Inlägg från: Emmadee |Visa alla inlägg
  • Emmadee

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Hade du en total ruptur? Fick också sfinkterruptur men min var partiell. Har aldrig riktigt fattat hur mycket som var sönder. Syddes på operation men läkte ihop snabbt och bra. Nu är jag förstås rädd att det ska hända igen. Men tror att det ska vara ok att föda vaginalt igen. (Det är det jag vill, men den här gången hoppas jag att kroppen fattar hur man föder barn så jag slipper bli igångsatt )

quote=74239854][quote-nick]JhjärtaK skrev 2014-10-27 06:38:10 följande:[/quote-nick]Jag är nästan 100% återställd som tur är och hade de inte berättat för mig att jag hade fått en ruptur så hade jag inte märkt det efteråt. Jag hade aldrig ont som många andra får så jag är en av de lyckligt lottade helt klart.[/quote]

• Emmadee

De sa att det antagligen berodde på att sonen föddes med handen uppsträckt över huvudet, och att jag därför fick ta i väldigt mycket för att han skulle komma ut. Så föda fram en bebis som tror att han är Stålmannen är inte att rekommendera ;) läste precis igenom min förlossningsjournal och där stod det att det var en ruptur av grad 3 och 4 och att det var ett par stygn även på analslemhinnan. Får ta upp det min BM nästa gång och diskutera risker och så. Har inte haft en tanke på snitt innan.

JhjärtaK skrev 2014-10-27 18:26:31 följande:

[/quote]Ja jag fick en total ruptur grad 4 och 0,5 cm av analslemhinnan var inblandad också. Har man "bara" fått en partiell så tror jag att man kan föda vaginalt igen men jag skulle rekommendera att du kontaktat en erfaren förlossningsläkare och bli undersökt för att få en rekommendation kring nästa förlossning.

Gick det snabbt eller långsamt eller blev det instrumentell avslutning/yttre press vid din förra förlossning? Dvs "varför" fick du en ruptur? (Om du vet)

• Emmadee

Jag har berättat för mina närmaste. Gjorde jag direkt efter det tidiga UL som vi hade i v 14. Min mamma hade redan fattat för jag var där och tackade nej till öl ;)

Men hon visste också att jag inte skulle berätta förrän jag sett ett levande foster på UL (pga tidigare missfall)

Väntar på att sambon ska berätta för sin familj innan det blir officiellt utanför den innersta kretsen. Och så återstår det ju att berätta för blivande storebror.

Men det kommer nog bli under de närmaste dagarna (är i v 16 nu)

• Emmadee

Jag har känt av små puffar och fladder ett tag. På exakt samma ställe som BM hade ultraljudsapparaten. Är i v 16 nu så det är tidigt att känna, men var tidig med sonen också trots att det var första barnet. Annars skulle jag lätt kunna börja tro att jag inte är gravid. Har visserligen lite mage, men inget som inte kan misstas för att jag blivit tjockare. Annars är symptomen borta, till och med det dåliga humöret och känslostormarna (som jag tror sambon lidit mest av)

Har ni några cravings?

Jag har inga direkta, men är däremot inte sugen på sötsaker och vill helst äta ost och kött.

• Emmadee

Renässans eller liknande nässpray som bara är koksaltlösning. Eller göra egen koksaltlösning, om man nu är göra själv typen.

S1528 skrev 2014-10-31 06:51:09 följande:

Någon mer som har problem med nästäppa? De senaste veckorna har det blivit svårare att andas genom näsan och jag nyser konstant (20-30ggr dag) trots att jag inte är förkyld. Det börjar bli helt olidligt, jag försökte att hålla mig ifrån nässprayen men utan den kan jag inte ens sova :(

Någon som har tips?

