• Dasha

septemberbarn 2014

linnéa001 skrev 2015-02-03 14:36:14 följande:
     Dottern måste jag ju lägga ner och klä av för att kunna sätta på toaletten och det får man ju inte riktigt plats att göra i ett litet bås.
    kan man klä av henne i vagnen? kan man ta med sig vagnen och ställa utanför båsen på toaletten?
  • Dasha
    Jensa85 skrev 2015-02-03 12:14:00 följande:

Hej!

Var ett tag sedan jag skrev..

Känns så skönt att läsa här ibland, man märker att flera har det på samma sätt som vi

Ludwig fick sin andra vaccination idag, han blir 5 mån imorgon.

Hans vikt har stannat lite (han har alltid gått upp mkt varje gång), han väger nu 8495 g och är 67,5. Men det kan vara nåt tillfälligt. Förrförra veckan hade han hög feber 39.6 o mådde lite sådär men är pigg o glad igen :)

Han har precis som ngn skrev, lättare för att vakna efter första läggningen på kvällen.

Han lägger sig ca 21 för natten o sover till ca 7. Vaknar en till två ggr däremellan, snuttar lite på tutten o somnar om.

Men nu på sistone har har vaknat redan 1-2 timmar, efter läggningen på kvällen, o varit ledsen. Ibland får man ta upp honom ur sin säng o ibland funkar det att gunga sängen o sjunga lite.

Dagtid sover han 2-3 omgångar o allt mellan 45 min-4timmar/gång.

För övrigt en snäll bebis.

Äter mat till lunch o gröt på kvällen, ammas däremellan.

Jag har fått för mig att starta företag också, o så har jag en dotter på 8 1/2 år också, så tid önskar man man hade mer av

hej!

så roligt att starta eget företag! jag har också drömmar om att starta eget, med de kommer nog att förbli drömmar...

vilken stor kille du har!

• Dasha
    Mrs West skrev 2015-02-03 21:28:40 följande:

Dasha, grönt bajs är inte farligt. Även enl vår BVC-sköterska. Jag tror det beror på att det är lite nytt för magen. Vi fortsätter med gröten. Han älskar den och hans mage har oxå blivit mer regelbunden av den,

tack!

• Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-02 21:38:11 följande:
    Dasha skrev 2015-02-01 11:22:53 följande:
    samsover
     Vi samsover, flickan ligger i sitt näst mellan mig och sin pappa, men jag tror inte hon är medveten om att vi finns precis intill henne. Har svårt att tro att samsovningen påverkar huruvida barnet sover hela nätter eller ej.

Jag tror att din son och min dotter vaknar för att de är hungriga, men man kan ju testa att försöka få dem att somna om utan att mata (buffa i rumpan t.ex.).

min son är valmedveten om att jag finns nära, för att vi sover precis bredvid varandra. han suger på tutten liggande när han somnar och sen somnar jag också. utan babynest.

tror förresten att han vaknar och tuttar även på natten. inget jag märker. ibland flyttar jag honom till andra sidan om mig (byter bröstet) utan att minnas hur det gick till.

så mitt svar var inte så mycket om "vad gör ni aktivt för att bebisen ska sova hela natten" utan mest om "vad gör ni för att ni själva ska få sova hela natten".

fast tror  inte att han vaknar heller, kanske halvvaknar för en halvminut om han blir hungrig...
  • Dasha
    linnéa001 skrev 2015-02-03 23:18:10 följande:
     Jag kan inte förstå hur man inte kan vakna om någon börjar suga på ens bröst
    Skrattande
  • Dasha

fast... du berättade nån gång att det känns och gör ont lite när du ammar? det gör inte för mig, känner ingenting förutom efter en halvtimme - att nu räcker det. och om han vill fortsätta: nu byter jag bröstet! så kanske sonen är mer vaken än jag tror på nätterna..

fast nu sitter jag och forumar istället för att sova.Rynkar på näsan ingen självdisciplin

• Dasha
    Emmask skrev 2015-02-04 09:36:30 följande:

Hur många gånger om dygnet ammar ni era barn, ni som helammar?

får se...

