Inlägg från: Emmadee |Visa alla inlägg
  • Emmadee

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

spännande med ett datum för igångsättning. Har du gjort det förut så vet du ju dessutom vad det innebär. (Min erfarenhet är att det går rätt bra att bli igångsatt)

Själv har jag nu 8 dagar kvar till BF och börjar på allvar vänta nu. Har den inställningen (i och med att jag födde på BF + 16 förra gången) att sätter det igång så kommer det göra det nu innan BF eller möjligtvis dagarna runt BF. Men när är ett par dagar gått förbi datumet kommer jag vara fullt inställd på att gå över så långt man kan (här Max 2 veckor) och därmed kommer jag inte ens förvänta mig att det startar självmant.

ArdnasK skrev 2015-04-08 14:24:51 följande:

Var på TUL idag och den lilla låg på +3% vilket egentligen inte är tillräckligt stort för igångsättning. Döm av min förvåning när läkaren ändå gav mig tid om en vecka då jag kommer vara i v39+2. Känns helskumt att ha fått en tid för förlossning, och vad olika det verkar vara mellan olika BM och läkare... Enligt min läkare sätter de helst inte igång förstföderskor men eftersom jag blev igångsatt med nr 2 och den förlossningen var smidig är de generösare med igångsättning igen!

• Emmadee

Jag kan berätta om hur det gick till när jag blev igångsatt. Men som sagt tidigare så varierar det efter hur mogen kroppen redan är för att föda. När och där jag födde då (07 och jönköpingslän) Fick man först tid för ställningstagande om igångsättning när man passerat BF med två veckor. (Ve och fasa, man kunde alltså bli hemskickad igen utan att de gjorde något) Max för att gå över var tre veckor.

Så det första de gjorde när jag kom in var att en läkare undersökte om jag var mogen för att bli igångsatt. I mitt fall var jag det. Min livmodertapp var nästan helt utplånad. Nästa steg var att de tog hål på hinnorna så vattnet gick ( med något som såg ut som en gigantisk virknål) Detta kan vara tillräckligt för att det ska sätta igång. De väntade tre timmar på att det skulle komma igång genom detta. För mig hände inget. Efter tre timmar satte de värkstimulerande dropp. Då kom värkarna igång och sedan justerades mängden dropp till att man har värkar vid en viss frekvens. Jag fick dropp runt kl 12 på dagen och 22.17 föddes min son. På mig var värkarna till en början ganska värkningslösa. Fram till kl 20 på kvällen ungefär hade jag öppnat mig 3 cm. Jobbiga värkar som inte gjorde jätte mycket nytta och jag och personalen var inställda på att det skulle bli ett långt förlopp. Men sen fick jag gå in i duschen och försöka lindra mina värkar den vägen. Det gjorde susen, för nästa gång de kontrollerade var jag helt öppen och det var dags att föda. 45 minuter efter det var pojken ute.

En helt okej upplevelse, men hoppas personligen på att få uppleva att det startar av sig själv den här gången.

• Emmadee

IKEA, där ser man.. Därför man alltid ser så mycket magar där.. Hehe. Kanske inte precis det du ville höra dock.

Det är ju skönt att det såg bra ut, men lider med dig som får fortsätta vänta.

Bell13 skrev 2015-04-10 15:07:15 följande:

Ultraljudet visade att allt ser perfekt ut. Barnmorskan som utförde det sa att för en del fungerar det att åka till Ikea för att sätta i gång förlossningen STOR SUCK PÅ DEN! Var får folk allt i från

• Emmadee
    Bell13 skrev 2015-04-10 17:56:28 följande:

Det känns lite bättre idag efter jag fick datumet. Den 17 april är slutdatum och nu har jag börjat nedräkning och är lite nervös

Det är skönt med ett slutdatum. Det är egentligen det som är värst med väntan att inte veta vilken dag som man faktiskt väntar på. 17:e är min BF men jag tror jag kommer gå förbi det datumet. Hoppas dock varje dag nu att idag är dagen.. Men det finns inga tecken på det...