• Emmadee

Jag drömmer mer än vad jag brukar, om allt mellan himmel och jord. Inte så mycket om graviditet dock. När jag väntade min son så hade jag ett genomgående tema i drömmarna att jag jobbade som hemlig agent och var ute på diverse uppdrag. Undra vad det är för analys på den ;)

Går in i v 17 idag. Har köpt första mammakläderna även om jag fortfarande inte riktigt ser en bebismage utan mera fluffmage. Men vanliga kläderna börjar bli trånga.

• Emmadee

Inget ovanligt att magen försvinner runt v 16. Det man ska komma ihåg är att det som växer för inne är ju inte så stort. Så den magen man har hitintills har med svullnad och tarmar att göra. Så visst kan hur magen sköter sig ha med saken att göra. Har inte upplevt det den här graviditeten, men upplevde det förra gången när jag väntade sonen. Sen sa det bara pang ovh helt plötsligt satt där en riktig gravidkula.

Är själv i v 17 och magen är mest fluff, så jag börjar längta efter den riktiga kulan.

LillaSandy skrev 2014-11-02 11:09:47 följande:

Hej! Jag är i v 16 och upplevelser sen igår morse att min mage har minskat. Har ju haft problem att gå på toa och igår fick jag äntligen göra nr 2 ordentligt. Kanske det kan påverka? Känner mig lite orolig ändå. Kan magen minska runt denna vecka? Har någon annan upplevt det?

• Emmadee

Jag känner igen det där med att inte vara klar i hjärnan och kunna tänka. Har också ett jobb som kräver mycket tankeverksamhet och koncentration. Och allt jag behöver få gjort på jobbet måste bli gjort på förmiddagen för efter lunch är jag helt slut och hjärnan känns som den ersatts av en flytande sörja. Igår höll vi på och fixade med huset här hemma och då orkade jag vara igång hela dagen, men det verkar som tankeverksamhet tar knäcken på mig. För mig har det varit så här ett längre tag. Är så trött när jag kommer hem från jobbet. Kan tilläggas att mina järnvärden såg bra ut.

anlili skrev 2014-11-02 21:57:03 följande:

Hej!

Sent om sider har jag skaffat mig ett inlogg, men jag har följt tråden sen starten. Gravid med första barnet i 16: veckan. Jag har inte varit så trött tidigare i graviditeten, men den senaste veckan... puh. Sovit i stort sett alla dygnets timmar utom när jag varit på jobbet eller ätit. Det här är verkligen hemskt, förtår inte hur jag ska kunna fortsätta jobba om det fortsätter så här. Har ett jobb som kräver mycket tänkande, beslutsfattande och koncentration. Saker som jag inte alls klarar av just nu. Fixar knappt att skriva det här inlägget, jag stannar upp efter vart tredje ord och har glömt vad det var jag tänkte skriva. Är det nån mer som känner sig så här urblåst i hjärnan? Jag funderar på att sjukskriva mig en vecka så jag kan jobba ikapp lite hemifrån, där jag i alla fall inte har några störande moment med möten och personer som kommer och ställer frågor hela tiden.

• Emmadee

Ställde mig precis på vågen och den visar ett halvt kilo mindre än tidigare. När jag tittade mig i spegeln förstår jag varför, den tidigare svullnaden som fått mig att känna mig som en fluffig marshmallow är borta. Magen är mindre men ser mer ut som en gravidmage än som tidigare en fläskmage. Undra om det här kan vara vändpunkten från fluffig blobb till gravid?

Kan tilläggas att jag har några extra kilon att plocka av, så att det inte blivit några gravidkilon än oroar mig inte.

Sen hoppas jag verkligen att det även är vändpunkten när det gäller tröttheten också.

• Emmadee

Jag hade ingen aning om att influensa kunde vara så farligt när man är gravid. Tror ändå inte att jag kommer att vaccinera mig.

Jag märkte dock det här med nedsatt immunförsvar när jag väntade sonen. Jag som sällan är sjuk fick vinterkräksjuka ( rejält sjuk över julen), influensa och vanlig maginfluensa under den graviditeten.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)