En POSITIV tråd för BF April 2015 =)
Vecka 28 idag då. 90 dagar kvar till BF. Tiden rullar på
Jag mår riktigt bra. Piggare än tidigare och känner att kroppen är relativt snäll mot mig.
Vecka 28 idag då. 90 dagar kvar till BF. Tiden rullar på
Jag mår riktigt bra. Piggare än tidigare och känner att kroppen är relativt snäll mot mig.
Vi har problem med både för och efternamn.
Att barnet ska heta mitt efternamn kommer inte på fråga (enligt mig). Jag har min ex-mans efternamn så det känna helt fel. Jag vill att barnet ska heta sambons efternamn, men sambon gillar inte sitt efternamn. Han funderar på om han inte ska byta till det namn som finns på hans pappas sida.
Vi har ett flicknamn som vi enats om, men jag är ändå inte helt säker att det är rätt. Pojknamn har sambon ett som han är bombsäker på som jag försöker ta till mig och gilla.
Jag tror inte våra bebisar kommer röra på sig under sommaren. Iallafall inte i den utsträckningen att det inte går att se till att de blir kvar i skuggan. Så nåt behov av UV dräkt tror jag inte det kommer bli. Utan att se till att hålla sig i skuggan.
Kommer man att behöva en UV-dräkt till barnet i sommar tror ni? Man ska ju inte smörja in barn som är under 1 år och solen tar ju även om man har dem i skuggan. De börjar väl krypa runt däromkring den perioden eller är det senare?
Nu hoppas jag inte att jag är helt ute och snurrar när det gäller vetenskapen, men visst är det skillnad på skugga och skugga? För jag vet att man får solljus på sig även om man är i skuggan. Men jag kan tänka mig att ett tält släpper igenom mer strålar än vad tex skugga från en husvägg etc. Det gäller nog att hålla sig i riktig skugga och långt ifrån solen. Dvs skuggsidan på huset där solen inte nåt fram tex. Skugga från solskärm, parasoll etc är nog inte lika bra.
Och ha kläder på dem även om det är varmt. Tunna kläder är bästa skyddet.
Min sambos bror och fru fick en liten kille april förra året. Sommaren som var, var ju ganska varm iaf här där vi bor. De var ute och badade rätt mycket då de har en till kille som nu är 4 och har extremt mycket energi. De hade ett sånt där tält där lilla killen fick ligga i skuggan. Då det var så varmt så hade han bara blöja på sig eller tunna shorts. Men han brände sig ändå. Trots att han inte låg eller var i solen något.
Så jo, UV ljus får de på sig även om de är i skuggan. Jag funderar också på hur man ska lösa det så bebis inte bränner sig. Då vi kommer vara ute rätt så mycket i sommar.
Nu brände han sig inte så farligt men han blev röd på ben, armar och i ansiktet iaf.
Nä och jeans ska vi väl inte sätta på stackarna om det är varmt
Det bästa är ju att vara försiktig och i första hand undvika solen.
Har ju en son som är född i juli, men hade aldrig det problemet. Han är född 07 och det regnade ju konstant.
Och så är det kanske lika bra att hålla sig inne de timmar solen är som starkast.
Och jag tänkte ju självklart kläder och skugga i kombination. Vet ju att man inte kan lita på kläder helt.,
Kläder skyddar ju men i väldigt olika grad. Helt skydd (typ solskyddsfaktor 50) får man bara av typ jeans. Har för mig att tunn vit t-shirt är som solskyddsfaktor 10 ungefär. Det kan man säkert googla på om man vill veta exakt. Menar bara att man inte ska lita blint på att kläder skyddar helt.
Har inte köpt en endaste babypryl förrän nu. Köpte precis ett jättefint begagnat skötbord och imorgon ska vi titta på en vagn. Är helt inne i babyprylar just nu. Tänker köpa mycket begagnat och har sparat en del sen sonen. Men jag vill unna mig en fin Skötväska. Men hjälp, vad ska man köpa??
Börjar också ha mycket klart inför ankomsten nu. Det mesta är inhandlat.
Däremot börjar jag känna mig mindre redo desto längre det går. Oron smyger sig på, hur ska jag klara av att bli mamma?
Jag har ju gått igenom det en gång förut, det är ju inte förstföderska och har ju klarat av det bra. Men sonen fyller 8 år så småbarnsåren är ju ett minne blott.
Fick en försmak på det här med vakennätter i natt, eftersom sonen har haft ont i ett öra. Och jag kan erkänna att jag är rätt trött idag.
Men jag är trots allt mer förväntansfull än orolig. Vet ju sen förra gången att jag har den där mammarollen inbyggd.
Går hem tre veckor före BF. Det blir veckan innan påsk, så det kändes som bra tajming att gå hem då. Kanske betyder att jag får gå hemma och dra hela april (eftersom jag misstänker att jag kommer gå över tiden eftersom jag gjorde det min förra graviditet.)
Men jag tycker det ska bli skönt att få gå hemma och vänta, istället för att jobba. Hade gärna gått redan nu, men har inga fysiska krämpor så det är bara att jobba på.
Kan tillägga att jag har kontorsjobb så inget fysiskt krävande. Har ett ganska tankekrävande jobb däremot och tycker hjärnan inte riktigt hänger med som den gjorde innan graviditeten.
Blir väldigt trött efter en intensiv dag på jobbet, men fixa hemma (vi håller på och renoverar ) orkar jag utan problem en hel dag.