• Dasha

septemberbarn 2014

Kroken skrev 2015-03-04 10:54:16 följande:
    Jag hade blivit förbannad! Precis som du säger, han utvecklas och är pigg och mår bra! En del barn väger mindre och en del barn väger mer, så är det ju hela livet! Och vikten påverkas ju också av hur mycket barnet rör sig. Din son rör sig ju rätt mycket för att vara 5 månader.

Min äldsta var en smalis och det var ett himla diskuterande om att hon var så tunn och smal, dessutom lång. Men hon var sån bara helt enkelt, är lika med henne nu när hon är 15 och har varit så hela tiden.

Nu är ju BVC frivilligt och inget tvång så orkar du stå på dig mot sköterskan så visa att du är säker i din roll som mamma och litar på att ditt barn mår bra. Säg att du ser att han mår bra och utvecklas och att du är trygg med det. Att du litar på din instinkt att allt är ok! Så får hon tycka vad hon vill men DU vet att din son mår bra!
    tack så mycket!
  • Dasha
    Mrs West skrev 2015-03-04 20:53:42 följande:

Dasha, märkligt BVC! 7300kg är väl en helt ok vikt?

Kör på din instinkt!

Bebislängt skrev 2015-03-04 21:58:37 följande:
    Han väger mer än vår bebis som är längre och till oss har BVC inte sagt nåt.
    ja, märkligt! tack för era svar!

• Dasha
    fiialotta3 skrev 2015-03-05 18:17:04 följande:

Dasha
    Konstigt att hon påpekade det där med amningen?! Är det inte först efter 6 mån bebisen behöver mer än bara bröstmjölk?

precis! så står det iaf i boken om barns mat som hon själv gav mig. undrar om hon själv har läst den...
    Brewilma skrev 2015-03-05 18:19:51 följande:

Våran dotter väger inte mer än så heller och till oss har dom inte sagt något så lita på sig själv tror jag!!

tack!
    replica skrev 2015-03-05 19:52:03 följande:
    Det var det dummaste jag har läst på länge! Demon

Gå in på amningshjalpen.se där finns massa info som du kan skriva ut och trycka upp i nyllet på henne!

T.ex.
    www.amningshjalpen.se/images/stories/naringsinnehall.gif
    amningshjalpen.se/16-har-far-du-hjalp/allmant-om-amning/290-naringsinnehall-i-brostmjolk-och-valling
    tack! jag ska läsa det.

• Dasha

Är det någon som har några tips på roliga lekar man kan göra med dom nu? Hon kryper inte men sitter rätt så bra. Det känns som att hon tycker allt är roligt ett kort tag men hon tröttnar väldigt fort

Läste på en sida om barn (översätter):

-          Man kan lägga bebisen på ett täcke, hålla täcket i båda änder, lyfta upp och gunga försiktigt från sida till sida. Om bebisen gillade det ? då kan man gunga täcket upp och ner och från sida till sida. Prata under tiden och berätta för bebisen vad han känner.

-          Låt bebisen känna på en massa olika saker: kalla och varma, mjuka och hårda, släta och skrynkliga. Det får gärna vara inte leksaker, utan riktiga saker: skedar, muggar, badlakan i frotté, nattlinne i siden osv. Berätta för bebisen vad han känner.

-            Leka ?ett samtal? med bebisen tills han själv tröttnar. Gör pauser när du pratar så att han får chansen att säga nåt. Repetera ljud och stavelser efter honom. titta i hans ögon när du gör det. Sjung enkla stavelser (t.ex.ua-ma-ma, ba-ba-ba, ke-ke-ke).

-          Om bebisen sitter själv ? sätt honom i badkaret med varmt vatten och sprid badleksaker runt. Lek med bebisen i badkaret!

-          Lägg en låda och t.ex. en korg med leksaker bredvid bebisen. Det blir roligt för honom att ta ut leksaker och slänga dem på golvet.

Av det som vi gör hemma:

Vi har en massa skräp och bråte fina lådor med och utan lock. Det bästa sonen vet är att flytta på stora plast- och kartonglådor, välta dem, snurra, putta framför sig, slänga ut leksaker ur lådor.

Leker länge med 3 blöjpaket som är staplade på varandra: klättrar, kryper över, snurrar, välter. Det som är bra är att han inte kan skada sig på blöjpaker (ingen fara för blöjorna heller). det negativa är att han kan börja äta på dem, inte bra!

Rasa torn (av mjuka klossar och av plastlock från ikea).

visa hur man spelar trumma på en låda, det gillar sonen.

min mans "uppfinningar": ställa en badkar i rummet och sätta bebisen i den. jätteroligt! han klättrar, vänder, lägger sig osv: smidigt att hålla sig i kanterna.

bär runt i köket, öppnar alla skåp och lådor, berättar vad som ligger där och tar ut nåt från varje låda (en plastskål, en träslev osv) som han leker med sen.

fortfarande favoriterna: tittut från andra rummet; släppa en ballong över honom när han ligger på rygg, så han kan sparka upp den.

han älskar även stora badbollar, om man lägger en bredvid - då leker han länge med den.

