Inlägg från: Emmadee |Visa alla inlägg
  • Emmadee

En POSITIV tråd för BF April 2015 =)

11 pojkar

16 flickor

7 vet ej

• Emmadee

Någon som vet vad man gör/ kan ta om man får ett rejält gallstensanfall när man är gravid? Diklofenak ska man väl inte ta som gravid??

• Emmadee

Fr1da 31 år bf 1/4 flicka

Jjousefajn 23 år bf 5/4 pojke

Sommarsnö 38 år bf 10/4 pojke

Hfriborg 28 år bf 12/4 flicka

Emmadee 35 år bf 17/4 vet ej

ArdnasK 35 år bf 19/4 flicka

Linaslus 30 år bf 25/4 pojke

Madelenb 28år bf 25/4 flicka

S1528 27 år bf 27/4 flicka

Tjallamallan 26 år 28/4 - vet ej

Ullin 38 år bf 28/4 - vet ej

• Emmadee

Vaccinet skyddar mot influensa och inte vanliga förkylningar. Och ibland är ju förkylning som inte är influensavirus minst lika illa. Men jag tror JhjärtaK tänker att blev det så här illa med förkylning då vill jag inte råka ut för influensan.

Jag har känt mig ovanligt frisk den här hösten och gör (det kanske dumma valet) att inte vaccinera mig. När jag väntade sonen för 8 år sedan åkte jag på vinterkräksjuka (var rejält sjuk hela julen då), magsjuka och sen influensa med. Så jag vet vad som kan hända med imunförsvaret. Men det var den där vinterkräksjukan som var värst och där finns inget vaccin ..

• Emmadee

Min inställning är jag vill amma, amningen är bra och väldigt smidigt när det fungerar. Hade problemfri amning med sonen i 7 månader. ( sen ville han hellre ha gröt)

Men inte amning till varje pris! Jag kommer försöka så mycket jag orkar och skulle det inte fungera så ger jag upp. Ersättning är ju inget dåligt alternativ. Har ju själv inte blivit ammad och blev normal människa ( tror jag själv hi.. Hi)

• Emmadee

Klart man kan ta medicin om man fått den utskriven av läkare och lyssnar på de råd/ anvisningar man fått av denne.

Så här står det på fass.se om cocillana (ett bra ställe om man vill kolla upp medicin)

Graviditet och amning

Om du är gravid eller ammar, tror att du kan vara gravid eller planerar att skaffa barn, rådfråga läkare eller apotekspersonal innan du använder detta läkemedel.

Inga ogynnsamma effekter har påvisats vid graviditet.

Etylmorfin passerar över i modersmjölk. Okänt om övriga aktiva substanser i Cocillana-Etyfin passserar över i modersmjölk. Cocillana-Etyfin bör inte användas under amning.

• Emmadee

Hur var det att göra den? ska själv till BM på måndag och göra det.

Fr1da skrev 2015-01-14 10:14:51 följande:

Precis varit på glukosbelastning. Fick även höra Minis hjärtljud igen. SF-mått på 27 cm och alla värden var bra. Imorgon säger vi hej till vecka 30!

• Emmadee

Här är det inte rutin att göra den, utan görs om man är riskzonen. Hoppas inte det innebär att de snålar på citronen och serverar den fesljummen ;)

• Emmadee

Jag har alltid kollat mitt järnvärde hos BM, trodde det var rutin. (Låter väl som jag springer där jämt, men de gånger som jag varit på kontroll nu och alla gånger när jag väntade sonen) Jag fick rådet att börja med Niferex varannan dag, förra besöket, även om jag inte låg lågt än men det hade sjunkit. Så äter varannan dag nu och upplever mig själv som betydligt piggare än innan.

Madelen b skrev 2015-01-14 13:47:41 följande:

Var på kontroll idag v 26 sf mått 25 och allt var bra, men ska börja med järntabletter då de låg 114!

Är de inte konstigt att jag fick be henne kolla järnvärdet pga av min trötthet o huvudvärk! Borde ju vara rutin! Jaja!

Bebis mådde bra iaf:)

• Emmadee

Däremot kan det nog vara så att det görs en notering om kön i journalen. Jag fick nämligen träffa en läkare och diskutera inför förlossningen. Då kom vi in på det här på att vi inte tagit reda på kön på UL. Vi ångrade oss lite efteråt. Hon gick in och läste noteringarna från UL, men i vårt fall stod det inget om könet. Men hon borde ju inte ens kollat om noteringar aldrig görs.

ullin skrev 2015-01-15 17:21:38 följande:

Nää hon var inte med på ul men tänk om nån bild från ul som visade könet ligger i journalen på nåt sätt? Ska fråga nästa gång vi är dit.

Svar på tråden En POSITIV tråd för BF April 2015 =)