Inlägg från: Emmadee |Visa alla inlägg
  • Emmadee

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

Idag har vi varit på BVC och lilleman har fått spruta. Det tyckte han inte varit roligt alls. Nu varvar han gnäll med sömn. 5065 gr vägde han nu och nu såg kurvan äntligen bra ut :) Så vi fortsätter med att komplettera med ersättning två gånger om dagen. Det verkar som det gjort honom hungrigare på bröstet dessutom. Äter varannan timme och sover 22 - 04 (sov längre innan vi började med ersättning innan läggdags)

Vi har också haft olidligt varmt inne, men har en sval källare att vara i. Albin var märkbart tagen av värmen. Väldigt slö. Han älskar däremot att ligga naken. Då sprattlar och jollrar han nöjt.

• Emmadee

Albin är heller inte i närheten av att vända sig (3 månader imorgon) Han har en bit kvar innan han är tillräckligt stark i nacken för det.

Hans storebror vände sig från mage till rygg vid 6 veckor och var 4,5 månad när han vände sig från rygg till mage. Och efter det hade jag inte en lugn stund hehe, han lärde sig snabbt att genom att rulla runt kan man ta sig runt på golvet. Han började åla sig fram redan vid fem månader och var överallt. Så det gör mig inget om den här lille plutten blir kvar på filten i det läget som vi lägger honom. (Storebror gick dock inte förrän han fyllt ett år)

• Emmadee

Idag har jag blivit överbevisad. Vår lille kille kan visst vända från mage till rygg. Hur enkelt som helst, visade han mig här under morgonen :) Tre månader på dagen idag.

• Emmadee

Har aldrig tänkt tanken på att inte vaccinera. Vi tar det vi erbjuds.

S1528 skrev 2015-07-22 16:51:37 följande:

Frågan har säkert bollats tidigare i tråden, men hur ställer ni er i frågan; vaccinera eller inte vaccinera?

Finns det någon i tråden som avstått ifrån att vaccinera sitt/sina barn?

• Emmadee
    Freje skrev 2015-07-22 23:08:50 följande:

Vi tar också de vaccinationer som erbjuds.

Jag undrar om det är tänder på gång. Hon dreglar eller suger/tuggar på händerna och framför allt tummen. Även tröjärmar och dregglisana åker in i munnen. Hela tiden, så fort hon inte har nappen. Kan inte komma ihåg att sonen höll på så. Eller så har hon stort snuttbehov.

Känner igen det där. Han gör precis likadant. Funderar också på om det kan vara tänder.

Kommer inte heller ihåg att äldsta sonen höll på så, men det har ju gått några år så jag kan ju ha glömt...
  • Emmadee

Albin har ju ett litet tag kvar till 4 månader, men tänker börja med mat när det blir dags. Han är ju en nyfiken kille, så jag tror han kommer vilja testa på och smaka lite mat.

Känns lite lättare nu när det är olika smaker som introduceras än som när stora sonen var liten. Då skulle det först smakas morotspure och sen vidare till potatis osv.

• Emmadee

Här syns inga tänder till ännu, även om vi misstänkt i ett par veckor nu att det varit på gång. Men de kan ju ta god tid på sig att komma fram. Albin har ju dessutom bara kommit till fyra och en halv månads ålder än så länge.

Vi var på BVC idag. Han väger numera 6245 gr och är 62,7 cm lång. Ingen jättestor kille men följer sin kurva fint numera när vi kört med lite extra ersättning utöver amningen.

Har testat sittdelen till vagnen och han verkar trivas bra med det, men jag tycker han sitter så illa i den. Som den är för stor för hans lilla kropp, trots att han är ganska stadig och stabil. Sitter tex riktigt bra i matstol. Ni som har bytt till sittdelen, hur stora var era små när ni bytte (vikt och längd tänker jag då)? Och vad har ni för vagn?

• Emmadee

Vi testat det här med sittvagn igen. Ingen tvekan om vad han tycker: det är toppen.

Har skaffat en dyna så nu sitter han bättre i vagnen.

Klädsel för dagen byxor, body, jacka, bomullsmössa och en filt runt benen.

• Emmadee

Albin har vänt sig från mage till rygg sedan länge, mest för att snabbt komma bort från magläge, misstänker jag.

Tror han börjar gilla magläge lite mer nu, då han kämpar på för att ta sig framåt. Jag tror att han rent fysiskt skulle kunna ta sig från rygg till mage också, men han ändrar sig och rullar tillbaks när han nästan är runt.

• Emmadee

Albin har sovit mycket efter båda sprutorna. Nu vid fem månaders sov han också i mer än tre timmar efter sprutan.

Freje skrev 2015-09-23 12:38:25 följande:

Har varit på BVC imorse på 5 månaders kontroll och vaccination. Ni som redan tagit vaccinationen, reagerade era på den? T ex sov de längre efteråt? Just nu har hon sovit i nästan 3 timmar och det är nog rekord dagtid.

• Emmadee

Förstår hur du känner, men det är ju ett tag sen nu vi kapitulerade och började med ersättning. Vi ger ju ersättning morgon och kväll, efter amning och han älskar flaskan. Finns ingen nöjdare än han då, bröstet är sekundärt. Och jag har accepterat det och insett att jag inte är någon mjölk kossa ;)

Huvudsaken är nöjda och glada barn. Jag har inte märkt att ersättningen påverkat amningen negativt heller. Här är det 180 ml ersättning varje gång.

Freje skrev 2015-09-27 20:15:45 följande:

Ikväll har vi testat ge ersättning för första gången. Amningen funkar inte så bra på kvällarna och nu gav jag upp. Hon bet lite misstänksamt först i nappen men sen sörpla hon i sig 60 ml. Nu sover hon, så vi får se hur natten blir.

Känns lite konstigt, lite som att jag inte räcker till. Fast det är bättre att ha en mätt och glad bebis. Och att själv inte vara sönderstressad av att hon bara skriker vid bröstet. Misstänker att mjölken inte kommer så fort hon vill när hon börjar bli trött.

Idag kikade första tanden fram genom tandköttet. Ikväll är det en ovanligt ledsen kille så misstänker att granntanden också vill fram.
  • Emmadee

Kan säga att jag har valt bort tripp trapp stolen av den enkla anledningen att jag alltid hatat att behöva sitta på den som halvstort barn.. Blev alltid jag som hamnade där på kalas hos kusinerna (8 och 10 år yngre än mig) Det har satt sina spår, att jag inte kan med dem ens nu i vuxenålder. Haha.

Vi har en matstol i trä, av den gammaldags modellen som jag fick när äldsta sonen döptes och som jag funderar på att spara till barnbarnen. Sen har jag en babyBjörn plastsits som man sätter fast på en vanlig stol. Den är toppen och går ju dessutom att ta med när man ska bort.

• Emmadee

Nu är det slutammat! Lilleman tar inte bröstet längre. Han bara tjuter så fort han kommer nära. Så nu ger jag upp. Vi har fått igång ätandet bra. Med både gröt och mat, och på kvällen blir det ersättning innan läggdags. Så han är antagligen redo att sluta helt enkelt. Barn nummer två som väljer bort min bröstmjölk, framför mat, den kan inte vara så god ;)

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)