En höjdare är när systern bygger kojor och han får vara inne. Man kan göra en koja själv (en filt över tv bordet t.ex), lägga bebisen vid ingången, sedan lägga honom inne i kojan.

från 1177:

Barnet är ofta intresserat av sin egen spegelbild. En barnsäker spegel i plast brukar vara rolig.
    Sätt ett stort vitt papper på väggen och måla ansikten i klara grundfärger. Finns det syskon så låt dem vara med och måla.
    Lek tittut. Barnet förstår inte att man fortfarande finns kvar när man gömmer sig, men tycker att det är spännande när det som försvinner kommer tillbaka.
    Prova att ibland dra dig tillbaka lite från barnet och låt det säga ifrån när du behövs.
    Bygg torn med hjälp av små träklossar. Låt barnet riva tornet. Lägg fram stora och små klossar i olika färger. Barnet kommer kanske att smaka, känna och välja ut den eller de bitar det vill ha, inte bara den som ligger närmast.
    Sätt bilder på olika platser på väggen kring skötbordet, då uppmuntras barnet att leta.

• Dasha

Är det någon som har några tips på roliga lekar man kan göra med dom nu? Hon kryper inte men sitter rätt så bra. Det känns som att hon tycker allt är roligt ett kort tag men hon tröttnar väldigt fort

och så lite tips på roliga saker som man INTE ska göra med sitt lilla barn:

1. se på tv

2. asså man kan bli galen på en del folk ibland (härifrån caria-arau.livejournal.com/60182.html)

• Dasha
    Kroken skrev 2015-03-06 18:40:25 följande:
    Nu handlar det inte om dagligt tv-tittande för min bebis. Det handlar om att hon får se några minuter på ett klipp nån gång i veckan. Oftast blir det när hon är gnällig och inget annat hjälper, vilket är sällan. Nu var det nog över en vecka sen hon tittade på nåt. Vår tv har vi på mycket (svårt när man har stora barn också) men bebisen är oftast inte i samma rum. Men klart tittar hon till på tv:n om man går förbi eller så.

Sen dessa studier hit och dit. Det där är inget nytt för mig och jag väljer att använda mitt sunda förnuft istället för att lyssna på alla "larm" om alla "farligheter"
    förlåt, jag menade inte att "lära ut" eller så. Särskillt inte en fyrabarnsmamma.

skrev inlägget för att jag har ju precis innan rekommenderat att inte titta på tv, så kände mig liksom skyldig att förklara varför jag tycker så.

sen läste jag och hörde just om att tv-tittande påverkar sömnen negativt. Det var det första jag tänkte på, så min första impuls var att fråga.
  • Dasha
    Kroken skrev 2015-03-06 20:54:28 följande:

Gjorde slag i saken och beställde två bakåtvända bilbarnstolar från Babyland i dag. Var nöjd med valet (Axkid minikid), och är det fortfarande, men nu ikväll fick jag mejl från Babyland om att de har 15% rabatt på hela sortimentet hela helgen! FAN!!!!! Rent ut sagt! Det hade betytt ca.800:- mindre för vår del! Har mejlat dem men antar att jag inte får svar förrän på måndag och jag antar att de inte kan göra nåt på priset i efterhand.

liknande har hänt mig flera ggr, t.ex när jag köper skor osv och nästa dag har de rabatt.

försäljare brukar säga att de tyvärr inte kan hjälpa.

men,

det har alltid funkat att lämna tillbaka saken, få pengarna tillbaka och köpa samma igen omedelbart. fast denna ggn med rabatt  Flört.
  • Dasha
    replica skrev 2015-03-06 21:19:59 följande:

De senaste dagarna har lilleman varit helt upp och ner.. Jag har varit sjuk med över 39 graders feber,

oj, krya på dig!
    Bebislängt skrev 2015-03-06 21:27:00 följande:

Alltså jag måste väl inflika att jag inte direkt heller sätter bebisen framför teven flera timmar per dag

Glad{#emotions_dlg.flower}{#emotions_dlg.flower}

Eller han sjunger ju inte.

Skrattande

en extremt klängig period och bara teven har funkat som avledning :/

ibland funkar det också att ställa matstolen vid fönstret så att barnet ser på träden som gungar i vinden, folk som går förbi osv.
    ibland kan också barn sysselsätta sig med majskrokar och matbitar.
    min dotter ammade jag ofta när jag åt. det funkade bäst för henne.

en annan sak som funkar för mina barn i den ålder är att dela laksaker i 4 lådor och ta fram en ny låda när man behöver göra nåt ifred. det brukar vara oemotståndligt med leksakerna som de inte har sett på  3-5 dagar Drömmer

• Dasha
    Kroken skrev 2015-03-06 22:25:01 följande:
    som du säger är det drygt att mata med sked när det gäller välling
    har försökt det med min dotter. drygt är bara förnamnet Skrikandes
    Kroken skrev 2015-03-07 09:08:00 följande:
     får stå för frakten tillbaka om jag skickar tillbaka.

tråkigt att de har såna regler på babyland.

jag har inte mycket erfarenhet av att köpa på nätet, men både på zalando och reima går det att lämna tillbaka och köpa nytt utan att betala dubbelfrakt.

har ni använd en sådan haklapp? vad tyckte ni?

www.pappaprylar.se/mata-barn/1062-virgel-haklapp-rod-katt.html

jag (och min son) gillar inte dem vanliga hårda i plast, och jag har tröttnat på att tvätta mjuka haklappar och byta handdukar som han har runt kroppen vid matbordet. kanske haklappar i silikon är nåt att ha? gulliga är dem också Drömmer
Svar på tråden septemberbarn 2014