• Dasha

septemberbarn 2014

Bebislängt skrev 2014-11-05 23:02:08 följande:

Men visst blir man stressad när han värkar gråta när man står i duschen.

jag brukar lägga bebisen i babynest på golvet i duschen när jag ska duscha och mannen inte är hemma. Funkar väldigt bra!
    Det blir ju ganska varmt vilket gör att bebisen blir lugn. Men inte för varmt, för att det är ju kallast på golvet. Vattnet låter också lugnande för bebisen. Min son kan ligga lugnt i 10 minuter även om  han vaknar, när han ligger i babynest i duschen.

men glöm inte att låsa dörren så att ingen råkar trampa på bebisen!
  • Dasha

varför säger bm och läkare att bebisar ska ligga på mage för at inte få en platt skalle!? Är det inte skrattretande, att några minuter (OK, 1 timme) om dagen på magen i vaken tillstånd kan överväga 20 timmars sovande på rygg!?

Alltså med första barnet fick vi köpa en tjock kudda för att bebisen inte skulle få platt skalle. Nu säger de att det inte hjälper, lika bra med en platt kudde.

Hur kan de själva tro att 15-60 minuter om dagen spelar roll för skallen, jämfört med 15-20 timmar när barnet sover på rygg!?

alltså inget av mina barn har en platt skalle, och ingen låg mer än 15 minuter om dagen på magen innan de var ungefär 3 månader.

Reatar mig på det för att det känns så ologiskt, att man även tappar förstroendet för mycket annat som läkare säger.

• Dasha
    septemberfjorton skrev 2014-11-08 01:46:37 följande:
    Jag trodde man skulle låta dem ligga på mage för att träna nacken, och sen för att undvika platt huvud försöka flytta bebisens huvud så det inte ligger på samma punkt hela tiden. Det sa i alla fall vår BM. Hon sa å andra sidan inget om att aktivt träna bebisen på golvet heller, utan att ibland lägga den på ens bröst ungefär.
    för att tträna muskler - det förstår jag. men båd e bm och läkaren insisterar på just "för att undvika platt huvud".

man ska flytta huvudet för att undvika sned skalle, inte platt skalle (och det kan jag förstå)
  • Dasha
    Patricia Helena skrev 2014-11-15 11:02:24 följande:

Litar inte på Semper längre kan jag säga !

Jag litar inte på sempers sen första barnet fick välling där det visade sig vara mögel i det partiet.
  • Dasha

vi har det också bra. sonen somnar vid 23.00 ock vaknar vid 08.00. ibland äter lite vid 4.00 utan att nån av oss riktigt vaknar (vi samsover).

på dagarna är han mest pigg och nöjd Hjärta
    pratar massor, ler mycket Hjärta

• Dasha

Vi har varit på 2-månaderskontrollen idag.

Det är ju då man fyller i blankett om nur man mår som mamma (för att hjälpa de som har depression).

Alltså bm ger mig blankett och utan att säga nåt går ut men min bebis!
    Hon gjiorde nog det för att jag skulle kunna fylla i i lugn och ro. Efter en minut blev jag skitorolig! Vill alltså inte alls att en främande tant går ut men min bebis så att jag intge ser eller hör dem! Vad gör de där i korridorren!?

Så jag gick ut, där hon faktiskt stod och pratade med en annan bm och med  min son i famnen. Jag sa att jag inte mår bra när hon går ut så här med min bebis, hela modersinstinkten bara skriker!*

Min bm är ju annars helt underbar, snäll och toppen med barn, och bebisen var väldigt nöjd - men jag gillade det inte alls. Bm sa att hon förstår spåklart.

Tänkte berätta det här så att ni inte får en chock om era bm gör samma

annars var allt bra. Bebisen är mycket över medelkurvan i längd, och gick ner till medelkurvan i vikt. Han är go och ler och pratar masor.

Hur många leenden? Jo, kanske 100 om dagen - alltid när jag eller mannen platar med honom, och även bm fick en massa leenden och de två pratade så fint idag kanske därför kände hon att de blev redan kompisar och kunde gå ut och mysa på tu man hand

• Dasha

Våra rutiner:

8.00 - sonen vaknar, vi går till toan där han bajsar och kissar i handfatet (vi ec-ar).

9.00 - 10.30: jag lämnar storasystern på dagis och promenerar runt sjön med barnvagnen. Lillen vaknar ibland, ligger och tittar i typ 30 min, sedan somnar om.

10.30. Jag ställer vagnen hemma, öppnar fönstret så att lillen kan fortsätta sova i vinterkläder i vagnen.
    Gör hemmasysslor.

11.30. Bebisen vaknar, äter. Vi duschar tillsammans.

14.00. sätter bebisen i överall och i bärselen, där han somnar. Hämtar storasystern från dagiset.

.

15.00. Bebisen äter och sover i mitt knä. Jag surfar på nätet.

17.00. Mannen kommer hem, vi äter, bebisen sitter i babysittern eller ligger i gymmet.

runt 19.00 - bebisen äter och somnar ordentligt. Jag lägger honom i hans säng där han sover i 1,5 timme.

20.30 - dottern ska sova. Jag och mannen nattar henne varannan gång. Jag nattar - pappan leker med bebisen. Pappan nattar - jag leker med bebisen.

23.00 - bebisen somnar med mig i min säng efter amningen. Han sover hela natten.

Svar på tråden septemberbarn 2014