septemberbarn 2014
. då är det kanske smartare för oss att ochså få ett barn till inom 1år 9 mån...
. då är det kanske smartare för oss att ochså få ett barn till inom 1år 9 mån...
Min lilla bebis är i utvecklingsfaser vi 6 månader. Hon blir 6 månader den 26:e och i snart två veckor har hon varit i "klängperioden". Hon sover värre än nånsin och hon äter dåligt. Håller på och trixar med fingrarna i munnen och låter och gör pruttljud samtidigt som hon ska äta. Då äter hon inte som hon ska och är sugen igen efter bara ett litet tag. Eftersom hon äter dåligt på dagen så tar hon igen det på natten, mestadels av nätterna de här två veckorna som varit har hon ätit med 1-1,5 timmes mellanrum. Däremellan kan hon vakna och gallskrika av mardrömmar. Hon är enormt svårsövd också och bökar, skriker, gnäller och har sig. Jag är helt svettig när hon tillslut somnar. Det enda som fortfarande är som det ska är att hon somnar lugnt i vagnen på förmiddagen under vår promenad. Men sen vaknar hon ofta och jag får gå ut och vagga vagnen för att söva om. Ser fram emot att det här ska gå över för jag känner mig lätt överkörd Hon är annars hemskt rolig nu med alla nya ljud hon lär sig och hur medveten hon är. Hon härmas och försöker få igång oss med bus hela tiden. Häromdagen "upptäckte" hon vår hund och våra katter på ett nytt sätt. Hon blir helt lyrisk nu när de kommer i närheten och ska prata med dem. Men prata i hennes värld innebär glädjetjut utan dess like så katterna drar och hunden går och gömmer sig
Vi renoverar hemma ????
Lilleman har varit kass i magen sen i måndags.. Från att ha bajsat 1 gång/veckan så har han de senaste dagarna bajsat 3-6ggr.. Igår fick han även 5-månaders vaccin då BVC tyckte han var tillräckligt pigg för det, han har mått jättebra - förutom bajseriet då..
Idag har han fått feber stackarn, när vi skulle ge alvedon så bajsade han grönt också (vilket han inte har gjort innan).. Har varit trött, men försökt vara glad idag ändå..Nu ligger han och sussar i mitt knä lillfisen..
Lite uppdateringar:
hälsa - har fått nån infektion i ögonen så nu får han penicillindroppar i ögon. har besväras inte av infektionen men det är mycket geggigt
mat - äter 0,5 dl gröt på morgonen, 1 dl mat på dagen, ibland 0,5dl mat på kvällen. och en massa majskrokar efter varje måltid
sömn - helt ok, som förut
bajs - slutade vara grönt när jag slutade ge honom färska frukter och bär! så det var alltså inte grötens fel.
ec - har inte kissat/bajsat en enda gång i blöjan idag. Funderar på nästa steg... Blöjfri eller nåt....
motorik - tar sig överallt i lägenheten, kryper/rullar runt så tar sig runt stora bordet, overallt. Står nu mera tid på alla fyra än ligger (när han är vaken). ibland gungar ståendes på fötter och händer, med rumpan högt uppe. gör några klassiska krypsteg framåt, men det är mest komplement till rullning i rätt riktning.
han ställer sig på 4 redan innan jag hinner lägga ner honom.
igår gjorde jag för tjock puré, så han fick äta den själv. jag fyllde på skeden, han fick ta skeden och lasta in den i munnen. Det blev jättegrisigt men han lyckades att äta upp 2/3 delar. det västa var när han flera ggr kletade igen sina näsborrar...
jag kämpar och slåss med honom för varje sked för att han vill absolut mata sig själv. Han fångar varje sked och drar den till sin mun och vägrar släppa, försöker doppa den i purén. han håller skeden väldigt hårt så det är svårt att ta ut skeden... funkar inte med 2 skedar heller: han slänger den ena på golvet direkt och fångar "den riktiga".
annars äter han majskrokar, det är dagens höjdpunkt. han tar upp majskroken själv och äter den helt själv, jätteroligt att se hur han tränar upp sin motorik, och han är väldigt nöjd.
han bankar också på bordet när han vill ha mera mat.
Dasha när är din lille född?
Dasha när är din lille född?
I den här åldern börjar en del barn
Snart börjar barnet åla sig framåt eller bakåt. Då tränas samordningen mellan armar och ben som är grunden till de rörelser som barnet behöver kunna för att senare börja gå.
Fötter och ben orkar bära upp kroppen om man håller barnet stående. Barnet brukar tycka om att stå i knät på en vuxen.