1. mycket innan vi går upp 7.00
    2. en liten slurk efter gröten kl. 9.00
    3. mycket efter lång sömn i vagnen kl. 11.00
    4. avslutning efter lunchen kl. 12.30
    5. mycket efter lång sömn kl. 14.30
    6. när han blir trött och behöver sova med tutten kl. 16.00. då ammar han säkert några ggr.
    7. dryck efter middagen kl. 18.00
    8. innan han somnar kl. 21.00
    9. innan han somnar för natten kl. 23.00
    10 ingen aning hur många ggr han ammar på natten, gissar på 1 gång i sömnen.
    Emmask skrev 2015-02-04 09:36:30 följande:

Kanske har jag gett henne mat oftare än hon behöver, vilket kanske är onödigt. Kanske missar jag något annat behov?

jag tror starkt på att låta bebisar få bestämma när och hur ofta de vill amma.

• Dasha
    septemberfjorton skrev 2015-02-04 15:08:52 följande:

Är det någon som vet om man kan ge en halv portion mat(ungefär) istället för gröt? Ingrid hatar verkligen all gröt hon testat(majs, havre, bovete, hirs). Hon gillar däremot sötpotatis och majs, och avokado älskar hon. Jag vet ju att det är mindre näring i maten, men kan man ändå ge henne exempelvis mer avokado så hon kanske står sig bättre när jag ändå helammar? Om jag blandar i bröstmjölk i allt så får hon väl näring därifrån?

Är lite knäckt att hon inte gillar gröt lika mycket som jag, haha.

jag ger mosad färsk hallon eller rivet färskt äpple till gröten (lite gröt och lite frukt på varje sked. Min son älskar det!

annars så kommer de säkert att tjata på dig på bvc, föreslå att du ger välling istället (för att det är samma sak, bara utspädd), eller att du lagar hemmagröt och smyger in en sked välling, eller att du lagar exempelvis jordgubbskräm med lite välling i.... Svenska barnmorskor och läkare är enormt förtjusta i den där "berikade" gröten/vällingen.

min dotter åt det aldrig, och är frisk ändå Cool
  • Dasha

fast vänta nu, du berikar ju gröten själv, eller hur? med järnsaft och annat?

nu i efterhand vet jag varför min dötter ratade gröten: den var för lös. Så du kan prova ta väääldigt lite vatten, hon gillar det kanske mer.

• Dasha

känner ni att ni märker bebisens personlighet, hut han/hon är?

min son verkar vara en "mjukis"Hjärta: han älskar att gosa, är väldigt lättflörtad ler glatt till alla som tittar snällt på honom, är lättskrämd och gråter lätt (både när han råkar störta till nåt lite grann, och när jag säger till hans syster med sträng röst). är däremot väldigt lätt att trösta. verkar vara mycket samarbetsvillig.

undrar hur det blir när han blir större...

hans 5åriga storasyster, när hon var bebis, var tvärtom:

en riktig hårding och tuffis (det är hon fortfarande)
    grät aldrig, första ggn grät hon vid inskolningen på dagis. alltså aldrig grät som bebis. Nu gråter hon knappt någonsin heller.
    brydde sig inte om hon råkade slå sig. (samma nu)
    var aldrig rädd för någonting (hon är likadan nu).
    visste vad hon ville och lät aldrig någonting komma ivägen. en bestämd fröken Demon ville hon tutta - då ska det vara tutte och inte sånger, lekar och gungande. Ville hon att få igång en musikleksak - då skulle just den leksaken gå igång och inte någon annan!  (är fortfarande likadan Död)
    hon hade enorm integritet som bebis, ungefär som en katt som bestämmer själv när hon vill tas upp, och inte tvärtom. samma integritet nu.

ni som har flera barn: märkte ni att era barns personlighet var tydlig redan när de var bebisar?

Svar på tråden septemberbarn 2014