En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
Skönt att läsa att det finns fler än jag som väljer bort fårskinnet. Känner mig inte ett dugg lockad av att använda det. Men har nästan känt mig som dåliga mamman eftersom alla pratar så varmt om det.
Skönt att läsa att det finns fler än jag som väljer bort fårskinnet. Känner mig inte ett dugg lockad av att använda det. Men har nästan känt mig som dåliga mamman eftersom alla pratar så varmt om det.
Jag fick också en ruptur efter förra förlossningen. Grad 3 och 4, står det i journalen. Syddes på operation under natten efter att jag fött. Har inga men alls av det idag.
Var det en grad III eller IV-ruptur alltså? Har du några besvär av det idag? Min BM säger att om man opererar det genast så får man inga men sedan. Undrar om jag kan lita på det?
Sömnen börjar strula här med. Kissnödigheten kommer mitt i natten, vilket jag klarat mig utan fram tills nu jag också. Inatt väcktes jag dessutom att bebis övade fotboll. Det sparkade vilt där inne och framåt småtimmarna var det dags för lite mensvärkslikmande känslor, som jag är osäker på om det kan definieras som förvärkar. (Kände inget sånt i förra graviditeten. Sonen hade ju inget intresse alls av att komma ut förrän ham blev vräkt ;) (igångsatt)
Jag har ju ett stillasittande jobb som inte kräver nån fysisk ansträngning. Men tycker ändå det börjar bli riktigt jobbigt att jobba. Tänker jobba fram till 27 mars, sen tar jag semester. Och har jobbat ihop lite flex så att jag från och med nu kan gå hem 15.30.
Men hjärnan är inte på topp längre. Har jag behövt tänka mycket på förmiddagen har jag helt slut på eftermiddagen.
Hoppas du får igenom din överklagan nu så du får gå hem med gp.
Vecka 32 idag och 62 dagar kvar till BF.
Var på föräldrakurs igår och jag kände mig som en liten pygmé i jämförelse med alla andra mammor i gruppen..
Hittills har jag varit förskonad ifrån dålig sömn, men nu har den gjort entré på riktigt. Vaknar av att jag är extremt kissnödig mitt i natten, och när jag vaknar på morgonen är jag så kissnödig att jag knappt vågar röra på mig. Och lilla damen där inne tycks vara extra våldsam i sina rörelser just när jag är i det läget, haha!
Igår skickade jag in överklagandet till FK angående graviditetspenningen, så nu är det bara att hålla tummarna för att de ändrar sitt beslut så jag får gå hem och varva ner.. Hur många av er andra jobbar fortfarande?
Imorgon blir det iallafall besök på förlossningen för min del, det skall bli spännande :)
Jag tror bebis har varit på gång och "testat" det här med att fixera sig idag, men tvärt ändrat sig. Det har sen i morse ilat och tryckt på nedåt, och har känt av tryck mot bäckenet under hela dagen. Kändes dessutom som magen var på väg att sjunka ner. Men nu ikväll rörde det sig rejält i magen och nu känns det som den håller på att spricka och spänner åt alla håll. Bebis har tydligen ångrat sig och vill fortfarande rumstera runt inne i magen.
På tal om det här med igångsatt, så blev jag också det förra gången, BF + 16. Jag vill helst av allt slippa bli igångsatt igen, även om jag inte kan säga att det var en jättehemsk upplevelse. Ca 14 timmar från första steget i igångsättning till att sonen var ute, många timmar där inte mycket hände och sen ett jättesnabbt förlopp på slutet. Tog ca 45 minuter från att ha varit öppen 4 cm till att det var dags att krysta ut honom.
Den här gången vill jag att verkligen att det ska sätta igång av sig självt och vill helst inte behöva gå över igen. Men är däremot inställd på att det blir så igen.. Har nämligen fått för mig att risken är stor att gå över igen, om man gjorde det första gången. Nån som vet hur statistiken ser ut när det gäller överburenhet?
Ja då är de inte så konstigt om det är samma för oss.
Men jag blev chockad när jag fick höra att man inte får äta fast föda under förlossningen. Det kan ju mycket väl vara som du säger. Kan ta en jäkla tid. Hur ska man klara sig då?
Tunna bomullsfiltar kommer jag ihåg att jag använde mycket. (Sen hade jag bestämt mig för att min son skulle inte ha en särskild snuttefilt som han bara ville ha, så jag bytte filtarna ofta. Det gick ju strålande, det blev den filten som vi använde som täcke som blev hans snuttefilt. Sover han med än, 7 år gammal. ) men är det en bebis som kräks mycket kan ju filtarna behöva bytas och tvättas ofta. Jag tänker köpa på mig några stycken.
Det känns ingenting för mig heller när hon känner. Min är fixerad m huvudet nedåt nu. Hon dubbelkollade m ul igår då jag inte direkt känt några sparkar mot revbenen. Vet inte hur han har benen den lille krabaten men huvudet ligger där det ska iaf. Känner ni sparkar mot revbenen ni som har bebisar som migger m huvudet nedåt?
Hur många filtar behövs? Är det bra att köpa flera bomullsfiltar t ex?
Fick beslut ifrån försäkringskassan idag.. Fick avslag på graviditetspenningen. Igen.. Ärligt talat vet man ju nästan inte om man skall skratta eller gråta. Så nu blir det ett nytt överklagande bara för sakens skull och så förbereder jag mig på att jobba fram till en ev. sjukskrivning istället..
Känns trist, men vad ska man göra liksom. Dags att sluta låta detta stjäla energi!
Nu är det trots allt bara 55 dagar kvar innan det är dags för våran lilla räka att komma ut! Vad kan vara bättre än det? :)
Jag fick ge upp det här med motion i form av träning redan runt v 20. Kroppen sa helt enkelt nej genom onda höfter efteråt och sammandragningar under träningen. Däremot har jag håller fast vid att försöka röra mig i form av promenader. Men nu känns det mer och mer som de består av att jag vankar fram.
Vi har gjort iordning ett gym i källaren som står och väntar på att jag ska kunna träna igen, och jag längtar efter att kunna ha en rörlig kropp igen.
Inser att jag bara har tre veckor kvar tills jag går hem från jobbet, och 12 arbetsdagar. Nu börjar det gå upp att det inte är så långt kvar.
Känner av en lätt molande mensvärk idag och ömma fogar.