tio dagar innan beräknad bf och framåt så måste man ju justera ansökan om man får ett snittdatum en vecka innan bf? Usch vad trög jag känner mig...

• Nixe
    Kpax skrev 2014-12-15 21:00:57 följande:

Åh vad bra, ska kolla upp det!

Frågan är om jag kan sova med en bebis i sängen, eller om jag blir för nervös. Annars tänkte jag att man kanske kunde ta bort en sida på spjälsängen och sätta ihop den med vår säng. Främst om jag ammar.

Jag tänkte likadant så vi köpte en sån där sidosäng från babybay som man hakar fast i den egna sängen, det känns smidigt :)
  • Nixe
    Kpax skrev 2014-12-16 18:46:53 följande:

Jag har sett dem och tycker att de verkar bra! Man behöver inte oroa sig för att det ska bli en glipa så bebisen ramlar ner. Enda minuset är väl att om bebisen sover bäst i eget rum så har man kastat pengarna i sjön. Eller har de en sida som man kan sätta på, så det blir en hel säng?

Vår har en sida så den går att ha precis som en vanlig spjälsäng med. Sidan köper man kanske separat när jag tänker efter. Har maximodellen som är lite större så den går att växa lite i också :) är väldigt nojig för samsovning i själva sängen då det går precis rakt emot allt vi lär våra familjer på jobbet så en sidosäng kändes som en bra kompromiss för oss. Sen blir det pyjamas, pandakudde och filt (som går att lägga dubbelt) i sängen. Inget fluffigt med andra ord, nojigt minst sagt ;)
  • Nixe
    Pojkmamma01 skrev 2014-12-16 19:20:54 följande:

Kpax: inte så länge.. Tror runt 2-2,5 vecka sedan jag skickade in alla papper. Dagen innan jag fick hem pappret där de meddelade att de beviljade mig hel gravidpenning så ringde de och pratade med min chef..

Ringer de alltid upp chefen innan beslutet är taget? Eller ör det bara för att meddela att man fått godkänt kanske?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?