• Dasha

septemberbarn 2014

go´boken står det på den

• Dasha
    Bebislängt skrev 2015-02-01 10:13:28 följande:

Gör ni något aktivt för att försöka få bebisen att sova hela natten?

samsover
  • Dasha

ursäkta mig, en bajsfråga Kräks

Är det vanligt att bebis får grönare bajs när han börjar äta gröt?

när jag ammade var bajset gult, sen jag började med smakportioner blir bajset grönare och grönare, och senast var det ganska grönt (inte ilsket grönt, med ganska mörkgrönt).

kan inte tänka mig att det är kokt morot och palsternaka eller kokt kyckling som påverkar.

jag själv Skäms fick väldigt grönt bajs när jag åt järntabletter vid graviditeten, och gröten är ju järnberikad...

sökte lääänge på 1177, hittade inget vettigt. det är iaf inte laktos från min mjölk som påverkar, det vet jag.

vet inte om det är vanligt och man kan strunta i färgen eller man ska börja utesluta produkter...

ska fråga bm 18 februari, men det är plångt tills dess. vad tror ni?

• Dasha
    Bebislängt skrev 2015-02-02 14:02:30 följande:

Tack! Intressant att höra hur ni andra har det :)

Vad gör ni med era bebisar på dagarna? Kul och se om jag kan få någon inspiration. Det är rs-topp i Stockholm nu i februari så jag vill gärna inte vara ute bland så mycket folk.

Vi brukar kolla i böcker, busa, träna på mage och sjunga sånger men han får också sysselsätta sig själv i babygymet. Får lite dåligt samvete över det men känner samtidigt att jag måste få göra saker. Typ diska, gå på toa, äta lunch etc. Jag brukar ha honom i famnen men ibland behöver man ju båda händerna.

Jag tänker att han gnäller ju om han är missnöjd. :)

jag har precis varit ute och åkte pulka med storasystern, och bebisen sov i vagnen vid pulkabacke trots att det var typ 5 förskolor som också var där och åkte pulka.

annars går jag långpromenader med vagnen samma tid på morgonen, när dottern är på dagis.

vi gör annars samma som du. En höjdare är att gunga honom i knä med ramsa eller studsa-hoppa i knä (bra träning för mina armar).

lägger honom på filten eller i babygym när jag är upptagen, och han kryper/rullar runt till golvet direkt, slickar på golvet   (hoppas grönt bajs är inte på grund av det), rasar systers legobygge osv.

han leker gärna med låtande leksaker där man trycker på knappen.

med första barnet läste jag  för henne massa barndikter o ramsor som man läser och pekar på öron/näsa/armar. också såna dikter om typ björnungar som vänder sig vänster-höger och gör en massa andra rörelser (och så gjorde jag såna rörelser på bebisen)

duscha tillsammans är en rolig aktivitet då han leker mycket med vatten (försöker fånga strålen i näven Drömmer, plaskar med fötter osv.)

just det, tips: man blåser pp en ballong, lägger bebisen på filten på rygg, kastar ballonger på hans fötter. Bebisen fattar snabbt  att det går att sparka upp ballongen. Så det är nästan som att spela basket eller handboll! Skrattande fånga ballongen - kasta till bebisen - rusa, fånga, kasta osv.

om bebisen inte gnäller - då har jag verkligen inte dåligt samvete när han ligger själv, för att han lär sig massor då
  • Dasha

just det," tittut" har han älskat sen länge, skrattar högt varje gång

• Dasha
    Mrs West skrev 2015-02-02 20:01:29 följande:

Dasha, min kille har fått grönt bajs sedan han började med gröten.

tack. men då är frågan: vad ska man göra?

strunta i färgen och fortsätta med gröt?

byta mot mjölkfri gröt?

ge hemlagad gröt och se om det blir bättre?

vänta nån månad? se om han får flera symptom?

är det farligt/dåligt?

vad gör ni?
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-03 10:09:30 följande:

En toasits är kanske bra om man ska hälsa på mormor t.ex men i ett köpcentrum vet jag inte.

jag är van att tvätta toasitsen överallt.Kräks

dottern sitter ju på toasitserna när vi är ute sen 1,5 års ålder.

jag tar tvål på torkpappret, svabbar av sitsen, tar ett blöt papper, torkar av. Spritar pappret (har alltid handsprit med mig), torkar torrt. seden får dottern och/eller bebisen sitta där och bajsa/kissa. (hela proceduren tar 20 sekunder)

tänk på hur du ska göra när barnet blir 2-3-4-5 år.... jag själv sätter inte mig med rumpan på toaletterna i köpcentrum osv, men så kan ju inte småbarn göra. orkar inte hålla dem över heller.

annars är det smidigt att ta med pottan, fast den ska du få tvätta sen i samma handfatet bland andra mammor Obestämd

det finns pottan på bvc som vi använder när vi är där.

• Dasha
    leeeeni skrev 2015-02-03 11:12:07 följande:

Hej! Min son född 16 september åkte på rs-viruset för 2 veckor sen, det var inget kul :( Började med hemsk hosta, men var pigg, efter några dagar blev han mer gnällig, åkte på akuten men blev hemskickad, åkte tillbaks på kvällen för då hade de satt sig på andningen, snabbandad och lät. Blev då skickad till akuten 6 mil bort där tillbringade vi natten, fick inhalera adrenalin, koksalt och ventolin. Läkaren sa att det var astma, jag frågade själv om det kunde vara rs men nej det var det inte men hon tog i alla fall prov och det visade positivt dagen efter. Inhalerade under natten och dagen efter sen fick vi åka hem på eftermiddagen, så det gick bra för honom. Glad att han inte var nyfödd längre då det hände. Nu är han pigg igen :)

oj, stackars bebis! skönt att det slutade bra!
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-03 14:36:14 följande:
    Jag menade alltså att en sådan liten toasits som man sätter i den stora kanske är en bra idé att köpa och ta med. Lättare än en potta och kan användas inne i toabåsen kanske. Problemet är att i det köpcentrum där jag brukar vara så betalar man en femma för att komma in på toaletterna, som att gå igenom tunnelbanespärren. Sedan så är det små bås med toaletter och handfat utanför (skötrummet är dock gratis). Dottern måste jag ju lägga ner och klä av för att kunna sätta på toaletten och det får man ju inte riktigt plats att göra i ett litet bås.

När hon blir äldre så får kanske hennes pappa lära henne att sätta sig på toaletten som han gör. Han sitter på huk på ringen. Lärde sig det när han bodde i Japan en tid. Jag har en tratt som man kan kissa i stående som jag köpte i somras när vi var på bilsemester. Insåg att jag inte skulle kunna sitta på huk i skogen med min stora mage. 

Jag tycker också att det är äckligt att sätta mig på offentliga toasitsar, men har funderat lite på vad som egentligen kan hända. Finns det verkligen sjukdomar som smittar via toasitsen?
    wow en tratt! det låter coolt!

en annan lösning kan vara att ta med en potta med en liten soppåse. Man tar soppåsen på pottan, går in i skötrummet som är grattis, bebisen kissar/bajsar, sen tar man av soppåsen så att all kiss/bajs hamnar inuti, och slänger den!

lätt att fixa, och man slipper tvätta pottan. och sparar femman till toaletterna Cool
Svar på tråden septemberbarn 2014