Det här är som att vänta på jultomten utan att veta vilken dag han kommer...
  • Emmadee

Jag är nog generellt ingen rosa fluff person, och känner mest att graviditet är en lång transport-sträcka. Haft mycket oro för missfall så första tiden gick jättelångsamt. (Har en historia av upprepade MF) Har ju mått bra fysiskt hela graviditeten så av den anledningen kunde jag ju bara gått runt och njutit. Men det gör jag inte, längtar mest efter att det ska vara över. särskilt nu när allt står redo för bebis och bara väntar. (Fixa baby-rummet har varit roligt och tvätta och ta hand om alla små kläder)

Men nu vill jag bara ha min bebis hos mig och att den här förlossningen bara ska vara över! (Jag har 4 dagar till BF) samtidigt känns det mer avlägset än nånsin. drömmer varje natt drömmar att jag är gravid och det är långt in i framtiden och att graviditet blivit ett permanent status.

Jag är också orolig för förlossningen. Även om jag har gjort det en gång förut så känns det ändå som jag är oförberedd på det som väntar.

Sen kan jag känna oro för det här med mamma-skapet. Min son är ju 7 år så alla småbarnsfaser är ju förbi och jag börjar om på nytt. Och kan jag älska ett barn till? Tanken slår mig, men där har jag däremot en erfarenhet att luta mig emot. Det som händer när man blir mamma är nåt som man inte kan föreställa sig i förväg. Känslan bara kommer och kärleken till barnet med. Det är inget man styr över och därför heller inget att oroa sig för.

S1528 skrev 2015-04-13 00:53:05 följande:

14 dagar kvar till BF och jag står knappt ut med att vara gravid en minut till.. Och samtidigt så har jag gått från att vara helt lugn till att vara nervös och lite rädd inför förlossningen :(

Dessutom har jag börjat oroa mig för att jag inte är beredd på att bli förälder, inte kommer att klara av detta och värst av allt att jag inte kommer att kunna älska mitt barn. Jag känner inte all den där kärleken och det "rosa fluffet" kring graviditeten och bebisens ankomst, just nu känns det bara som en enorm psykisk påfrestning!

Är det någon som känner igen sig?

• Emmadee
    Bell13 skrev 2015-04-13 10:39:22 följande:

I natt födde jag min son. 52 cm lång och 3700 g tung.

Tog 4 h och 40 min och vi mår så bra.

Grattis !!!! Äntligen kom han ut
  • Emmadee

Har varit hos BM idag. Allt såg bra ut. Bebis är fixerad nu. Magen hade inte växt sen sist men det var ingen fara sa hon. Vi pratade en del om det här med att gå över tiden. ( gick ju över 16 dagar förra graviditeten) och jag kommer få tid 2 maj för ställningstagande för igångsättning om det går så långt. ( usch usch vill inte tänka tanken på att det kan gå så länge till)

I natt drömde jag att jag födde en kalv. Det gick hur lätt som helst. En krystvärk och så var den ute. Men så var jag en ko också.

• Emmadee

Ja tryck neråt har jag ingen brist på, men alla tecken på att kroppen vill släppa ut bebis är som bortblåsta. Har också 2 dagar kvar till BF och nu är allt vad förvärkar heter som bortblåst. Har de senaste veckorna haft förvärkar som kommit ett par gånger om dagen och en tre - fyra åt gången. Men nu dött. Bara utbrytningsförsök från bebis och det vet jag att så kommer barn inte ut ;)

naughtyn skrev 2015-04-15 15:41:08 följande:

2 dagar till BF och nu är det inte längre mysigt att kroppen vägrar släppa ut min bebis som verkar försöka slå sig ut genom alla möjliga håll i magen. Det gör verkligen ONT "där nere" när han vrider på sig så huvudet rör sig. Usch! Är det fler som har samma känsla? :(

• Emmadee

Lycka till!!!

ArdnasK skrev 2015-04-15 17:00:42 följande:

Inne på förlossningen nu...hoppas på att det blir en liten 150415!!;)

• Emmadee
    ArdnasK skrev 2015-04-16 08:24:33 följande:

Kl 00.16 inatt föddes vår älskade dotter. Efter 8 timmar på förlossningen med endast förvärkar gick vattnet och 20 min senare var hon ute...

Grattis!!!
Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)